60 بنای تاریخی دزفول به مرمت اضطراری نیاز دارند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: از مجموع بناهای تاریخی‎ای که ثبت ملی هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، 60 بنا نیازمند مرمت اضطراری هستند که این بناها را برای انجام اقدامات مقتضی به اداره‎کل استان معرفی کرده‎ایم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‎الله آریایی‎نیا با بیان این‎که 186 هکتار بافت قدیم مصوب در دزفول وجود دارد، افزود: 90 بنای تاریخی ثبت‎شده و حدود 90 بنای تاریخی در آستانه ثبت در این شهرستان وجود دارند.

او ادامه داد: رسیدگی به این بناهای تاریخی و آسیب‎های احتمالی آن‎ها، نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است چرا که برای بررسی بناها به تجهیزاتی همچون دوربین نقشه‎برداری، سیستم‎های کامپیوتری، جی‎پی‎اس و وسیله نقلیه نیاز است؛ گذشته از این، به منظور شناسایی بناها در حال حاضر تعداد کارشناسان موجود در دزفول جوابگوی این تعداد بنا نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول عنوان کرد: از میان بناهایی که ثبت هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، 60 بنا را که آسیب دیده‎اند و به مرمت اضطراری نیاز دارند از ابتدای سال 97 آسیب‎شناسی و به اداره‎کل استان معرفی کرده‎ایم تا ضمن انجام اقدامات مقتضی درخصوص آن‎ها، اعتبار استانی یا ملی لازم نیز به این بناها تخصیص یابد.

وی با اشاره به مشکلاتی که درخصوص بناهای تاریخی در دزفول وجود دارد، گفت: در بسیاری از موارد در بافت قدیم متأسفانه مالکانی که عمدتاً از قشر ضعیف نیز هستند تخلفاتی را انجام می‎دهند؛ به عنوان مثال، در برخی موارد خانه‎هایشان را با استفاده از مصالح غیراصولی از یکدیگر جدا می‎کنند.

آریایی‌نیا بیان کرد: درخصوص بافت تاریخی دزفول، همکاری‎هایی با اداره برق برای رفع نابسامانی‎هایی که بواسطه تیرهای برق ایجاد شده بودند انجام شده و با شهرداری و سازمان آب و فاضلاب نیز مکاتباتی به منظور حل مشکلات صورت گرفته است.

او در پایان با تأکید بر این‎که برای رفع مشکلات نیازمند نیرو، امکانات، ادوات و بودجه هستیم، افزود: در راستای حل مشکلات بافت تاریخی دزفول تاکنون اقداماتی نظیر معرفی بناهای در معرض تخریب به اداره‎کل استان، برگزاری جلسات مختلف با فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، آبفا و شهرداری، یادآوری قوانین و مقررات میراثی به ارگان‎ها و اشخاص و رفع تخلفات انجام‎شده از سوی شخص، اداره یا ارگان انجام شده است.

logo-samandehi