روایت رویا ارمکیان از "میهمانی بی دعوت خیال و طنین"


"این میهمانی تخیل شاعر و تصویرگر این مجموعه است که از تخیلات هر دو چنین نتیجه ای حاصل شده است و تمام شعرها در بیان درک احساسی و تاثیر آن بر روح هر فردی به صورت مجزا ایجاد میشود . این شعرها گویای بیان صریحی از دردها و رنجها و احساسات پاکی است که هر فردی می تواند تجربه کند و این تجربه ، تجربه ای است به اشتراک گذاشته از من و پژواک کاویانی." این را رویا ارمکیان هنرمند نقاش و عضو فعال کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی وی که درواقع تصویرگری هایی برای کتاب " دفتر شعر و فراموشی" بوده است بیان کرد.

"میهمانی بی دعوت خیال و طنین" عنوان نمایشگاه نقاشی های رویا ارمکیان است که از روز جمعه پنجم بهمن ماه در گالری بهارین با حضور امیر راد رییس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، جمال عرب زاده، محمد رضا فیروزه ای، مینا نادری و هلنا شین دشتگل از اعضای هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، عبدی اسبقی و فرشته ستایش از اساتید انجمن هنرمندان نقاش ایران و جواد بختیاری از اساتید برجسته نقاشی خط و دیگر هنردوستان و هنرمندان، افتتاح شد. این مراسم با رونمایی از کتاب "دفتر شعر و فراموشی" سروده هایی از پژواک کاویانی همراه بود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

آن هنگام که شعرها را می خواندم
حسی وصف ناپذیر در عمق جانم نفوذ می کرد.
حسی که منجر به درک تمام لحظاتی می شد که در عمق جانت ریشه دوانده؛
درکی از عشق،
از غم،
سردی،
بی روحی،
جدایی
و خاکستریهای زندگی...
حس تعلق خاطری که از تمام وجودت گذر می کند.
گذر از احساسی به احساس دیگر.
واژه ها سطر به سطر در مقابل دیدگانم می آمدند و
می رفتند.
آنها را لمس می کردم؛
گذری بود از عمق روح،
احساسی از اعماق وجود،
آغازی که برایش پایانی نیست.
در عمق شعرهایت غرق می شوم ...
زمان می گذرد،
و من
بی آنکه بدانم در کجای زمان ایستاده ام
طرحهایی را می کشم و رنگهایی را بر طرحها،
خاکستریهای ته مانده ذهن،
حس درکی از عشق، غم، درد، جدایی.
رنگها می آیند و سپیدی ها را آغشته می کنند؛
رنگهایی از جنس حس هایی که با آنها زیسته ام
و زیسته ای.
من، گم می شوم،
در شعرها،
در رنگها،
و در عمق واژگانت.

رویا ارمکیان بهمن 97

رویا ارمکیان در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با آثار این مجموعه توضیح داد:

این مجموعه خلق تصاویری از سروده های پژواک کاویانی است . ایده این تصاویر زمانی در من ایجاد شد که با مطالعه شعرهای ایشان به تخیلاتی از شعرها رسیدم که برایم بسیار ملموس بود . صورخیالی که از شعرها در ذهن ایجاد میشود چنان بیانی نقاشی گونه داشت که بر آن شدم تا این مجموعه را خلق کنم .
نفوذ کلام شاعر و تاثیر فوق العاده ای که در من ایجاد می کرد ناخودآگاه باعث شد که به درک تصاویر شعر و خلق آنها مبادرت ورزم .
خلق این مجموعه حدود 6 ماه به طول انجامید . و به صورت شبانه روزی در خدمت این اشعار و آفرینش تصاویر تخیلی که در ذهنم ایجاد میشد بودم .

وی در ادامه افزود:
19 اثر که در ابعاد 30*40-26*21 -100*70-80*80 در این مجموعه حضور دارد. 16 اثر از مجموعه در کتاب چاپ شده و 3 اثر بر روی بوم به ابعاد 100*70-80*80 است و در کتاب چاپ نشده اند . تکنیک این مجموعه 16 اثر که در کتاب چاپ شده اند با رنگ روغن و کاردک بر روی پارچه بوم و 3 اثر که در کتاب چاپ نشده اند اکریلیک روی بوم است.

ارمکیان در مورد عنوان نمایشگاه گفت:
مجموعه میهمانی بی دعوت خیال و طنین عنوانی است که برای این مجموعه برگزیده ام . این عنوان قسمتی از یکی از شعرهای مجموعه دفتر شعر و فراموشی است.
این میهمانی تخیل شاعر و تصویرگر این مجموعه است که از تخیلات هر دو چنین نتیجه ای حاصل شده است و تمام شعرها در بیان درک احساسی و تاثیر آن بر روح هر فردی به صورت مجزا ایجاد میشود . این شعرها گویای بیان صریحی از دردها و رنجها و احساسات پاکی است که هر فردی می تواند تجربه کند و این تجربه ، تجربه ای است به اشتراک گذاشته از من و پژواک کاویانی.

این هنرمند با بیان اینکه آثار این مجموعه بیانی شعرگونه و احساسی از درک واژگانی است که در شعرها هستند، افزود:
درک تمام لحظات برای بیان احساسات و مسیری که طی شده برای آفرینش صور خیال و تصاویری خیال گونه کلام و تصویر ( شاعر و تصویرگر ) دو پیوند موازی کنکاش های درونی این مجموعه است. به نوعی این سفر به پایان رسیده است، اما بیان معانی شعرگونه و خلق تصاویری این چنینی برای من ادامه خواهد داشت.

ارمکیان در رابطه با هنرمند شاعر این مجموعه توضیح داد:

شاعر کتاب پژواک کاویانی،متولد 56 و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران هستند. نگارش مجموعه دفتر شعر و فراموشی به مدت یکسال طول کشیده است و آفرینش تصاویر و چاپ و اخذ مجوزاز ارشاد حدودا یک سال به طول انجامیید. این کتاب در 1000 تیراژ و توسط انتشارات فخراکبا منتشر شده است.
عنوان مجموعه دفتر شعر و فراموشی هست و دلیل انتخاب این عنوان از نظر شاعر کتاب بدین گونه است که دوره ای از زندگی را می توان با شعر به فراموشی سپرد و این بسیار لذت بخش است.


نمایشگاه آثار رویا ارمکیان تا نهم بهمن ماه از ساعت 16:30 الی 19:30 در گالری بهارین به نشانی خیابان کریمخان، خیابان حافظ، نبش ورشو، پلاک 509 ادامه خواهد داشت.

logo-samandehi