شیوه نامه استفاده از رنگ به مناطق ابلاغ شد

نوروز متفاوت در جشنواره بهارستان


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به تدوین شیوه نامه استفاده رنگ در شهراز سوی این سازمان، گفت: استفاده از رنگ در شهر از سوی مناطق باید براساس شیوه نامه تدوین شده این سازمان و مورد تایید شهردار تهران صورت بگیرد تا با جلوگیری از بروز ناهنجاری در شهر حس آرامش را در شهروندان بوجود آورد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، برزین ضرغامی با اشاره به اینکه بعد از صحبت های دکتر حناچی "شهردار تهران" درباره رنگ و اقدامات این سازمان، افزود: نشستی در همین راستا در پارک گفت‌وگو برگزار شد که معاونان خدمات شهری، شهرسازی و بعضی از شهرداران مناطق نیز در این نشست حضور داشتند، همچنین تلاش شد تا از افراد صاحب نظر در حوزه رنگ که در بازدید از شهر مشکلات مربوط به رنگ یا بی رنگی را شناسایی کرده‌اند هم در جلسه حضور یابند.

وی ادامه داد: بعد از این نشست کارگروه رنگ در سازمان زیباسازی تشکیل شد که اولین اقدام آن تهیه و تدوین شیوه نامه رنگ در شهر بود که به امضاء شهردار تهران رسید و به مناطق ابلاغ شد تا اگر قرار شد اقدامی در این راستا انجام دهند براساس این شیوه نامه باشد. در این شیوه نامه که دارای نکات بسیار دقیقی است آورده شده که چه سطوحی باید یا نباید رنگ زده شوند یا اینکه در هر بافتی چه نوع رنگی می توانند استفاده کنند. در مجموع سایر المان هایی که برای استفاده از رنگ در شهر باید رعایت شود یا اینکه رنگ مناسب با وضعیت بافت و فرهنگ چیست، مطرح شده است.

ضرغامی اظهارکرد: برای نوروز مبنای عمل در حوزه رنگ آمیزی شیوه نامه ای است که ابلاغ شده است. برای نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه شورای مشاوره‌‌‌ای را برای مناطق 22 گانه تعریف کرده و افراد متخصص رنگ در آن منطقه یا مناطق همجوار را به صورت رسمی به شهردار منطقه معرفی کرده‌ایم. شهرداران موظف شده‌اند برای انجام هر کاری در حوزه رنگ با این افراد هماهنگی داشته باشند.
«رنگ درشهر» کلیدواژه طرح بهارستان

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: اتفاق دیگر برقراری ارتباط بین کارگروه هنرهای شهری با کارگروه رنگ در سازمان زیباسازی شهر تهران بوده است. مناطق اگر می خواهند کاری در حوزه رنگ انجام دهند علاوه بر مشاور باید با این کارگروه ها هماهنگ کنند تا این کار زشتی رنگی بوجود نیاورد. کلیدواژه طرح بهارستان هم «رنگ در شهر» بود. امیدواریم بتوانیم با استفاده از ایام نوروز برای ساماندهی رنگ در شهر اقدامات موثری را انجام بدهیم.

وی تصریح کرد: اقداماتی که انجام می شود باید مطابق با مبانی و شاخص های فرهنگی و اقلیم ما باشد و اینکه از این طریق بتوانیم پیام هایی را که باید، ابلاغ کرده و آرامش را در شهر حاکم کنیم.

بازسازی دیوارنگاره و تمثال شهدا

ضرغامی در ادامه با اشاره به فعالیت هایی که برای استقبال از بهار 98 انجام خواهد شد، گفت: بخشی از کارها مانند بازسازی و مرمت دیوارنگاری ها چه آنهایی که در حوزه کار شهرداری است یا بازسازی و مرمت تمثال شهدا که در حوزه کاری مشترک شهرداری و بنیاد شهید است را در طول سال انجام می دهیم اما برای عید نوروز یکی از کارهایی که انجام می شود همان دیواره های کوچک در محله های شهر تهران است که معمولا در معابر عمومی نیست.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به بخش های مختلف چهارمین سالانه هنرهای شهری با عنوان بهارستان 98، گفت: دیوارهای کوچک شهر من یکی دیگر از بخش های کاری برگزاری جشنواره بهارستان است. با فراخوانی که در مهرماه اعلام شد حدود 662 شرکت کننده؛ 1312 طرح برای استقبال از نوروز فرستادند که از این تعداد تقریبا 90 طرح انتخاب شده است و تا قبل از 28 فروردین طرح های برگزیده در محلات اجرا خواهند شد.

وی با بیان اینکه تبلیغات محیطی، فعالیت دیگری است که در ایام نوروز انجام می شود، افزود: برای اینکه تبلیغات محیطی را داشته باشیم یکسری موضوعات مشخص را انتخاب کردیم. موضوعاتی که می تواند هم بحث های شادی و نشاط را به دنبال داشته باشد و هم موضوعات اجتماعی و فرهنگی را. حتی در بخشی با توجه به شرایط و فضای روز به موضوعاتی نظیری «قناعت»، «دست‌گیری» یا موضوعاتی از این قبیل نیز اشاره شده است.
اکران عمومی 60 اثر هنرمندانه در نوروز

ضرغامی با اشاره به برگزاری فراخوان کارزار گرافیک بهار 98، گفت: در فراخوانی که منتشر شد حدود 300 طراح و گرافیست برای حضور در کارگاه اعلام آمادگی کرده و آثارشان را ارسال کردند، از این تعداد 63 نفر انتخاب و مجوز ورود به کارگاه را یافتند. سپس در نگارخانه برگ آثار با داروی اساتید و براساس موضوعاتی که تعیین شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و حدود 283 طرح ارائه شد. از این طرح ها حدود 60 طرح را داوران انتخاب کرده‌اند تا در ایام نوروز در سطح شهر اکران کنیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید براینکه اجرای هر نوع طرحی در شهر باید با نظر کارگروه هنرهای شهری باشد، گفت: بنای ما بر این است تا موضوعی مانند دیوارنگاری میدان ولیعصر(عج) اگر قرار است اکران شود، قبل از اجرا به اطلاع این سازمان برسد طرح ها باید برای ما فرستاده و در کارگروه مطرح شود تا درباره آن تصمیم گیری شود. در یک سال اخیر مشکلی در ارتباط با این موضوع وجود نداشته است.

logo-samandehi