بهزاد شیشه گران: چاپ دستی ژانر مهمی از هنرهای تجسمی کشور ماست که مهجور واقع شده

گفتگو با بهزاد شیشه گران در حاشیه نمایشگاه آثار منتخب ششمین سالانه تبادل چاپ دستی نگارخانه لاله


"خوشحالم که در سال های اخیر گالری ها به مسئله چاپ دستی بهای بیشتری داده اند، ولی این کافی نیست." این را بهزاد شیشه گران هنرمند نقاش و طراح گرافیک در گفتگویی که با وی در نگارخانه لاله صورت گرفته است، بیان کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

این هنرمند ضمن ابراز خشنودی از برگزاری نمایشگاه چاپ دستی در نگارخانه لاله بیان کرد:

من اول باید خوشحالی خودم را ابراز کنم که امروز نگارخانه لاله نمایشگاهی از آثار چاپ دستی هنرمندان را برگزار کرده است و چاپ دستی را به دلیل اهمیتی که در جامعه تجسمی ما دارد، مورد توجه قرار داده است، فکر می کنم شش دوره است که این نمایشگاه سالانه برگزار می شود و به هر حال ژانر مهمی از هنرهای تجسمی کشور ماست و می توانم بگویم که مهجور واقع شده .خوبی این فعالیت در این است که تلاش دارد تا چاپ دستی را به افکار عمومی معرفی نماید. آن هم انواع مختلف چاپ های با ارزش دستی؛ این چاپ با چاپ روزنامه و مجله یا کتاب فرق دارد. چاپی است که آثار هنری خیلی از هنرمندان معروف دنیا به همین شکل چاپ می شود و به علاقمندان در سراسر دنیا ارائه می شود.

در کشورهای دیگر چاپ ارزش و اهمیت بسیار خوبی پیدا نموده، برای اینکه خیلی از مردم قادر نیستند کار بسیار گران قیمت یک هنرمند را دراختیار داشته باشند، پس مراجعه می کنند و چاپ آن اثر هنری را با امضاء اصلی خود هنرمند می خرند. اینجاست که آن اثر چاپی از دو جهت دارای ارزش و اعتبار می شود. یکی اینکه کار یک هنرمند خوب است، دوم اینکه آن را به قیمت ارزان تری تهیه می کنند و می توانند زندگی خودشان را با آثار هنرمندان برجسته مزین کنند.

خوشحالم که در سال های اخیر گالری ها به مسئله چاپ دستی بهای بیشتری داده اند، ولی این کافی نیست.

شیشه گران در رابطه با لزوم توجه بیشتر به مدیای چاپ توضیح داد:

به نظر من باید منتقدین تجسمی حول موضوع چاپ دستی بنویسند و مردم را بیشتر با اهمیت آن آشنا کنند و هنرمندان در مورد آن صحبت کنند و گالری ها فعالیت بیشتری را در این عرصه دنبال کنند. در این صورت می شود انتظار داشت تا چاپ دستی در خانواده ها بیشتر دیده شود و آنها کار چاپ را یک کار بی اهمیت و یا کم ارزش ندانند.

از این بابت من تاکید می کنم کسانی که این نمایشگاه را ندیده اند، حتماً مراجعه کنند برای دیدن. برای این نمایشگاه، چه خود گالری و چه دبیر آن زحمات زیادی کشیده اند تا این فعالیت خوب به چشم آید.

من وقتی از این نمایشگاه دیدن کردم، خیلی احساس خوبی داشتم که طبیعتاً می تواند با جدی گرفتن این عرصه، بیشتر مورد استقبال افکار عمومی قرار گیرد.


logo-samandehi