اعلام برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش»

برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش» در دو بخش صنعتی و هنری در حضور فعالان عرصه مد و لباس معرفی شدند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، جشنواره «نقش تن‌پوش» با اهدافی همچون بسترسازی برای حضور دانشجویان و طراحان خلاق در عرصه مد و لباس، کمک به انتقال مفاهیم و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی، اسلامی از طریق تن‌پوش (تی‌شرت) و با محور فرهنگ و تمدن ایرانی در این دوره برگزار شد و با استفاده از تجربه‌های به دست آمده برگزاری ۶ دوره گذشته خود سعی دارد تا همچنان به ارتقای کمی و کیفی آثار هنرمندان طراح بیاندیشد.

در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش» که عنوان جشنواره خلاق را نیز از آن خود کرده است، به برگزیدگان اول تا سوم در هر یک از دو بخش صنعتی و هنری به ترتیب ۲ میلیون، یک میلیون و دویست هزار و ۸۰۰ هزار تومان جایزه نقدی این جشنواره اهدا شد.
هیئات داوری در دو بخش صنعتی و هنری هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش»، پس از ارزیابی ۷۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، اسامی برگزیدگان هر دو بخش از این رویداد هنری و صنعتی را معرفی کرده که در مراسم اختتامیه از آنها تقدیر شد.

داوری آثار رسیده به دبیرخانه با نظارت الهام زایجانی؛ دبیر جشنواره و مهدی محمودی؛ مشاور دبیر جشنواره از سوی هیئات داوری این دو بخش به انجام رسید.

براین اساس، آرای هیئت داوران در بخش صنعتی این دوره از جشنواره متشکل از مرجان صدرالعلمایی، ستاره اسکندری، شاهرخ جعفری، رامین جوانرود، محمد خاضع و علیرضا صفاری اعلام شد.

اسامی برگزیدگان

هیئت داوران این بخش هیچیک از آثار را حائز رتبه اول تا سوم ندانسته و تنها ۴ اثر را به شرح زیر شایسته‌تقدیر تشخیص دادند:

فاطمه آتش‌سخن (به دلیل همخوانی اثر با موضوع جشنواره و قابلیت تولید انبوه)

زهرا قاسمی‌نژاد (طرح انتخابی به منظور تولید انبوه از سوی برند بادی اسپینر)

مهرآسا لشنی (به دلیل طراحی و ایده‌پردازی خلاقانه)

فرناز قاسمی (به دلیل استفاده از تکنیک‌های مختلف در طراحی)

به هر کدام از این طراحان شایسته‌تقدیر در بخش صنعتی، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در اختتامیه جشنواره اهدا شد.

اما در بخش هنری این دوره از جشنواره «نقش تن‌پوش» هیئت داوران متشکل از بهنام کامرانی، هما دلورای، سحر سیدجعفر نیز ۷۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره را مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت هیچ اثری را حائز رتبه نخست ندانسته و ترجیح دادند تا دو اثر را مشترکاً به عنوان رتبه دوم معرفی کنند که عبارتند از علیرضا اصغریان و صالح الهی.

نفرات دوم این بخش در اختتامیه جشنواره، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره، جایزه نقدی یک میلیون و دویست هزار تومانی دریافت کردند.

رتبه سوم این بخش براساس نظر هیئت داوران مشترکاً به یاسمن شاملو و زهرا قاسمی‌نژاد تعلق گرفت.

به نفرات سوم این بخش نیز علاوه بر لوح تقدیر، تندیس جشنواره، مبلغ ۸۰۰ هزار تومان جایزه نقدی اهدا شد.

و اما در این بخش ۴ طراح نیز به شرح زیر شایسته تقدیر شناخته شدند:

معصومه بویری منجی (دو اثر)، مهرآسا لشنی، کتایون پایندی‌مطلق و بهزاد بخشی.

به هر یک از طراحان شایسته‌تقدیر در این بخش نیز مبلغ ۲۰۰ هزار تومان اهدا شد.

لازم به ذکر است، آثار این دوره از جشنواره «نقش تن‌پوش» با توجه به معیارهایی همچون خلاقیت، نوآوری، هماهنگی طرح و رنگ، هماهنگی طرح با موضوع جشنواره، قابلیت تولید انبوه و ارائه به بازارهای تجاری و هنری، شیوه اجرا (چاپ دست یا دیجیتال، استفاده از دوخت‌های سنتی و یا پارچه سازی) مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

نمایشگاه آثار منتخب هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش» که از عصر روز جمعه ۱۴ تیرماه با برگزاری مراسمی در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح شد عصر امروز یکشنبه با معرفی برگزیدگان خود در محل خانه هنرمندان به کار خود پایان داد.

نمایشگاه آثار منتخب هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش» تا ۱۸ تیرماه برای بازدید علاقه‌مندان دایر است و بازدیدکنندگان می‌توانند به غیر از امروز شنبه، از ساعت ۱۴ تا ۲۱ با مراجعه به نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان انقلاب اسلامی، انتهای خیابان شهیدموسوی (فرصت) از آثار به نمایش درآمده در آن دیدن کنند.

جشنواره نقش تن پوش در گام بعدی بین المللی می شود

دبیر هفتمین دوره جشنواره ملی «نقش تن پوش» با اشاره به افزایش آثار از لحاظ کمی و کیفی، گفت: حدود ۷۰۰ اثر از استانهای مختلف کشور از جمله بندرعباس، شهرکرد، سنندج و بجنورد به جشنواره رسید.

«الهام زایجانی» ادامه داد: این دوره تی شرت که مورد اقبال بیشتر مردم و به وییه نوجوانان و جوانان است انتخاب کردیم و به دنبال آن شرکت کنندگان از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی برای نقش بندی روی لباس ها استفاده کردند.

وی از بین المللی شدن دوره بعدی این جشنواره خبر داد و افزود: در دوره هشتم مصمم هستیم که با حضور کشورهای عضو اکو جشنواره را به آن سوی مرزها برده و حضور کشورهای مختلف را در این رویداد بزرگ هنری شاهد باشیم.

در ادامه این مراسم فاطمی مدیر عامل چرم درسا نیر به ایراد سخن درباره «طراحی آینده» پرداخت و گفت: بزودی دنیا از ما از آینده و نیازهای بشر سوال خواهد کرد که باید با وجود هنرمندان خلاق این مرزو بوم بتوانیم ایده های جدید و نو به جهانیان ارائه کنیم. چراکه هنرمندان جمهوری اسلامی ایران امروز با هنر و خلاقیت خود ثابت کرده اند که در جای جای دنیا حرف و سخن برای گفتن دارند.

logo-samandehi