خراسان میزبان آثار گونتر اوکر شد

نمایشگاه "کرنش به حافظ" در موزه بزرگ خراسان برپاست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین، نمایشگاه آثار نقاشی هنرمند آلمانی پرفسور گونتر اوکر با عنوان "کرنش به حافظ" در موزه بزرگ خراسان برپاست. این مجموعه آثار هنرمند که در طول چند ماه گذشته در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش درآمده بود، در ادامه همراه با چند اثر از مجسمه سازان ایرانی به کرمان سفر کرد و پس از آن به خراسان رسید تا عده بیشتری از مردم ایران امکان تماشای آنها را داشته باشند.

این هنرمند آلمانی از سنین جوانی با اشعار حافظ آشنا شد و پس از آن در سال ٢٠١٥ منتخبی از اشعار این شاعر ایرانی را با انتخاب احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران دریافت کرد و مجموعه "کرنش به حافظ" را با برداشت از این غزل‌ها به وجود آورد. این مجموعه در موزه امام علی (ع) و حافظیه شیراز نیز به نمایش درآمده و شامل آثار چاپی گونتر اوکر است.

خراسان میزبان آثار گونتر اوکر شد

همچنین این آثار در کتابی با همین نام توسط انتشارات هنر معاصر منتشر شده که شامل 42 اثر چاپی با الهام از ۳۰ غزل حافظ است. نسخه‌ای از این آثار چاپی نیز به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شده است.

گونتر اوکر، هنرمند 88 ساله آلمانی از هنرمندان گروه "صفر" (زیرو) بوده و تمایلات شرقی و عرفانی در آثار او مشهود است. اوکر همراه گروه "صفر" که جریانی پیشرو پس از جنگ ‌جهانی دوم در آلمان بود، راه هنر را از نقاشی سنتی به سوی هنری رهنمون کرد که از مواد، رسانه‌ها و تکنیک‌های نو بهره می‌جست. او از معدود هنرمندانی است که در آثار خود به معرفی شاعر گران‌قدر ایرانی پرداخته است.

روند شکل‌گیری آثار اوکر همواره متأثر از تجربیات زندگی‌اش بوده است. در آثار او زندگی و هنر چنان در هم تنیده‌اند که گویی هیچ کدام موجودیت مستقلی ندارند. یکی از ویژگی‌های این هنرمند، گرایش او به برگرفتن مفاهیم از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و وارد کردن آنها به جهان آثار خود است. او این تمهید را به شیوه‌ای برای اندیشیدن در مورد خود هنر تبدیل کرده است.

آثار اوکر با اینکه در نگاه اول ساده می‌نمایند، اما عمیقاً دارای پیچیدگی‌های فکری هستند. اوکر علاقه‌ زیادی به فرهنگ‌های جهان دارد و حاصل این علاقه سفرهای بسیار او به اقصی نقاط جهان است. سفرهایی که تجربه آنها، جوهره بسیاری از آثارش را در بر گرفته‌اند و آثارش باز نمود رنج آدمی است.

نمایشگاه "کرنش به حافظ" تا 13 شهریور در مشهد مقدس، پارک کوهسنگی، موزه بزرگ خراسان برپاست.

logo-samandehi