تاریخ زیبایی و تاریخ زشتی تجدید چاپ شدند

کتاب «تاریخ زیبایی» اومبرتو اکو با ترجمه هما بینا به چاپ پنجم، و کتاب «تاریخ زشتی» اثر دیگرِ اومبرتو اکو با ترجمه هما بینا و کیانوش تقی‌زاده انصاری به چاپ سوم رسید.

به گزارش گالری آنلاین به گفته روابط‌ عمومی فرهنگستان هنر، کتاب تاریخ زیبایی که برای پنجمین بار منتشر شد، هفده فصل دارد. «زیبایی هیولاها»، «امر شکوهمند»، «زیبایی رمانتیک» و «بانوان و قهرمانان» از جمله فصل‌های این کتاب است.


تاریخ زیبایی، ابتدا به‌صورت درس‌نوشته‌هایی به زبان ایتالیایی در سال 2002 چاپ شد و سپس زیر نظر خود اکو در سال 2004 به انگلیسی ترجمه شد. مقدمه و نُه فصل از هفده فصل کتاب را اکو نوشته است و دیگر فصل‌ها به سرپرستی او به قلم «جورلامو دو میکله» استاد فلسفه و همکار او در دانشگاه بولونا در ایتالیا، نوشته شده‌ است. این هفده فصل که هرکدام شامل بخش‌هایی متعدد است، بررسی زیبایی را ــ به روال معمول پژوهش‌های غربی ــ از تمدن یونان کهن آغاز می‌کند و با گذشت از دوره‌های گوناگون تاریخ فرهنگ غرب، به زمان حال می‌رسد.

کتاب تاریخ زشتی، دیگر کتاب اومبرتو اکو است که با ترجمه هما بینا و کیانوش تقی‌زاده انصاری به چاپ سوم رسیده است. در این کتاب، بعد از مصاحبه فرانسوا بونل با اومبرتو اکو، پانزده فصل آمده است که «زشتی در جهان کلاسیک»، «شیفتگی، مرگ، شهادت»، «روز قیامت، دوزخ، و اهریمن»، «هیولاها و نشانه‌های منحوس» از آن جمله است.

در پیشگفتار کتاب آمده است: همه ما در زندگی به کرّات، و در عالم هنر نیز، با مصادیق مختلف زشتی روبه‌رو شده‌ایم، اما کمتر نویسنده‌ای تلخی و مرارت تشریح و تحلیل زشتی و سیر زشتی‌نگاری ادوار مختلف تاریخی و گستره‌های متفاوت فرهنگی را به جان خریده است، آن هم وقتی می‌توان از زیبایی سخن گفت؛ به‌ویژه آنکه هرگاه نام هنر به میان می‌آید، احتمالاً نخستین توقع بیشتر مخاطبان پناه‌آوردن به زیبایی این عالم در گریز از زشتی‌ها و ناگواری‌های زندگی است و از این رهگذر حق است که سخن از زشتی چندان هم به مذاق خوش نیاید. اما برای ذهن جست‌وجوگر انسان مدرن، صرف حضور یک مفهوم، دلیلی بسنده است برای تجزیه‌وتحلیل و تعمق در دقایق آن؛ حتی اگر آن مفهوم به زشتیِ «زشتی» باشد.

اومبرتو اکو، هنرنویس، رمان‌نویس، فیلسوف و مترجم ایتالیایی، در این کتاب کوشیده است در هیئت یک نشانه‌شناس، فیلسوف، و مورخ، ایده‌ها و مفاهیم گوناگون زشتی را در ادوار مختلف گردآوری کند. هنگام خواندن این کتاب احساس می‌کنید در یک نمایشگاه قدم می‌زنید؛ چون در خلال فصل‌هایی که یکی پس از دیگری می‌آیند، گزیده‌هایی دوگانه گنجانده شده‌اند: متون ادبی و شاعرانه، و آثار هنری با نمایش پرشُکوه. او با سبُک‌خیزی قلمش، بزرگ‌ترین دشواری‌ها را با چنان سهولتی ابراز می‌کند که فضل و دانش صورتی دلچسب و ساده به خود می‌گیرد.

مترجم، اومبرتو اکو را یکی از نادر اندیشمندان معاصر غربی معرفی می‌کند که در زمینه‌های فرهنگی گوناگونی فعالیت داشته است؛ فعالیت‌های او از مقالات و نوشته‌های او در زمینه‌های زیباشناسی، نشانه‌شناسی و فلسفه گرفته تا طنزنویسی‌ها و قصه‌نویسی‌هایش امتداد دارد. در فرهنگ غربی گفته می‌شود: اکو به‌عنوان یکی از نظریه‌پردازان بنیادین مدرنیته تأثیرگذار بوده و نقشی متعادل‌کننده و واقع‌بینانه در اندیشه معاصر غرب داشته است.

کتاب تاریخ زیبایی در 232 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهای 45هزار تومان؛ و کتاب تاریخ زشتی در 440 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهای 68هزار تومان، توسط مؤسسه متن منتشر شده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را از کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه کنند.

logo-samandehi