مجموعه آثار باستانی برنزی یونان در ازای یک سرستون

مقامات یونان از موزه لوور می‌خواهند در ازای مجموعه‌ای از آثار باستانی این کشور، یک سرستون متعلق به معبد باستانی «‌پارتونن» ‌را به طور موقت به یونان امانت دهد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته نشنال،‌ یونان قصد دارد این سرستون باستانی را به مناسبت دویستمین سالروز استقلال یونان در سال ۲۰۲۱ به نمایش بگذارد.

معبد «پارتونن» که در آکروپولیس یونان واقع شده است، بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و به عنوان نیایشگاهی برای«آتنا» الهه‌ی یونان باستان ساخته شده است..

آکروپولیس

با توجه به گزارشات «آتن نیوز »، درخواست انتقال موقت این اثر در ملاقات روز پنجشنبه نخست وزیر یونان و رئیس جمهور فرانسه در پاریس مطرح شده است.

این اثر یک سر ستون زینتی منقش به تصویر نبرد افسانه‌ای سانتورها و انسان‌ها است. یونان در ازای این اثر مجموعه‌ای از آثار باستانی برنزی کشورش را به موزه لوور امانت می‌دهد.

طبق اظهارات موزه‌ی لوور،‌ این سرستون باستانی در سال ۱۷۸۸ درحالی که در زمین معبد «پارتونن» رها شده بود توسط یک دیپلمات فرانسوی کشف شده است.

مجموعه‌ای از مرمرهای معبد «پارتونن»، در موزه بریتانیا نیز نگهداری می‌شود. یونان مدت طولانی را صرف مذاکره برای بازگراندن این آثار کرده است.

بیست و پنجم مارس، به عنوان سالروز گرامیداشت استقلال یونان و آغاز انقلاب علیه امپراطوری عثمانی در سال ۱۸۲۱ شناخته می‌شود.

logo-samandehi