آثار موزه ملی ایران از چین بازگشت

طبق اعلام جبرییل نوکنده رییس کل این موزه، ۱۵ قلم آثار تاریخی- فرهنگی به نمایش درآمده در نمایشگاه “شکوه تمدن های آسیا” پس از سه ماه به سلامت به کشور بازگشت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، این آثار در موزه ملی چین در شهر پکن در معرض دید بوده و با پایان کار نمایشگاه مذکور در روز یکشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ وارد کشور شد.

در این نمایشگاه علاوه بر جمهوری خلق چین ۲۲ کشور شامل افغانستان، ایران، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور، لائوس از قاره آسیا و یونان و مصر هم به عنوان دو کشور میهمان از قاره های اروپا و آفریقا با نمایش آثاری فاخر سعی در معرفی فرهنگ و تمدن سرزمین خویش داشتند.

این اشیا عمدتا حاصل کاوش های باستان شناسی بوده و توانستند آسیا را به عنوان قاره ای کهن با سابقه هزاران ساله به جهانیان معرفی نمایند.

جبرییل نوکنده در بیان خصوصیات مورد توجه این نمایشگاه گفت: موزه ملی چین موفق شد با بهره گیری از طراحی بسیار با شکوه، نحوه چیدمان مناسب آثار، پخش نماهنگ بسیار زیبا در ورودی نمایشگاه و بهره مندی از ابزارهای مدرن دیجیتال عملکرد بسیار موفقی در جذب بازدیدکنندگان و ارتقای دانش آن ها داشته باشد.
وی در بیان دستاوردهای مهم حضور ایران در این نمایشگاه بیان کرد: مطابق با اعلام موزه ملی چین بیش از ۲/۲۶۰/۰۰۰ بازدید کننده طی این مدت از موزه مذکور و نمایشگاه های موقت آن بازدید داشته اند و این بازه زمانی کوتاه نشان دهنده موفقیت این رویداد بین المللی است.

وی اشاره کرد: این شمار فراوان بازدیدکننده معیار مناسبی برای سنجش میزان علاقه مندی و توجه به فرهنگ از سوی یک ملت بزرگ محسوب می شود. چین امروزه هدف بسیاری از کشورهای جهان به منظور توسعه روابط تجاری و فرهنگی و جذب گردشگران است.

رییس کل موزه ملی ایران در خاتمه خاطر نشان کرد: موزه ملی ایران مفتخر است بار دیگر توانسته در راستای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران گامی موثر برداشته و نقش مهم سرزمین ایران را با ریشه های هزاران ساله آن در شکل گیری تاریخ تمدن بشر به جهانیان عرضه نماید. فرهنگی پویا و دوستدار صلح که نه تنها در حوزه آسیا بلکه در تمام جهان موجب تحسین و حیرت فرهنگ دوستان می شود و این به مدد نمایش آثاری است که هرکدام خود یک سفیرفرهنگی و نشانه ای از یک تمدن کهن است.
لازم به ذکر است موزه ملی ایران در این نمایشگاه با ۱۵ اثر تاریخی-فرهنگی متنوع شرکت کرد که قدیمی ترین آن سنگ پی بنای تخت جمشید مربوط به داریوش هخامنشی بود.

از دیگر آثار می توان به ریتون سفالی دماوند از دوره اشکانیان، سردیس گچی حاجی آباد فارس، بشقاب برنزی با نقش گریفون و آبگینه هایی از شوش و گیلان از دوره ساسانی، سفالینه و کاشی زرین فام از شهرهای باستانی تخت سلیمان و گرگان، چینی های آبی سفید از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کره برنجی به عنوان ابزار ستاره شناسی از دوره سلجوقی اشاره کرد.

“شکوه تمدن های آسیا”، این رویداد مهم فرهنگی، ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین، سفرای کشورها، مقامات عالی رتبه سیاسی فرهنگی بیش از ۲۲ کشور آسیایی و محمد کشاورز زاده سفیر ایران در پکن و هیئت همراه در موزه ملی چین گشایش یافت.

logo-samandehi