راه‌اندازی شبکه و شورای هماهنگی موزه‌های هنرهای معاصر ایران

نشست راه‌اندازی شبکه و شورای هماهنگی موزه‌های هنرهای معاصر کشور با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، سید امین مؤیدی مشاور برنامه ریزی معاون امور هنری و مدیران موزه‌های هنرهای معاصر تهران، اصفهان، کرمان برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا به گفته واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، در این نشست، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران، میثم ثمررخی مدیر موزه صنعتی کرمان، مهدی تمیزی رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان حضور داشتند.

ابتدا مدیران موزه‌ها، فعالیت‌های حاضر و آتی خود را تشریح و به اهمیت تشکیل شورای هماهنگی موزه‌های معاصر کشور اذعان کردند.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر چند نهادهایی که اداره چند موزه‌های معاصر کشور را بر عهده دارند متنوع اما با توجه به ماموریت موزه‌ها هنرهای معاصر تهران و وظایف و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیاستگذاری فرهنگ و هنر، همه موزه‌های هنرهای معاصر کشور طبق قانون باید تابع و مبتنی بر سیاست و برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و در واقع لازم است رویکرد امور هنری همه نهادها هماهنگ با رویکرد و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و هدایت و راهبری موزه های هنرهای معاصر نیز از نظر هنری و حرفه ای مطابق سیاست و برنامه وزارتخانه است.

موزه هنرهای معاصر

حسینی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این موضوع اصرار دارد که در ماجرای موزه‌ها و برنامه‌های آنها رویکرد هماهنگ دنبال شود و جایگاه هنری و فرهنگی موزه هنرهای معاصر مورد توجه قرار گیرد. اعتبار و جایگاه موزه‌های هنرهای معاصر باید تقویت شود و در همه موزه‌های هنرهای معاصر تسری پیدا کند از همین زاویه و رویکرد وزارت فرهنگ معتقد است که نهادهای دیگر می توانند از برنامه های این وزارتخانه در اداره موزه های معاصر استفاده کنند.

معاون امور هنری گفت: باید کارکرد و نگاه فرهنگی در موزه‌های هنرهای معاصر مورد توجه جدی باشد مساله مهم در موزه‌های هنرهای معاصر کشور، تاثیرگذاری فرهنگی آنهاست، یعنی متاثر شدن اقلیم و فضا از عملکرد موزه ها و جریان سازی فرهنگی و اجتماعی موزه‌های هنرهای معاصر مدنظر است. ضرورت دارد که در موزه های هنرهای معاصر خلاقیت به کار گرفته شود و با تجمیع داشته ها و هماهنگی، علیرغم کمبود منابع، موزه های پویا و جریان ساز فرهنگی و اجتماعی با نقش فعالانه داشته باشیم.

هادی مظفری در این نشست گفت: هدف ما از راه‌اندازی شبکه موزه‌های هنرهای معاصر کشور و همچنین شورای هماهنگی موزه‌های هنرهای معاصر، این است که کار و فعالیت موزه‌های معاصر کشور از جنبه جزیره‌ای خارج شود و به صورت هماهنگ و سیستماتیک ادامه یابد. پیش از این موزه‌های معاصر جزیره‌ای عمل می‌کردند و تفاوت مدیریت موزه‌ها باعث شده بود از هم‌افزایی کمتر بهره‌مند شویم. با شبکه شدن موزه‌های معاصر کشور می‌توانیم داشته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

مدیرکل هنرهای تجسمی افزود: با توجه به سند بالادستی قانونی که در زمینه آثار هنری وجود دارد، هر اثری که در صد سال اخیر آفریده شده است، مراودات آن به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. دیگر فرقی نمی‌کند که مدیریت موزه کدام نهاد است. با تشکیل شورای هماهنگی موزه های معاصر کشور، کار کارشناسی در نمایشگاه‌ها خواهد شد و نگاه‌های سلیقه‌ای از نمایشگاه‌های موزه‌های معاصر نیز حذف می‌شود.

مظفری افزود: شورای هماهنگی موزه‌های کشور و امضای آیین‌نامه آن از سوی نهادهای مرجع، موجب می‌شود که در زمینه فعالیت‌های موزه‌های معاصر متکی بر خرد جمعی باشیم و بتوانیم رویدادهای خود را بر این اساس برنامه ریزی کنیم.

هادی مظفری خبر داد، مدت شش ماه است در حال آماده‌سازی نمایشگاهی از هنر مدرن ایران با عنوان «بازگشت» هستیم که در سه مرحله در شهرهای آبادان، اصفهان، کرمان و تهران از آذرماه سال ۹۸ کار خود را آغاز خواهد کرد.

logo-samandehi