گفتگوی اختصاصی گالری آنلاین با صابر سلیمانی مدیر هنری موسسه فرهنگی هنری صبا

"موسسه صبا به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگزارترین مراکز نمایشگاهی کشور و خاورمیانه، موقعیتی ارزشمند به لحاظ فرهنگی وهنریست که متعلق به تمامی هنرمندان وهنردوستان کشورمان است. ما بدنبال همکاری بیشتر با جریانهای هنری فعال کشور,دانشگاه ها وانجمن های هنرتجسمی هستیم که این تعامل در دوره شکل گیری و اوج فعالیتها ی این مجموعه نزدیک به یک دهه بسیار پر شور و مثمر ثمر بوده و تاثیرات قابل ملاحظه در جامعه فرهنگی و هنری کشورمان داشته است، این رویه در حال حاضر نیز در حال اجرا واحیاست." این را صابر سلیمانی، مدیر هنری موسسه فرهنگی هنری صبا، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین مطرح کرد.

با توجه به تداوم رویکرد ها وسیاست ها ی اجرایی فرهنگستان هنر و موسسه صبا در ایجاد فضایی پویا با حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان در رویداد های متعدد فرهنگی و هنری، گفتگویی با مدیر هنری این مجموعه در رابطه با رویکرد های جدید و امکانات این مرکز شاخص و کلیدی کشور برای هنرمندان، داشته ایم که در ادامه خواننده ی آن هستید.

صابر سلیمانی که خود نیز از هنرمندان فعال نقاش است، سالهای زیادیست که در عرصه اجرایی ومدیریت هنری نمایشگاه های صبا فعالیت دارد.

وی در ابتدای گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین به تاریخچه ای از فرهنگستان هنر اشاره کرد و گفت: فرهنگستان هنر از سال 1378 با رویکرد حفظ و نگهداری ارزشهای میراث فرهنگی، هنری اسلامی، ملی و پیشنهاد سیاست‌ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته‌ها و نوآوریی‌ها ی هنری با بهادادن و فعال کردن عرصه فرهنگ و هنر در ایران تشکیل شده و به عنوان یک بازوی اجرایی و یک ارگان تاثیرگذار در این عرصه شروع به فعالیت کرده است. جایگاه فرهنگستان ها در بسیاری از کشورها تعریف شده است و در ایران هم بصورت بسیار گسترده و سازمان یافته از سال های مذکور کار خود را در حوزه پژوهش، تالیف و نشر و تولید محتوا در عرصه فرهنگ و هنر در زمینه های مختلف هنرهای تجسمی از جمله هنرهای سنتی و معاصر، معماری، سینما و موسیقی و... فعالیت داشته است؛ در بخش هنرهای تجسمی موسسه صبا از 1383 با افتتاح گالری لرزاده و فرشچیان فعالیت مستمر خود را آغاز نموده و رویدادها و رویکردهای مهم و قابل توجهی درحوزه هنرهای تجسمی را تا کنون تعریف کرده است.

سلیمانی در ادامه بیان کرد: غالب فعالیت های موسسه بر پایه معرفی مکاتب هنری شاخص معاصر و متاخر و هنرمندان با استعداد جوان و اساتید پیشکسوت هنرهای تجسمی و هنرهای اصیل و فاخر سنتی است که در حال فراموشیست و نمایش این آثار در این مجموعه شامل شناسایی ارزشهای محتوایی آثار هنری آنها و ارائه این آثار در نمایشگاه ها با لحاظ کیفیت‌های شاخص اجرایی می شود.

ایشان با اشاره به اینکه تا بحال بیش از 1200 نمایشگاه کیفی در ابعاد مختلف و گسترده در سطح کشور و بین المللی در این مجموعه برگزار شده است، اظهار داشت: این مرکز به عنوان یکی از بازوهای اجرایی فرهنگستان هنر در بخش تجسمی و نمایشگاهی محسوب میشود که با رویکرد برپایی نمایشگاه ها و تولید محتوا فعالیت میکند و در به ثمر رسیدن اهداف اجرایی و رونمایی پروژه های تجلیل، بزرگداشت، مروری بر آثار هنرمندان و اساتید طراز اول کشورمان با همکاری شورای هنری و علمی و واحدهای مختلف دیگر فرهنگستان هنر که با سیاست گزاری و تدوین برنامه های منسجم اقدام به شناسایی و انتخاب‌هایی از میان جریانها ی هنری متداول از صده های پیشین و معاصر کرده اند و در صدد معرفی هنرمندان و اساتید حوزه های مختلف نقاشی، نگارگری، عکاسی، مجسمه سازی ، خوشنویسی، تصویرسازی، معماری، گرافیک و هنرهای سنتی و هنرهای دیگر هستند، نقش بسزایی داشته است.

این رویکردها با تاکید بر ارزشهای فرهنگی و هنری کشورمان در قالب تجلیل و بزرگداشت با برگذاری نشستهای تخصصی با جمع آوری مقاله ها، نقدها و چاپ کتاب، بروشور و بولتن در همان حوزه و موضوع هنری با تعیین محدوده زمانی و مکانی مشخص و با در اختیار داشتن سالنهای متعدد همایش و گالری در موسسه صبا و دیگر گالری ها در مراکز وابسته به فرهنگستان هنر، پروژهای مشخص مختلفی در این مجموعه عملیاتی می شود.

سلیمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرهنگستان تا چه حد می تواند در برنامه های بین المللی همکاری یا مشارکت نماید، گفت: از جمله این فعالیتها و همکاری ها می توان به برگزاری چندین دوره نمایشگاه های مختلف بصورت سالانه های هنری جهان اسلام و برنامه ها و تعاملات و تبادلات فرهنگی و هنری با سایر کشورها اشاره کرد که در حوزه نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، طراحی پوستر، عکاسی و غیره برگزار شده است.

مجموعه صبا و فرهنگستان هنر یک همکاری سازمانی در برگزاری مهمترین رویدادهای مدون سالانه فرهنگی و هنری کشور با ارگان های مولد و تاثیرگذار مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان ارتباطات اسلامی، حوزه هنری و بنیاد شهید و سایر مراکز مرتبط فرهنگی داشته اند. اکنون هم رویدادهایی مثل سالانه های مختلف هنرهای تجسمی فجر را بطور گسترده در حال اجرا دارد.
قابل ذکر است که فرهنگستان هنر و موسسه صبا با توجه به دارا بودن این امکانات که بزرگترین مرکز نمایشگاهی کشور و خاورمیانه به لحاظ متراژ و وسعت مکانی و اجرایی است به عنوان میراثی فرهنگی و هنری برای هنرمندان کشورمان محسوب میشود و میزبان علاقه مندان است.

وی در ادامه به معرفی قابلیت ها و امکانات سالنهای نمایشگاهی متعدد در فرهنگستان هنر اشاره کرد و توضیح داد: بیشتر امکانات نمایشگاهی درسالنها و گالری های مجموعه فرهنگی هنری صبا تعریف می شود و چند گالری نیز در موزه هنرهای معاصر فلسطین و مرکز فرهنگی هنری نقش جهان و مرکز فرهنگی هنری آسمان وجود دارند که در نقاط دیگری از تهران قرار دارند و پذیرای فعالیتهای فرهنگی و هنری هستند.

سلیمانی همچنین اظهار داشت: ما در مجموعه صبا 8 گالری داریم که در بخش های مختلف سالنها تقسیم بندی شده اند. اسامی آنها در طول سالهای شکل گیری جهت بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت، به نام آنها انتخاب شده مثل گالری استاد ممیز، استاد فرشچیان، استاد لرزاده و گالری خیال، خیال نو، آینه، خیال شرقی، گالری ملی که در طبقه سوم قرار دارد و درحال حاظر میزبان آثار هنری موزه پاسارگاد است که مجموعه آثار فاخر از هنرمندان معاصر کشور مان را در خود جای داده و در معرض دید عموم قرار دارده است. همچنین موزه هنرهای معاصر فلسطین که دارای سالنهای نمایشگاهی در دو طبقه است و در خیابان برادران مظفر دایر است.
این هنرمند اذعان داشت که ما بدنبال همکاری بیشتر با انجمن ها، دانشگاه های هنر وتشکلهای رسمی درحوزه هنرهای تجسمی هستیم که این تعامل جزء رویکرهای اصلی این مجموعه است.

وی بیان کرد: این مجموعه از ابتدای تاسیس همواره بر حمایت از استعدادهای هنری هنرمندان پویا وجوان استانهای مختلف کشور و اساتید پیش کسوت در غالب نمایشگاه های نقاشان نوگرای استانها که تا کنون 9 دوره برگزار شده تاکید داشته است و بر طبق همین رویکرد از هنرمندان و دانشجویان فعال در این بخش نمایشگاه های انفرادی وگروهی بسیاری داشته ایم و همواره از آثار هنری آنها استقبال کرده ایم.

سلیمانی همچنین در رابطه با سیاست گذاری فرهنگستان هنر و موسسه صبا در رابطه با جذب مخاطبان هنرمند جوان گفت: موسسه همواره در تعامل وهمکاری با دانشگاه های مختلف در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی وجشنواره های دانشجویی از طرف دانشگاه ها بوده که بیشترین طیف مخاطب جوان را در بر دارد و با استقبال زیاد این برنامه ها اجرا شده است. ما در حال حاظر هم با دادن فراخوان عمومی به کلیه علاقمندان و سازمان ها و هنرمندان مختلف، گالری های مجموعه را در اختیار گذاشته ایم و همواره با مراکز آموزش عالی که از رشد دانشجو و هنرمندان نوپا حمایت می کنند، استقبال نموده وتعامل داریم.

این هنرمند به حضور هنرمندان شاخص و شکل گیری رویدادهای هنری بسیاری ازسایر کشورها در موسسه صبا اشاره کرد و گفت: ما نمایشگاه های متعددی با همکاری امور بین الملل فرهنگستان هنر در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری داشته ایم مثلا آثاری از کشورهایی مثل هلند، فرانسه، آلمان، مراکش، آذربایجان،گرجستان، قزاقستان، افغانستان، ژاپن، چین، لیتوانی، کره جنوبی و شمالی و ... بصورت تبادل فرهنگی هنری با کشور خودمان در این مرکز به نمایش گذاشتیم که با استقبال زیادی همراه بوده وخیلی از هنرمندان حوزه های مختلف از جمله هنر مفهومی و هنر محیطی ایرانی هم از طرف مجموعه به کشورهای دیگر معرفی شدند.

وی در رابطه با برنامه های پیش روی موسسه خاطرنشان کرد: ما تعدادی نمایشگاه در حد نمایشگاه انفرادی و گروهی در طول سال داریم که زمان بندی آنها از قبل مشخص شده است؛ تعدادی برنامه های نمایشگاهی شاخص و مهم داریم که جزو ایده ال های اجرایی مجموعه است که در صورت تامین بودجه و وجود همکاری سایر جریان های فرهنگی و هنری دولتی وخصوصی در دستور کار قرار دارند.
همچنین این مجموعه توجه و رویکرد هایی نیز به اقتصاد هنر و کمک به رونق آثار هنری داشته و دارد که در دوره های گذشته در قالب نمایشگاه فروش آثار گالری داران ایران، بازار فروش آثار عکس و بازار نقاشی در سال گذشته برگزار کرده که در صورت امکان در برنامه های آینده نیز اجرا خواهد شد.

سلیمانی در پایان اشاره کرد: خوشبختانه با تغییرات اخیر ریاست محترم فرهنگستان هنر وموسسه صبا مسئولان عزیز سعی در احیاء و بازسازی ارکان و اهداف عالی فرهنگی و هنری گذشته این مجموعه بزرگ و مهم دارند که به امید خدا در سالهای آینده شاهد رشد و بالندگی آن خواهیم بود و استقبال علاقه مندان در طول ماه های گذشته گویای این مهم است.

logo-samandehi