در گفتگو با سردبیر مجله پشت بام مطرح شد؛

پشت بام قصد دارد قسمتی از خلا مکتوبات پژوهشی هنرهای دیداری ایران را پر کند

"پشت‌بام در شش شماره اول خود تلاش می‌کند تا تاریخ هنر مدرن ایران را بررسی و بدون غرض‌ورزی با تاویلی جدید به مخاطب خود ارائه کند." این‌را فرشید پارسی‌کیا سردبیر مجله پشت بام و طراح گرافیک در استانه انتشار سومین شماره از نشریه پشت بام میگوید. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

فرشید پارسی کیا در رابطه با سبک کاری این مجموعه و شکل گیری ایده راه اندازی مجله پشت بام بیان کرد: ایده انتشار نشریه پشت بام به خاطر آن شکل گرفت که متوجه شدم فضای هنرهای دیداری با کمبود منابع و مکتوبات رو به رو است.

وی در ادامه افزود: در ابتدا باید بگویم که پشت‌بام در شش شماره اول خود تلاش می‌کند تا تاریخ هنر مدرن ایران را بررسی و بدون غرض‌ورزی با تاویلی جدید به مخاطب خود ارائه کند.

بعد از مشخص شدن موضوع هر شماره، گروه پژوهشی در نشست‌های منظم تمامی منابع را بررسی کرده سالشمار و تاریخ‌نگاری آن موضوع را تدوین می‌کنند و بعد از اتمام کار، سالشمار و تاریخ‌نگاری را به عنوان منبع در اختیار شورای سیاست‌گذاری نشریه پشت‌بام و بعد نویسندگان هر شماره قرار می‌دهند.

نویسنده‌ها طبق کنداکتور تایید شده توسط شورای سیاست‌گذاری انتخاب شده و به آن‌ها مطالب سفارش داده می‌شوند.

پارسی کیا در خصوص تعداد تیراژ مجله بیان کرد: در حال حاضر مجله به صورت فصلنامه و با تیراژ 2000 عدد منتشر می‌شود.

سردبیر مجله پشت بام با ارایه ارزیابی خود نسبت به وضعیت حوزه هنرهای تجسمی در جهان معاصر رسالت این مجله در این حیطه را چنین برشمرد: از منظر من تولید اثر هنری در کشور ما رو به افزایش است،‌ اما همان‌طور که می‌دانیم بعد از هنر صفوی و تا نوگرایی قرن اخیر در ایران اتفاق بزرگی در هنرهای دیداری نیفتاده بود، باید اذعان کنم که از دهه چهل و پنجاه نیز به بعد اتفاق خاصی در هنرهای دیداری ایران نیفتاده است.

اتفاقا یکی از رسالت‌های پشت‌بام رایج کردن کلمات جدید فارسی به جای واژه‌های غیر فارسی مصطلح است. مثلا واژه فارسی «دیداری» به درستی می‌تواند به جای کلمه عربی «تجسمی» که در سوال شما هم آمده ایفای نقش کند.

اما در نهایت پشت‌بام قصد دارد قسمتی از خلا مکتوبات پژوهشی هنرهای دیداری ایران را پر کند.

پارسی‌کیا در رابطه با موضع پشت بام در زمینه اقتصاد هنر توضیح داد: بی‌شک روند رو به رشد اقتصاد هنر یکی از مهم‌ترین اتفاقات هنر معاصر است. پشت‌بام بدون موضع‌گیری، در هر شماره بخشی را به بررسی اقتصاد هنر و تاثیرات سیاسی و اجتماعی بر آن،‌ متناسب با موضوع مورد بحث آن شماره،‌ اختصاص داده است.

وی معتقد است هنرهای دیداری کشور با چالش جدی روبرو است و در این خصوص اذعان داشت: یکی از نگاه‌های مهم در حیطه فرهنگ، تکثر در تولیدگری است. ولی من کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهم، و با توجه به اتفاقات فضای مجازی (که از بد روزگار هنرمندان هنرهای دیداری را نیز به شدت درگیر کرده است) تصورم بر این است که آینده هنرهای دیداری ایران با چالش‌های جدی رو‌به‌رو است. این در حالی‌ست که بسیاری از هنرمندان فعال این ‌رشته با مفاهیم اولیه نظری در هنرهای دیداری آشنایی ندارند یا به غلط، تصور اشتباهی از آن مفاهیم در ذهنشان نقش می‌بندد. به طور مثال ما به سادگی مشاهده می‌کنیم که بسیاری از هنرمندان، «جنبش سقاخانه» را با نحله فکری «نوسنت‌گرایی» اشتباه می‌گیرند.

این هنرمند گرافیست در رابطه با ضرورتی که جای خالی آن در جامعه هنرهای تجسمی امروز احساس میشود، بیان کرد: من فکر می‌کنم که همچنان اعتقاد به «هنر متعهد» راهگشای وجودی فرهنگ است. در این راستا فضای اقتصاد هنر امروز راه دیگری را دنبال می‌کند و هنرمندان امروز نیز به دلیل جبر اقتصادی زمانه مجبور به پیروی از آن می‌شوند. در حالی‌که هیچ جایی از تاریخ هنر دیده نشده که شروع یک جریان بزرگ هنری وام‌دار اقتصاد روز بوده باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، سیاست پشت بام در جذب هنرمندان نسل جدید که خو گرفته با دنیای مدرن، سرعت و تکنولوژی هستند و با روحیات و تفکر های متفاوت از نسل های گذشته پا به این عرصه گذاشته اند، چیست؟، بیان کرد: پشت‌بام در همین دوره فعالیت ‌میکند و با نیاز‌ها و مقتضیات روز مخاطبین هنرهای دیداری آشنایی دارد، ‌به همین دلیل بخشی را در فضای مجازی به صورت روزانه (روزنامه‌) راه‌انداری کرده‌ایم، که توسط تحریریه مجرب در حوزه هنرهای دیداری اداره می‌شود، و فعالیت خود را از آذر ماه 1397 آغاز کرده است.

پارسی‌کیا در مورد انتشار مجله به زبان های دیگر و ارتباط با رسانه های کشورهای در بیان کرد: بله با مجلات تخصصی در کشورهای دیگر در ارتباط هستیم،‌ در حال حاضر سرمقاله و شناسنامه را به صورت دو زبانه منتشر کرده و در آینده نزدیک مجله را تا حد لازم به صورت دو زبانه منتشر خواهیم کرد.

این سردبیر در رابطه با ساختار و موضوع آخرین شماره مجله که پنجشنبه ۲۳ آبان ماه رونمایی خواهد شد، بیان کرد: آخرین شماره مجله درباره بینال‌های تهران سال‌های 1337 تا 1345 بوده و براساس ساختار اصلی پشت‌بام شامل سالشمار،‌ تاریخ‌نگاری،‌ مقالات و مصاحبه‌های تخصصی در این حوزه و معرفی مکتوبات و کتابشناسی مرتبط با این موضوع است.

همکاران مجله پشت بام:
بخش مجله چاپی:
صاحب امتیاز و سردبیر: فرشید پارسی‌کیا . معاون سردبیر: زکیه شادلو
مدیر مسئول:حمید جانی‌پور
ناظر عالی:‌ فرهنگ پارسی‌کیا
شورای سیاست گذاری: یوریک کریم‌مسیحی،‌ زروان روحبخشان، توکا ملکی،‌ فرانک احمدزاده، کیانوش معتقدی، مهدی فاتحی
گروه پژوهش: گلنوش زنجان پور، زکیه شادلو، نرگس مرندی
مترجم: نرگس مرندی
ویراستار:‌ بابک آتشین جان
طراح نشان :‌ مهدی فاتحی
طراح گرافیک و مدیر هنری: استودیو پارسی/ محسن حسین‌خانی
آرشیو و اسناد: کیانوش معتقدی
مدیر داخلی: محسن حسین‌خانی
مدیر وب‌سایت: ‌داوود ارسونی
مسئول روابط عمومی: گلنوش زنجان‌پور
مدیر تولید: میلاد قلیچ/چاپ کوفا

تحریریه مجله آنلاین:
سردبیر مجله آنلاین: زروان روح‌بخشان
دبیر تحریریه مجله آنلاین: فاطمه شادلو
دبیر نیومدیا: ماهیار چرمچی
دبیر عکاسی:‌ فاطمه پزشکی
دبیر تصویرسازی:‌ سمیه علی‌پور
دبیر مجسمه:‌ فرزانه حسینی
دبیر طراحی و نقاشی:‌ نجوا عرفانی
دبیر بامگردی: محمد شمس
دبیر فشن دیزاین: امیر طباطبایی
دبیر گرافیک:‌ محمد شمس
دبیر اقتصاد هنر: هژیر کهریزی
پژوهشگر: یاسمن شاپوری
مدیر رویدادها: امیر طباطبایی
طراح موشن:‌ میلاد فداکار

گفتنی است، رونمایی شماره سوم پشت‌بام با موضوع بینال‌های تهران (۱۳۳۷تا ۱۳۴۵) پنجشنبه ۲۳ آبان ماه از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ در سینما عصر جدید برگزار می شود.

logo-samandehi