آشیانه گل های غول پیکر در بزرگداشت عشق

آشیانه و گل هایی که انسان را در برمیگرند، برای لحظه ای این تصور که انسان ها معیار و مرکز تمام چیزها هستند رها میکنند و بشر صرفاً خود را جزئی در میان اجزای دیگر میبیند.


به گزارش گالری آنلاین،petrit halilaj در نخستین نمایشگاه انفرادی خود در اسپانیا، کاخ شیشه ای palacio de cristal در مادرید را به آشیانه ای بزرگ از گل های غول پیکر تبدیل کرده است. این هنرمند با باز کردن پنجره ها، نصب سازه ها و اختصاص دادن محل های تغذیه برای جلب پرندگان و سایر جانوران ساکن در پارک یا در حال گذر از آنجا، این چیدمان موقت را در پارک Retiro ساخته است.

این نمایشگاه با عنوان "کلاغ و تندباد هایی که بوی انسان های عاشق را از مکان های ناشناخته باز می آورند" اولین نمایشگاهی است که موزه ملی sofaa museo reina sofa پس از تعطیلیش به علت پاندمی کووید 19 که آماده سازی و چیدمان نمایشگاه را متوقف کرده بود، برپا میکند.


نمایشگاه petrit halilaj با مدیریت موزه هنری reina sofía در کاخ شیشه ای palacio de cristal ، طیف گسترده ای از المان های مختلف را در خود جای داده است که به موضوعاتی چون وطن، ملت، عشق و هویت فرهنگی می پردازد. این هنرمند در چیدمان خود از مراسم جفت گیری مرغ های کریچ ساز الهام گرفته و لانه های پیچیده ای ساخته، این مرغ ها برای جلب جفت خود، لانه را با اشیاء رنگارنگ تزئین می کنند. هنرمند با کمک شریک زندگی خود ،vlvaro Urbano ، آشیانه غول پیکر خود رادر کاخ شیشه ای palacio de cristal با گل های بزرگ ساخته شده از چارچوب فولادی ظریف و بوم های نقاشی شده تزیین کرده است. انتخاب آنها به بخشی از تاریخچه شخصی آن ها مربوط می شود که آن ها را به یکدیگر پیوند داده و هدف از این انتخاب، بزرگداشت این پیوند بوده است: یاس زرد، هسته های پالم ، شکوفه های گیلاس، میخک و نیلوفر آبی


هنرمند می گوید:"می خواستم Palacio de cristal را محلی برای بزرگداشت و تجلیل از عشق در نظر بگیرم. این هنرمند با اشاره بر تاریخچه ای از زندگی خصوصیش، لایه ای اجتماعی و سیاسی به ویژگی آن ها افزوده و بر نیاز به در معرض دید بودن و پذیرش تاکید می کند. بدین ترتیب، این نمایشگاه مرزهای میان رفتارهای صمیمی اجتماعی افراد را جابجا می کند. رفتار هایی که برای عموم قابل قبول بوده یا شایان توجه است و از طرفی دیگر رفتارهایی که مورد سرزنش قرار گرفته یا خوار شمرده می شوند.


عنصر کلیدی در این نمایشگاه که قراردادهای اجتماعی را مورد خطاب قرار می دهد، کلاغ سفید ی است که قطعه چوبی را در " روز در آغوش گرفتن (2020)" نگه داشته و به لحظه ی خاصی در تاریخچه خانوادگی halilaj اشاره می کند. این قطعه چوب ابزاری بود که پدربزرگ این هنرمند هنگام کار در ییلاق از آن استفاده می کرده و وسیله ای بوده که هنگام باخبر شدن از بدنیا آمدن اولین فرزند از همسرش در دستش بود. او نمی توانست در حضور جمع خوشحالی بی حد و حصر خود را ابراز کند، چون در یک جامعه پدر سالار ممکن بود آن را نشانه ضعف بدانند و قطعه چوب را چنان سخت در آغوش گرفته بود که فکر میکرد بشکند. از نظرhalilaj، کلاغ سفید نیز به تفاوت و مقاومت در برابر تغییری که انسان ها برای پذیرش رفتار از خود نشان می دهند، اشاره می کند.


این هنرمند با بزرگ کردن اندازه آشیانه و گل ها، از بازدید کنندگان می خواهد حتی برای لحظه ای هم که شده خود را از این تصور که انسان ها معیار و مرکز تمام چیزها هستند رها کرده و فقط خود را صرفاً جزئی در میان اجزای دیگر بدانند. آشیانه محل مراسمی را نشان می دهد که در انتظار برخورد ها، همبستگی ها و پیوند ها ی میان بازدید کنندگان متعدد خود است که با تغییر فضا دچار تحول و دگرگونی می شوند .



logo-samandehi