اجرای پرفورمنس به قیمت تخریب اثر 20 میلیون پوندی پیکاسو

مشت زنی به تابلو "نیم تنه یک زن " پیکاسو به ارزش 20 میلیون پوند در موزه Tate Modern توسط فردی که در در پی کسب شهرت بود او را روانه زندان کرد.

به گزارش گالری آنلاین، 18 ماه حبس برای دانشجویی مشت زننده به تابلوی پیکاسو در نظر گرفته شده است.

این شخص به نام Shakeel Ryan Massey ، 20 ساله ، در 28 دسامبر سال گذشته با در دست داشتن چندقفل فلزی در حالیکه یک پارچه را دور دستانش پیچیده بود با ضربه مشت شیشه محافظ را خرد كرده و به شاهكار پیکاسو با نام "نیم تنه یک زن" آسیب رساند.

وقتی Massey تابلوی نقاشی را از روی دیوار گالری کشیده و بر روی زمین انداخته ، به نگهبان موزه گفته بود که در حال اجرای یک پرفورمنس است، بازدیدکنندگان حاظر در محل در بهت و حیرت به سرعت از آنجا دور شدند. Glenn Harris ، وکیل مدافع Massey در دادگاه سلطنتی Inner London crown court گفت که دانشجوی معماری اسپانیایی بی تجربه و آماتور بوده و دلیل موجهی برای حمله ارائه نداده است.

وکیل مدافع در توضیحاتش گفت: "او در پی کسب شهرت به این کار احمقانه دست زده و باعث شرمساری خانواده اش شده است. او هنرمندی آماتور و بی تجربه است که کسی نمی دانست چه چیزی را می خواست ثابت کند و این واقعاً غیرقابل توجیه است. "

پیش از این نیز شخصی به دلیل مخدوش کردن اثر هنری Mark Rothko به ارزش 50 میلیون پوند که احتمال می رفت به خاطر یک اجرای هنری باشد، به دو سال زندان محکوم شد.

قاضی Jeremy Donne QC، گفت:" که او باید پشت میله های زندان مدتی بماند تا دیگران را نیز از انجام اقدامات خرابکارانه ای از این قبیل بازدارد."

دادستان Ben Edwards به دادگاه گفت:" مسی درست قبل از ساعت یک بعد ازظهر وارد گالری شد و قبل از حمله به تابلو در حدود 3 دقیقه به تماشای تابلوی پیکاسو پرداخته است.

این تابلو که در ماه می سال ۱۹۴۴ توسط پابلو پیکاسو در پاریس کشیده شده است، سوژه الهام بخش معروف و عکاس وی، Dora Maar ، را به سبک نیمه انتزاعی به تصویر می کشد.

دادستان Edwards به دادگا ه گفت: "او كتش را روی زمین انداخته، به سمت نقاشی هجوم برده، با ضربه مشت شیشه محافظ تابلو را خرد و نقاشی را از وسط پاره کرده است."

طبق توضیحات گالری ترمیم و بازسازی تابلو با هزینه ای افزون بر350 هزار پوند، 18 ماه طول خواهد کشید، اما تأثیر خسارت وارد آمده بر ارزش 20 میلیون پوندی این اثر هنوز معلوم نیست. Massey دست نوشته ای با خود داشت که در آن مدت زمان حبس خود در زندان و همچنین جزئیات مالی دانشجویش را محاسبه کرده بود.

همچنین این یادداشت نشان می داد که که مسی از خسارت کیفری که پیش از این در موزه Tate Modern رخ داده بود اطلاع داشت.

آقای Harris گفت Massey پیش از این تحصیل در رشته معماری در اسپانیا را رها کرده و ممکن است مرگ برادرش در سال 2016 نیزدر ارتکاب جرم او تاثیر داشته باشد.

در نهایت او اتهام خسارت کیفری خود را پذیرفت.

logo-samandehi