Black Art

کانون توجه در هفته هنر Freeze

آثار سیاه پوستان و زنان هنرمند بخش اعظم رویداد سالانه ی Freeze لندن را با رکورد فروش رضایت بخشی، تشکیل دادند.

به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاه امسال Freeze به علت شیوع بیماری کرونا با محدودیت نسبی برگزار گردید، اما بسیاری از آثار از کانون توجه جدیدی در دنیای هنر خبر می داد.

نمایشگاه هنر Frieze لندن، مهمترین نمایشگاه هنر های معاصر انگلیس و رویداد همتای آن است که، نمایشگاه هنر Masters Frieze، به دلیل بیماری کرونا به نمایشگاه آنلاین تبدیل شد.

آثاری از هنرمندان زن و سیاه پوست در فضای نمایشگاه ها غالب بود که تمایل و علاقه موزه های عمومی و مجموعه داران خصوصی را در تنوع بخشیدن به آثاری که در معرض نمایش می گذارند، نشان می دهد.

گالری Pilar Corrias که به معرفی هنرمندان زن شهرت دارد 9 اثر بزرگ از Christina Quarles هنرمند مقیم لس آنجلس را که در دوران قرنطینه توسط این هنرمند کشیده شده است، به نمایش گذاشت. Quarles که از پدری سیاه پوست و مادری سفید پوست است، آثاری چند لایه و بسیار مبهمی به تصویر می کشد که تحسین موزه داران و مجموعه داران را به یک اندازه برانگیخته است. در ماه ژوئیه، یکی از تابلوهای این هنرمند که در سال 2017 کشیده شده بود در مزایده ای به قیمت 400 هزار دلار یعنی 4 برابر قیمت برآورد شده به فروش رسید.

Corrias می گوید: "من همیشه معرف هنرمندان زنی بوده ام که به مسائل نژادی، جنسیتی و پسا استعماری پرداخته اند و پرداختن به این موضوعات از اهمیت زیادی برخوردار است."

در طول این هفته گزینه های بسیاری برای خریداران آثار هنرمندان معاصر سیاه پوست فراهم بود و شاهد آثاری از Meleko Mokgosi در Gagosian ،Rashid Johnson در Hauser & Wirth ،Denzil Forrester در Stephen Friedman و نمایشگاه گروهی در Instagram-savvy Unit dealership و همچنین گنجینه ای از پارچه های افریقایی در نمایشگاه هنر 1:54 بودیم.

مجموعه داران به واسطه سطح کاملا متفاوت عمومی قیمت ها از خرید های آنلاین Frieze London و Frieze Masters رضایت داشتند. گالری بزرگ Hauser & Wirth گفته است که بالغ بر15 میلیون دلار از فروش آثار خود به دست آورده است که 3.5 میلیون دلار و 850 هزار دلار آن بترتیب متعلق به آثار هنرمندان آمریکایی-آفریقایی Mark Bradford و Rashid Johnson بوده است.

با وجود کرونا هفته ای پر رویداد سپری نشد. هیچکدام از مزایده های gala evening، نمایشگاه ایده های خلاق در موزه Tate Modern و ضیافت ها و میهمانی های شام برگزار نگردید.

محدودیت های ویروس کرونا، برگزاری رویدادهای هنری گسترده را غیرممکن ساخت، به ویژه پس از انتشار گزارشی در رسانه های خبری آلمان مبنی بر مبتلایان به ویروس کرونا در نمایشگاه Gallery Weekend Berlin که بنا به گفته مدیر آن، Maike Cruse کمتر از پنج مورد تأیید شده وجود داشت که همه آن ها از مراسم شامی که خارج از چارچوب رسمی این رویداد بوده نشات گرفته اند. همه اینها باعث شد تا تعداد معدودی از بازدیدکنندگان بین المللی در باقیمانده روزهای برگزاری هفته هنر Frieze Week شرکت کنند. با این وجود حداقل برای کسانی که برای بازدید آنلاین از نمایشگاه ثبت نام کرده اند، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. نمایشگاه هنر معاصر آفریقا 1:54 Contemporary African Art Fair بصورت محدود به کار خود ادامه داد. اگرچه مجموعه داران هنرهای معاصر لندن نمی توانستند غرفه های معمول Frieze را در چادرهای پارک Regent برپا کنند اما چیدمان چشمگیری از آثار هنری را برای فروش در گالری های خود برپا کردند.


logo-samandehi