روایت مینا نادری از نمایشگاه "خلجان" در گالری هما

مینا نادری گفت: در تابلوهای خود اشیایی را نمایش دادم که ناپایداری و بی‌دوامی زندگی را نشان می‌دهند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نمایشگاه آثار مینا نادری با عنوان "خلجان" در گالری هما برپاست. نادری درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: چند سال است که بر روی موضوع زوال کار می‌کنم و موضوعاتی که ذهنم را درگیر می‌کند مسائلی مانند تخریب محیط زیست توسط انسان، خشونت و نابرابری است. حتی به نظر می‌رسد کرونا این زنجیره را کامل کرده و حالت بی‌اطمینانی در انسان بسیار بیشتر شده و زوال ما را چشمگیرتر کرده است.

نادری ادامه داد: مجموعه‌ای که چندی پیش در یک نمایشگاه گروهی در گالری فرمانفرما به نمایش گذاشته بودم نیز چنین فضایی را نشان می‌داد و با آثار چاپ و نقاشی در سبک سورئال به همین موضوع پرداختم. البته قصد من این نبود که از واقعیت دور شوم بلکه می‌خواستم رجوعی داشته باشم به آن واقعیتی که فراموش شده است، زیرا احساس می‌کنم که جامعه امروز همه چیز را خیلی راحت فراموش می‌کند. آثار جدیدم در ادامه مجموعه قبلی است و به همین دلیل فضای آنها با هم مرتبط است.

او با بیان اینکه در آثار اخیرش اشیاء اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند افزود: اشیاء برایم نمایانگر روزمرگی هستند. در مجموعه قبلی تمرکز من بر روی صندلی و کاناپه بود و آنها را نماینده شادی و آسودگی یا تنهایی و خستگی می‌دانستم. در آثار جدید هم این المان‌ها وجود دارند اما اشیای دیگری هم به آنها اضافه شده است. در کارهای قبلی یک فضای آبستره و خلاصه داشتم که صندلی‌ها و مبل‌های شکسته در آن فضا قرار می‌گرفت. بخش‌هایی از آن بسیار آزاد کار شده بود و در بخش‌هایی ساخت و ساز وجود داشت. در مجموعه جدیدم با وجود اینکه رنگ‌ها چشم‌گیر است، اما همچنان هر تابلو مرگ و زوال را در خود دارد و باز هم تاکید بر روزمرگی است. المان‌هایی مانند ظرف‌های مربای ناتمام، میوه‌های پلاسیده یا گل‌های پژمرده در این کارها دیده می‌شوند که ناپایداری و بی‌دوامی زندگی را نشان می‌دهند.

نادری درباره نحوه انتخاب اشیاء در این آثار گفت: بخشی از این انتخاب به دلیل ویژگی‌های بصری آنها بوده است، به عنوان مثال لیوان‌شیشه‌ای نیمه‌خالی یا گل‌هایی با رنگ‌های تند که پژمردگی آنها را با رد قلم نشان داده‌ام، نشان دهنده استهلاک و گذشت زمان است. اما بعضی از اشیاء نیز به دلیل ایجاد کمپوزیسیون به کار رفته‌اند. عنصر اصلی که در همه کارها تکرار شده، گل است، با این حال اشیای مختلف را برای ایجاد تنوع در تابلوها استفاده کرده‌ام.

او درباره انتخاب نام این مجموعه گفت: واژه "خلجان" تا حدودی ترجمه فارسی کلمه "پونکتوم" است و معنای لرزیدن، اضطراب، خواهش و... می‌دهد. عنوان این نمایشگاه برگرفته از یک مفهوم مطرح شده در کتاب "اتاق روشن" نوشته رولان بارت است. او دو مفهوم "استودیوم" و "پونکتوم" را مطرح می‌کند و اگرچه این دو مفهوم را در ارتباط با عکاسی به کار می‌برد اما من احساس کردم مفهوم پونکتوم با مفهوم نقاشی‌های من ارتباط زیادی دارد. در زبان لاتین برای نامیدن زخم، فرورفتگی و علامتی که توسط ابزاری تیز و برنده پدید آمده، واژه‌ پونکتوم وجود دارد و به گفته رولان بارت، پونکتوم یک عکس، حادثه‌ای است که در من فرو می‌رود و زخمی‌ام می‌کند، هم کبودم می‌کند و هم دردناک است.

نادری ادامه داد: تلاش من این بود که مخاطب را تشویق کنم خود را جای من تصور کند و اثر را از این منظر ببیند. حس پژمردگی در همه کارها هست و احساس می‌کنم ما هم بر اساس شرایط سنی و تجربه‌های زندگی، چنین حسی را تجربه می‌کنیم. من سال‌ها پیش تجربه دردناکی در زندگی داشتم که تأثیر زیادی بر من گذاشت. پس از آن کارهای هنری که انجام می‌دادم بیشتر یک برون‌ریزی بعد از حادثه تلخ بود، اما در چند سال اخیر که به صورت جدی‌تر کار کرده‌ام از شدت آن غم فاصله گرفته‌ام و شاید نگاه دقیق‌تری به آن دارم.

نمایشگاه آثار مینا نادری تا 7 بهمن در گالری هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.



logo-samandehi