روایت امیرشاهد مهرتاش از نمایشگاه "اثیری"

"اثیری" عنوان نمایشگاه طراحی و نقاشی های امیرشاهد مهرتاش است که از 7 خردادماه در گالری خط سفید به نمایش درآمده است.

امیرشاهد مهرتاش متولد ۱۳۶۲ در تهران است که در نوجوانی به نقاشی و طراحی واقع گرایانه می پرداخته اما با ورود به رشته مهندسی در دانشگاه کمتر برایش مجال پرداختن به کار هنری مهیا بوده است. اما زمانی که با هنر مدرن آشنا شده دریافته که علاقه اصلی اش به هنر بوده؛ وی فعالیت هنری خود را به طور جدی از سال ۱۳۹۱ تحت راهنمایی اساتیدی چون شراره زندیان، بابک اطمینانی و سعید روانبخش آغاز کرده و در سال ۱۳۹۶ کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه هنر با راهنمایی دکتر بهنام کامرانی به پایان رسانده و زمینه اصلی کار هنری اش نقاشی است ولی در کنار آن به هنر دیجیتال و ترکیب رسانه های نوین با نقاشی نیز علاقه دارد.

مهرتاش در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با نمایشگاه مجموعه آثارش توضیح داد: این تابلوها را به عنوان یک مجموعه کار نکرده ام اما یک جا به نظرم آمد که همه از حال و هوای مشابهی برخوردارند و به نوعی دستخط من در آنها مشهود است. از این رو انسجام کافی دارند تا به عنوان یک مجموعه ارائه شوند.
اکثر قریب به اتفاق این کارها متعلق به سال های ۹۸ و ۹۹ هستند. تعدادی از کارهای قبل تر و طراحی های اولیه را نیز گذاشته ام تا روند تکامل سبکی ام مشخص باشد. تصمیم داشتم زودتر نمایشگاهی برپا کنم اما به دلیل وضعیت کرونا این امر به تعویق افتاد.

این هنرمند نقاش در مورد تعداد و ابعاد آثاری که به نمایش گذاشته بیان کرد: جمعا تعداد ۴۵ اثر به نمایش گذاشته شده که ابعاد آنها از ۱۸ در ۲۲ سانتیمتر تا ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر است. تکنیک ها متفاوت است ولی طراحی ها عمدتا زغال، مداد و پاستل روی کاغذ و نقاشی ها رنگ و روغن، اکرلیک و پاستل روی بوم و کاغد هستند.

وی در توضیح دلیل انتخاب عنوان "اثیری" و مفهوم آن برای این مجموعه گفت: پیدا کردن یک واژه برای حس و حالی که اثر بصری به شما انتقال میدهد دشوار است. با این وجود فکر کردم نزدیک ترین واژه برای بیان این حس واژه اثیری است. یک حس و حال و فضای رقیق، روح گونه و خلسه وار. این حسی ست که اکثرا هنگام نقاشی کردن با من است.

به گفته امیرشاهد مهرتاش، سبک این آثار بیشتر نزدیک به اکسپرسیونیسم است. یعنی اعوجاع فرم ها و رنگ ها و ضرب قلم های هیجان زده برای بیان احساسات و نمایش درونی انسان. این سبک از قدیم در نقاشی ژاپنی و آثار ال گرکو و گرونوالد وجود داشته ولی در دوره مدرن به اوج خود رسیده. در چند دهه گذشته نیز جنبش نئو اکسپرسیونیسم در واکنش به هنر مفهومی و مینیمال بوجود آمد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده است یا خیر، اینگونه توضیح داد: به طور کلی از اکسپرسیونیم آلمانی تاثیر زیادی گرفته ام اما به طور خاص تر از کسانی مثل اگون شیله، فرانک آئورباخ، جنی سویل و گلن براون. همچنین از هنر دوره کاماکورا و خوشنویسی ژاپنی که این آخری ممکن است در نگاه اول مشهود نباشد.

مهرتاش در ادامه افزود: چند سال اخیر بر روی فیگور و بخصوص چهره انسان تمرکز کرده ام. پیش از این بیشتر به نقاشی آبستره میپرداختم اما در طی کارکردن به طور کمابیش ناخودآگاه پی بردم که به طراحی و نقاشی چهره کشش خاصی دارم انگار که فیگور با من کاری دارد. به نظر من تصویر چهره انسان میتواند محملی برای بیان عمیق ترین حس ها باشد. بخصوص زمانی که با تکنیک های آبستره و پالت رنگی خاصی ترکیب میشود به طرز غریبی تاثیر گذار است.

این هنرمند نقاش در آخر گفت: بعید می دانم جستجوی من هیچگاه به پایان برسد اما گمان می کنم که در جستجو متمرکزتر شده ام.

نمایشگاه "اثیری" تا 24 خردادماه همه روزه از ساعت 16 الی 20 در گالری خط سفید به نشانی بلوارنلسون ماندلا(جردن)، خیابان گلفام، پلاک 50، طبقه 4، واحد 7 دایر خواهد بود.


logo-samandehi