نئاندرتال‌های هنرمند

رنگ‌آمیزی غارهای اسپانیا ۶۰ هزارساله است

یک پژوهش جدید می‌گوید که طرح‌های رنگ‌آمیزی قرمز روی گنبد استالاگمیت (چکیده‌سنگ) در غار آردالس در جنوب اسپانیا توسط نئاندرتال‌ها در بیش از ۶۰ هزار سال پیش ایجاد شده است.

به گزارش گالری آنلاین، این پژوهش نشان می‌دهد که رنگ‌آمیزی‌ها طی مراحلی که شامل پاشیدن و دمیدن رنگ بوده است، حدود ۲۰ هزار سال پیش از ورود انسان مدرن به اروپا به وجود آمده‌اند.

به این ترتیب، مطالعه پیشتر که این طرح‌ها را به خویشاوند منقرض‌شده انسان‌ مدرن نسبت می‌داد، زیر سوال رفته است.

بعضی از کارشناسان هم استدلال می‌کردند که ایجاد این طرح‌ها در غار به طور طبیعی رخ داده است.

اما پژوهش جدید که در مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (پی‌ان‌ای‌اس) منتشر شده است، این نظریه را تایید می‌کند که رنگ‌آمیزی‌های قرمز کشف‌شده در سه غار در شبه‌جزیره ایبری، در اصل نوعی هنر غار نئاندرتال‌ها هستند.

در این مقاله آمده است که رسوبات این طرح‌ها به دلیل رنگ و بافت غیرمعمول‌شان از سایر مواد طبیعی نمونه‌برداری شده در این غارها قابل تمایز هستند.

تجزیه و تحلیل جدید این رسوبات که شامل تاریخ دقیق‌تری هم هست، نشان می‌دهد که بعضی از این طرح‌ها حدود ۶۵ هزار سال قدمت دارند.

این مقاله می‌گوید این آثار هنری باید متعلق به دوران پارینه‌سنگی باشند که توسط نئاندرتال‌ها، "خواهر" هومو ساپینس، یا همان انسان مدرن، ایجاد شده باشند، چرا که آنها در آن زمان تنها ساکنان گونه انسان در اروپا بودند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که رنگ‌آمیزی‌ها در زمان‌های مختلف، گاه با بیش از ۱۰ هزار سال فاصله، ایجاد شده‌اند.

این نشان می‌دهد که نسل‌های مختلف نئاندرتال‌ها طی زمان به محل غار بازمی‌گشتند تا نشانه‌های نمادینی از خود برجای بگذارند.

پژوهشگران می‌گویند این مطالعه یک شاهد دیگر به شواهد فزاینده‌ای است که نشان می‌دهد توانایی‌های فکری خویشاوندهای تکاملی ما دست کم گرفته شده‌اند.

نویسندگان این پژوهش گفته‌اند که این طرح‌ها در معنای محدود کلمه "هنر" نمی‌گنجد، بلکه نتیجه "رفتارهای گرافیکی" است که هدف آن ایجاد نمادهای بصری بوده است.

غار آردالس در رشته کوهی در استان مالاگا در اسپانیا واقع شده است و در سال ۱۸۲۱ کشف شد، پس از آن که وقوع زلزله‌ای ورودی مخفی آن را رو کرد.

در سال ۲۰۱۴، کارشناسان گفتند که در غار دیگری در جبل‌الطارق یک اثر حکاکی‌شده کشف کردند که شواهدی قوی دال بر هنر نئاندرتال‌ها ارائه می‌دهد.

این اثر حکاکی‌شده در جبل‌الطارق در نوک جنوبی اروپا، که شامل طرح‌های هندسی بود، در زیر رسوبات دست‌نخورده‌ای کشف شد که ابزارهای نئاندرتال ها را هم در کنارش داشت.


منبع: بی بی سی

logo-samandehi