وزیر پیشنهادی ارشاد کیست؟

محمدمهدی اسماعیلی نامزد نهایی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، پس از برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان منتخب این دوره از انتخابات، گمانه‌زنی‌ها برای تصدی کرسی‌های وزارتخانه‌ها آغاز شد. درباره تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام افرادی همچون محسن پرویز، عزت‌الله ضرغامی، علیرضا مختارپور، میثم نیلی و محمدمهدی اسماعیلی به چشم می‌خورد که در نهایت گزینه‌ نزدیک‌تر به کرسی وزارت ارشاد «محمدمهدی اسماعیلی» بود.

حالا رییس‌ دولت سیزدهم لیست کابینه خود را به مجلس معرفی کرده که نام محمدمهدی اسماعیلی به عنوان نامزد کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است.

در متنی که در معرفی محمدمهدی اسماعیلی نوشته شده آمده است: "اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبوترآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است.

او از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمی نخبه جبهه انقلاب است. دکتر اسماعیلی فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است. او از جمله مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صداوسیما به عنوان یک ساختار فرهنگی ‌اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون بوده است.

او بعد از سال‌ها فعالیت فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای، در دولت‌ نهم به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و سپس در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد. راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در استان اصفهان، سازماندهی و پیشتیبانی از اهالی فرهنگ، تشکل‌ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری از جمله مهم‌ترین اقدامات او در دوره مسئولیت در استانداری اصفهان بود. الگوی اقدامات فرهنگی‌، هنری این معاونت در همان سال به‌عنوان سند الگوی فعالیت‌های فرهنگی‎ هنری و اجتماعی در وزارت کشور تدوین و به همه استان‌های کشور ابلاغ شد. مهدی اسماعیلی جزو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت محمدحسین صفارهرندی و عضو هیئـت مؤسس مؤسسات فرهنگی‌ای چون مؤسسۀ طلوع حق، مؤسسات پایش و افکارسنجی فرهنگی‌اجتماعی و مراکز رسانه‌ای مؤثری بوده است.

در زمان تولیت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد. همچنین با انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نماینده او در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

تسلط محمد مهدی اسماعیلی بر منظومه فکری فرهنگی و سیاسی مقام معظم رهبری او را به چهره‌ای آشنا در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهۀ انقلاب و همچنین در بین استادان دانشگاه‌های مختلف کشور تبدیل کرده است. به‌طوری که با طراحی و برگزاری بیش از ۷۰ دوره کارگاه‌های دانش‌افزایی برای استادان دانشگاه‌های مختلف کشور در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در طول این سال‌ها و در جمع‌های مختلف جوانان از جمله در اردوها، نشست‌ها و همایش‌های دانشگاه‌ها، با بیش از صدها مقالۀ علمی و سخنرانی‌های مختلف نقش بسزایی در تبیین مبانی گفتمان فرهنگی‌، فکری و سیاسی انقلاب اسلامی، حضرت امام ره و مقام معظم رهبری داشته است.

معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از ۳۰۰ اثر در حوزه تاریخ با کادرسازی و به‌کارگیری ظرفیت‌های اهالی پژوهش و قلم، راه‌اندازی همایش‌های چندگانه و اثرگذار مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی در حوزۀ کتاب و ادبیات، عضویت در هیئت مؤسس و شورای سیاست‌گذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو، مشاور عالی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همچنین تألیف چندین اثر روایی‌تاریخی، پژوهشی و سیاسی و نگارش مقالات فکری، فرهنگی و سیاسی بسیاری، از دیگر فعالیت‌های دکتر محمدمهدی اسماعیلی در طول این سال‌ها بوده است."

در ادامه معرفی این نامزد کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موارد اشاره شده است:

"عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت نهم

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

رئیس پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی با حکم آیت‌الله رئیسی

مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران

رئیس قرارگاه رسانه‌ای صدا و سیما

مدیر کل نظارت سیمای صدا و سیما

عضو شورای پژوهشی مرکز موسیقی صدا و سیما

دبیر شورای تحقیقات سازمان صدا و سیما

مدیر کل برنامه‌ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما

نماینده سازمان صدا و سیما در شورای هنر

معاون سیاسی ، امنیتی و فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان

موسس قرارگاه فرهنگی استان اصفهان

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان

رئیس کارگروه فرهنگی شورای برنامه ریزی توسعه اصفهان

رئیس کارگروه خانواده شورای برنامه ریزی توسعه اصفهان

مدیرمسئول فصلنامه جستارهای انقلاب اسلامی

سردبیر نشریه برداشت اول مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری

تالیفات مهم در حوزه سیاستگذاری فرهنگی

مولف کتاب «اندیشه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» منتشرشده توسط دفتر مقام معظم رهبری

مولف کتاب «اگر پهلوی ادامه می‌یافت»

مولف کتاب «رجال ایرانی قرن چهاردهم»

مولف کتاب «جنگ جهانی علیه سوریه»"

logo-samandehi