روایت الهام جلالی از اسارت زن

ماهی به مثابه زن در اسارت

در چمنزاری سپید از جنس بوم، نظاره گر نقشهایی حاکی از مظلومیت و نابرابری، اجتماعی زن ستیز،و حصاری به بلندای چندین هزاره هستیم.

به گزارش گالری آنلاین، الهام جلالی، هنرمند معاصر، در پی کاوشهای خود در ورطه زیبایی شناختی و تجارب ناب دنیای لایتناهی هنر،حکایتی از رنج دیدگی زن ایرانی در غالب ماهی را در پیش چشم می کشد که اسیر صیادی خودکامه و ستمگر گردیده و علیرغم تلاش‌های بی وقفه رهایی و فریاد آزادی خواهی اش،محکوم به پذیرفتن سرنوشت شده و در نهایت با درگذشتن از حقوق اولیه انسانی، وجود پر تلالو خود را وقف عزیزانش کرده و در نهایت در نور وجودی اش، ذوب خواهد شد.

هنرمند ضمن نمایاندن اسارت این صید بی دفاع، با عناصر میکس مدیا، رنگ و نورهایی روان را در هنر تصویرگری خود، در پیشگاه مخاطبان نو اندیش و زیبا ذهنش قرار می دهد، با این امید تا مجالی دگر بر اندیشه تغییر چنین نابرابری انسانی، در جامعه خویش باشد.

در ادامه خواننده گفتگوی این هنرمند با خبرنگار گالری آنلاین باشید.

الهام جلالی که در آثارش از ماهی به عنوان عنصری نمادین از زن استفاده کرده است، در مورد مفهوم مجموعه خود توضیح داد: در این مجموعه (اسارت) هدفم زن در نماد ماهی بود، چون ماهی هم صید میشود و نمیتواند از خودش دفاع كند و زنان هم با مشكلات جامعه زن ستیز، دست و پنجه نرم میكنند.

از آنجایی که این هنرمند معتقد است زن اسیر زندگی، ازدواج و خانواده میشود، نام این مجموعه را اسارت انتخاب کرده است. جلالی در این رابطه بیان می کند: عنوان اسارت را انتخاب کردم چون زن اسیر زندگی، ازدواج و خانواده میشود و اگر این زندگی بد و ناخوشایند باشد، آمال و ارزوهای زن به فنا میرود. به دلایل مختلف مانند شرایط سخت زندگی، انتخاب نادرست و بی فكری و عجله در ازدواج، زن اسیر میشود. از سویی دیگر ماهی ها در تور اسیر میشوند و چون اغلب صیادان مرد هستند و ماهیگیری میكنند، از منظر من ماهی ها مانند زنان نمیتوانند از حق خودشان دفاع كنند.

وی در رابطه با روند تکمیل مجموعه اسارت افزود: این مجموعه، از پروژه پایانی كارشناسی شروع شد و برای نمایشگاه انفرادی بسط و گسترش دادم. به مدت یك سال و نیم بلافاصله از اتمام كارشناسی نهایی کردن این مجموعه به طول انجامید.

برای نمایشگاه یازده اثر در ابعاد ١٠٠*١٠٠، تكنیك اكلریك و رنگ روغن روی بوم (میكس مدیا) انتخاب شد.

در مجموعه (اسارت) از تصویرگری سورئال و ابستره همراه با فیگوراتیو استفاده كردم در كل میكس فیگور و ابستره انجام دادم.

جلالی ضمن بیان اینکه آثار این مجموعه را تحت تاثیر زندگی مادرش خلق کرده است و از درون خود الهام گرفته است، تصریح کرد: در این مجموعه برون ریزی محض داشتم و حس خودم را به مخاطبم كاملا انتقال دادم؛ و به نظرم این مجموعه به پایان رسیده است، چرا که خودم به خود اگاهی ذهن رسیده ام و تور و بند هایی رهایی را پیدا كردم ولی همیشه مفهوم زن ایرانی در نقاشیهای من دیده میشود.

این هنرمند به عنوان حرف آخر گفت: در آخر این مجموعه برای بازدیدكنندگان جالب بود چون حرف دل اكثریت زنان ایران است،زن ایرانی خواستار ازادی فردی و انسانی خود است و دوست ندارد اسیر مردانی شوند كه سو استفاده گر هستند و ساپورت مادی و معنوی میخواهند و اجازه رشد و پیشرفت را از زن میگرنند و در طول زندگی محكوم به پذیرفتن سرنوشت شده اند. در نهایت با گذشتن از حقوق اولیه انسانی وجود پر تلاتو خود را وقف عزیزانشان كرده و در نور وجودی اشان ذوب خواهد شد. باشد كه در این عرصه زن ایرانی بتواند همچون زورقی درخشان به حق آزادی و رهایی خود برسد، این ارزوی همه زنان ایران هست.

نمایشگاه آثار این هنرمند از 4 الی 14 تیرماه در گالری خط سفید برگزار شد.

logo-samandehi