روایت شیرین بوریائی دوست از "ثبات"

"قاب دایره همان چرخش موقعیتهای انسانهاست که بعد از مدتی به یک ثبات می رسند، به این دلیل عنوان نمایشگاه را ثبات گذاشتم." این را شیرین بوریائی دوست در حاشیه نمایشگاه خود در گالری خط سفید بیان کرد. در ادامه خواننده گفتگوی خبرنگار گالری آنلاین با این هنرمند باشید.

شیرین بوریائی دوست، عضوانجمن نقاشان ایران و انجمن طراحان فیلم سینمای ایران است. وی ،فارغ التحصیل رشته نقاشی در مقطع کارشناسی از دانشکده هنر معماری تهران جنوب بوده و اکنون مدرس طراحی لباس در دانشکده هنر و معماری آزاداسلامی واحد تهران جنوب است.

این هنرمند دریافت چندین جایزه در مسابقات هنری، شرکت در بیش از۳۵نمایشگاه نقاشی گروهی داخلی و خارجی ودونمایشگاه انفرادی و طراحی صحنه ولباس بیش از۶۵فیلم سینمایی، سریال، تله فیلم، تئاتر وشرکت در ورک شاپ های متعدد نقاشی را در کارنامه خود دارد.

بوریائی دوست ضمن بیان علاقه مندی به کار روی پرتره در کادر داریره در خصوص روند کاری خود بیان می کند:

در سالهای گذشته با موضوعات مختلفی نقاشی کرده ام از جمله پرتره، من درسال۱۳۷۴ با سمت طراح صحنه و لباس وارد سینما شدم، یک جمله همیشه در بین اهالی سینما تکرار می شود که سینما دایره است و افراد در این چرخه دوباره با هم مواجه می شوند، همواره دغدغه من، انسانها و تفکرات وتغییرحالات آنها در موقعیتهای مختلف بوده است، بنابراین کادر دایره را انتخاب کردم، اما بتدریج به کادر ایستائی مستطیل رسیدم، ازحدود۳سال پیش نقاشی این مجموعه را شروع کردم و به صورت ناپیوسته تا قبل از نمایشگاه یعنی اواسط مرداد۱۴۰۰ادامه دادم.

این هنرمند در مورد مفهوم موضوع نمایشگاه خود بیان می کند:

دلیل انتخاب این عنوان و مفهوم آن برای این مجموعه به این شرح است که انسانها در موقعیتهای مختلف با تفکرات مختلف وخصوصیات اخلاقی انسانهای دیگر مواجه می شوند. ممکن است تحت تاثیرقرارگرفته و گاهی این شرایط به گیجی آنها منتهی شود، بنابراین من از کادر دایره درقاب دایره استفاده کردم، به تدریج درچهارچوبی قرار می گیرند که کادر دایره را درقاب مربع قراردادم و در انتها به یک ثبات میرسند. قاب دایره همان چرخش موقعیتهای انسانهاست که بعد از مدتی به یک ثبات می رسند، به این دلیل عنوان نمایشگاه را ثبات گذاشتم.

وی افزود: این مجموعه تماما تفکرات خودم از روی تجربیاتم بوده. در دوران کودکیم، همیشه به رفتار و نگرانیهای انسانها توجه می کردم و همواره خواهان صلح بین انسانها بوده و هستم.

در این نمایشگاه ۳۱ اثر هنری به نمایش گذاشته شد، ابعاد آن ها از ۳۵ سانتی متر شروع شده و به کادر ۷۰×۱۰۰ رسیده است. تکنیک آثار نیز، اکریلیک روی چوب و بوم است.

او در رابطه با سبک کاری خود توضیح میدهد:

در ابتدا آثارم کمی گرایش به رئالیسم یعنی واقع گرایی داشت و بتدریج اغراق در رنگ و فرم درجهت بیان بهتر نزدیک به سبک اکسپرسیونیسم.

به گفته بوریایی دوست، این هنرمند ابتدا از مدل های واقعی استفاده کرده و سپس با ذهنیت خود آن ها را تغییر داده است. وی در این رابطه توضیح می دهد:

آثار این مجموعه به این شکل بوده است که معمولا از مدلی که روبرویم نشسته اسکیس سریع زده ام و بعد با ذهنیت خودم تغییرش داده ام و گاهی هم بدون مدل مانده ام، دراین مواقع از آیینه استفاده کرده و اسکیس صورت خودم را زده ام و کاملا با فضای ذهنی خودم تغییرداده ام، چون من نیز جزو همین انسانهایی هستم که ذهنم درگیرعکس العمل های آنها نسبت به موقعیت های مختلف است، فرم سرسوژه ها با فضای اطراف و بکراند تلفیق شده، که به معنی درگیری ذهنی آدمها است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده مجموعه آثار خود بیان کرد:

این سوال سختی است، چون تفکرات من براساس موقعیتهایی که درآن قرارمی گیرم شکل می گیرد و منجر به خلق آثارم می شود، بنابراین نمی دانم در آینده چه اتفاقی می افتد.

بوریایی دوست به عنوان سخت آخر بیان کرد:

برایم جای خوشحالی دارد که نمایشگاه دراین دوران کرونایی با رعایت پروتکل های بهداشتی مورد استقبال عموم و دوستان و همکاران قرارگرفت، همچنین از توجه شما نیز ممنون و متشکرم.


گفتنی است، نمایشگاه "ثبات" از 15 تا 25 مردادماه در گالری خط سفید برگزار شد.

logo-samandehi