معرفی پاویون ایران به عنوان یکی از هشت غرفه برتر معماری در اکسپو دبی

پاویون ایران به عنوان یکی از هشت غرفه برتر معماری در اکسپو دبی معرفی شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، اکسپو ۲۰۲۰ دبی به عنوان یک رویداد بین‌المللیِ بزرگ از تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۰ (۱ اکتبر) تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ (۳۱ مارس ۲۰۲۲) به مدت ۶ ماه با حضور ۱۹۲ کشور برگزار خواهد شد. این نمایشگاه بعد از جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، به عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا و بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی جهان شناخته می‌شود که حتی به آن المپیک فرهنگ ملل نیز می‌گویند.

موضوع و رویکرد اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» است. اکسپو ۲۰۲۰ دبی تاکید ویژه‌ای بر اهمیت ایجاد راه‌حل‌های پایدار برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی جهان به کمک همکاری فرهنگی میان کشورها دارد.

لوگوی رسمی اکسپو ۲۰۲۰ میلادی دبی از حلقه ای طلایی الهام گرفته شده است که در منطقه باستانی ساروق الحدید کشف شده و نماد و سمبل ارتباط بین دنیای شرق و غرب است که شهر دبی نماینده آن محسوب می‌شود.

مراسم تحویل زمین و کلنگ‌زنی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ شمسی انجام شد. ساخت پاویون ایران طی مناقصه به شرکت Zenith Smart Contracting LLC به عنوان پیمانکار واگذار شده است.

پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، با عنوان «عمارت شهرزاد» با الهام از قصه‌های هزار و یک شب توسط گروه طراحی شیفت (مهندسین مشاور تغییر روند طرح) طراحی شده است. پاویون ایران برای دومین بار است که به‌ صورت مستقل در این رویداد جهانی مشارکت می‌کند.

غرفه ایران از چندین پاکت فضایی تشکیل شده و هر پاکت از گردهمایی چند جعبه آبی ایجاد شده است که در پرده‌ای از مهره‌های برنزی پیچیده می‌شوند. این طراحی استعاره‌ای است که تقابل آسمان‌ و زمین را روایت می‌کند.

در واقع این غرفه به جای یک ساختار مستحکم، یک شبکه ریزوماتیک است که روایت‌های مختلفی از تاریخ معاصر ایران را ارائه می‌کند. زمین اختصاص داده شده به ایران، مساحتی حدود ۲۰۱۴ متر مربع دارد. بر اساس گزارش وب‌سایت Architectural Digest ایران جزو هشت پاویون با طرح معماری برتر در اکسپو معرفی شده است.

پاویون ایران در اکسپو دبی، در زمینه‌های گردشگری، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی، تکنولوژی، فرهنگ و هنر، پزشکی و صنایعی نظیر مس، فولاد و صنایع کوچک، توانمندی‌ها و دستاورد‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

از سایر نکات برجسته طراحی پاویون ایران در اکسپو دبی می‌توان به «تونل‌های آبی که از زیر پاویون می‌گذرند و با انتقال جریان هوای خنک به سطح بالایی، فضای پاویون را خنک می‌کنند»، «صد‌ها توپ ساخته شده از خاک رس که از دیوار‌های پاویون آویزان است» و «تجربه بی‌نظیر بافت فرش ایرانی به صورت سنتی توسط بازدید‌کنندگان» اشاره کرد.

logo-samandehi