خبرهایی از دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران معتقد است اختصاص بودجه کافی و عدم دخالت در شیوه برگزاری دوسالانه‌های تخصصی هنری از جمله مهمترین نکاتی است که باید در دولت جدید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، بهزاد اژدری رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران درباره برنامه‌های این انجمن در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ گفت: انجمن هنرمندان سفالگر ایران فعالیت‌هایش را از طریق سایت و صفحه اینستاگرام به اطلاع اعضا می‌رساند. درباره برنامه‌های نمایشگاهی هنوز تصمیمی گرفته نشده است و در این زمینه تردید داریم و نمی‌دانیم می‌توانیم شرایط را به دلیل محدودیت‌های کرونایی و بودجه‌ای، برای این منظور فراهم کنیم یا خیر؛ بنابراین برای پاسخ به این پرسش، کمی زود است و باید با توجه به شرایط برنامه‌ریزی کنیم.

وی در مورد وضعیت بیمه و معیشت هنرمندان عضو انجمن که در حال حاضر با رکود و کرونا مواجه هستند، بیان کرد: در مورد بیمه هنرمندان سفالگر باید بگویم آنهایی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، بیمه هستند و از امکانات استفاده می‌کنند. همه انجمن‌های تجسمی از وضعیت بودجه‌ای خوبی برخوردار نیستند و پولی ندارند که بخواهند به اعضایشان بدهند و البته این وظیفه را نیز ندارند بلکه نهادهای بالادستی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و صندوق اعتباری هنر در این زمینه باید به انجمن هنرمندان سفالگر کمک کنند که البته تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

اژدری درباره دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران و برنامه‌های آن گفت: امسال طرح اولیه دوسالانه دوازدهم را به مرکز هنرهای تجسمی ارائه خواهیم داد و بعد از گذراندن مراحل اداری، در مورد چگونگی کیفیت آن، سیاستگذاری و دیگر ارکانش و همچنین محل برگزاری، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. امیدواریم به اندازه کافی، بودجه لازم برای برپایی دوسالانه‌ای شایسته و درخور که مطمئناً با بحران مالی و تورمی روبرو خواهیم بود، دریافت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: اختصاص بودجه کافی و عدم دخالت در شیوه برگزاری دوسالانه از جمله مهمترین نکاتی است که باید در دولت جدید درباره برگزاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران مورد توجه قرار گیرد. هیچ مرکز یا نهادی بیشتر از خود هیأت مدیره وقت انجمن با تجربه برگزاری ۱۱ دوسالانه و تعداد زیادی نمایشگاه، نمی‌داند که دوسالانه سرامیک باید با چه ویژگی‌هایی برگزار شود، اهداف و چشم‌اندازهایش چیست و مسائل و مشکلاتش را درک نمی‌کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران در پایان گفت: بنابراین لازم است با کمترین دخالت و بیشترین حمایت، برگزاری بینال سرامیک به انجمن بسپارند و فراموش نکنند که هیچ نهادی به جز انجمن‌های تخصصی هنری نمی‌توانند برگزارکننده رویدادهای تخصصی خودشان باشند.

logo-samandehi