پیشنهاد افزایش یک و نیم برابری بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سهم خود را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حدود یک‌ونیم برابر بیشتر از امسال، پیشنهاد کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در لایحه بودجه برای سال ۱۴۰۱ رقم پیشنهادی برای بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی۲۱,۴۷۲,۵۱ میلیون ریال (دو هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان) پیش‌بینی شده که حدود ۵۴ درصد بیشتر از رقم پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰بوده است.

این افزایش در لایحه پیشنهادی دولت درحالی است که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی نسبت به بودجه پایین این وزارتخانه به‌ویژه برای مرمت بناهای تاریخی، معترض شده و در دیدار با رییس‌جمهور درخواست افزایش بودجه این بخش را داشته است.

در خلاصه بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ردیف بودجه مشخصی برای برنامه‌های ارائه خدمات یکپارچه دولت هوشمند، صیانت از میراث فرهنگی ناملموس، ارتقاء شاخص‌ها و رشد اقتصادی، صیانت از میراث فرهنگی جمهوی اسلامی، برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت، سیاست‌گذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری، حمایت از ارتقاء و توسعه صنایع دستی، پژوهش‌های دینی، علمی و کاربردی، آموزش غیررسمی، فنی، حرفه‌ای و مهارتی برای گروه‌های هدف تعیین شده است.

در بخش اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، بودجه فصل میراث فرهنگی برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷,۸۱۲,۳۹۰ میلیون ریال برآورد شده است، درحالیکه سال ۱۴۰۰ این مبلغ ۵,۸۲۳,۹۰۰ میلیون ریال مصوب شده بود. بودجه این بخش در قالب برنامه صیانت از میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صرف خواهد شد. جزییات این فصل در جدول زیر قابل مشاهده است.

بودجه برآوردشده برای بخش گردشگری در سال آینده ۲,۸۱۶,۹۱۰ میلیون ریال است، ‌ درحالی که بودجه مصوب این بخش در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱,۴۷۱,۶۶۰ میلیون ریال بوده است. این بودجه در قالب برنامه سیاست‌گذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری مصرف خواهد شد. افزایش بودجه گردشگری در بخش زیرساخت مشهود است، آن‌چنان که سیاست ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمرکز بر توسعه زیرساخت اعلام شده است.

بودجه فصل صنایع دستی در این لایحه نیز ۵۳۵,۷۲۰ میلیون ریال برآورد شده، درحالی‌که بودجه مصوب این بخش در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۲۵,۰۰۰ میلیون ریال بوده است. بیشترین مصرف این بودجه در برنامه ارتقاء و توسعه صنایع دستی خواهد بود.

براساس تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سه برنامه افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و افزایش تولید و صادرات صنایع دستی حق برداشت دارند. این تبصره به برنامه‌های افزایش تولید و تجارت و تثبیت اشتغال به منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقاء و بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بر پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه‌های دانش‌بنیان و پیشران اختصاص دارد.

در این لایحه، بیمه راهنمایان گردشگری نیز مشمول تبصره ۱۴ شده است که از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین اعتبار می‌شود. در سال ۱۴۰۰ حدود دو هزار راهنمای گردشگری با مصوبه مجلس، از محل اعتبارات این تبصره بیمه شدند.

logo-samandehi