نخستین دوسالانه هنرهای اسلامی به پایانه حج جده می رود

دوسالانه هنرهای اسلامی از ۲۳ ژانویه تا ۲۳ آوریل با هدف تجلیل از هنر و فرهنگ اسلامی در جده برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، میلیون‌ها زائر مسلمان با پایانه حج آشنا هستند، اما به لطف دوسالانه هنرهای اسلامی به یک مرکز هنری تبدیل خواهد شد. بنیاد دوسالانه هنرهای معاصر الدرعیه اعلام کرد اولین دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۳ ژانویه تا ۲۳ آوریل در پایانه نمادین جده برگزار می‌شود.

عربستان سعودی با جشنواره‌های بزرگ هنری بیگانه نیست، زیرا دوسالانه الدرعیه سال گذشته با حضور بیش از ۷۰ هنرمند داخلی و خارجی در ریاض برگزار شد و سال آینده اولین دوسالانه هنرهای اسلامی در این کشور برگزار می‌شود.

یک تیم چند رشته‌ای بین‌المللی، بینال را با موضوع «بیت اول» مدیریت خواهند کرد. این عنوان برگرفته از قرآن است و به کعبه که مقدس‌ترین مکان در اسلام و قبله مسلمانان است، اشاره دارد.این بی‌ینال با همکاری وزارت فرهنگ، وزارت حمل‌و‌نقل و اداره کل هوانوردی کشوری عربستان صورت گرفته است.


دو سالانه در ترمینال ویژه حجاج جده که در سال ۱۹۸۱ توسط شرکت معماری SOM طراحی شده برگزار خواهد شد. این ترمینال با مساحت ۵۱۰ هزار مترمربع، دارای ۲۶ پارکینگ هواپیما، ۱۰ خط هوایی، ۱۸گیت مسافربری و ۱۴۳ کانتر برای رسیدگی به امور مسافران است که با فرارسیدن ایام حج ظرفیت این ترمینال افزایش پیدا می‌کند. سازه چادری ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده شامل ۲۱۰ مدول مربعی شکل به ابعاد ۴۶در ۳۶ متر است که سطحی به وسعت ۹۳هزار مترمربع را می‌پوشاند. هر مدول متشکل از یک چادر نیمه مخروطی است که در مرکز به یک حلقه کششی فولادی به قطر ۹۶ متصل می‌گردد که با کابل‌های پیرامونی مهار می‌شود و در چهار گوشه به نیمه ارتفاع ستون‌های نگه دارنده سازه متصل می‌شود.

علاوه بر این، یک مکان ۷۰هزارمترمربعی نیز ساخته خواهد شد که دارای فضاهای نمایشگاهی، سالن تئاتر، مسجد، کارگاه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌های مختلف است. مدیر عامل بنیاد الدرعیه درباره این پروژه گفت: اولین دوسالانه هنرهای اسلامی بی شک یک رویداد پیشگام خواهد بود. این دوسالانه که در مکانی هدفمند برگزار می‌شود، یک محیط معاصر و پویا را برای گفتگو پیرامون هنرهای اسلامی فراهم خواهد ساخت.

این نمایشگاه با هدف تجلیل از فرهنگ اسلامی، تبادل فرهنگی و هنری بین عربستان و جوامع دیگر در سراسر جهان برگزار می‌شود. موضوعات این دوره از قبله تا هجرت متغیر است و چگونگی نگاه مسلمانان به کعبه به عنوان خانه معنوی را بررسی خواهد کرد.

سمیه والی در کنار معمار اومنیا عبدالبار، باستان‌شناس سعد الرشید و مدیر بازنشسته موزه ملی هنر آسیایی اسمیتسونیان و جولیان رابی این رویداد را مدیریت خواهد کرد.

logo-samandehi