ماجرای طراحی و ساخت یک تک‌صندلی مدرن

هنرمند معمار و طراح «صندلی تهران» معتقد است از جمله دلایل سوق یافتن فعالیت برخی معماران به طراحی و ساخت صندلی می‌توان به افزایش خلاقیت، توسعه تعاملات با کاربران و توجه به ابعاد مدرن حوزه معماری در کنار سایر شیوه‌های سنتی اشاره کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، علی لواسانی از هنرمندان عرصه معماری درباره جدیدترین اثر خود «صندلی تهران» گفت: در دوران دانشجویی فروشنده مبلمان بودم و علاقه زیادی به کار نجاری داشتم. برای شرکت در مسابقه مبلمان ایتالیا، صندلی بارسلونا با طرحی از معمار معروف میس فان در روهه و لیلی رایش توجه من را جلب کرد بنابراین تصمیم گرفتم برای شرکت در مسابقه مبلمان ایتالیا، صندلی تهران را طراحی کنم. این اثر جزئی از کلکسیونی است که با دغدغه طراحی بر اساس هویت شهرها به‌ویژه المان‌های معماری آن‌ها شکل گرفته است.

او درباره نمادهای به کار گرفته شده در طراحی این صندلی و مواد اولیه به کار رفته بیان کرد: هدف اصلی‌ طراحی این بود که صندلی بر اساس عرف ساخته نشود. ایده و تناسبات این صندلی با الهام از یکی از معتبرترین نماد شهر تهران یعنی برج آزادی به امانت گرفته شده و رویه صندلی از جنس نخ‌های کنفی طبیعی و پنبه‌ای با الهام از فرش ایرانی است. بدنه صندلی از چوب با رنگ طبیعی آلمانی گیاهی ساخته‌شده که علاوه بر ماندگاری و مقاومت در برابر آب، هیچ ضرری برای طبیعت ندارد و به شکل پایدار طراحی‌شده است. سطح مقطع‌های متفاوتی را روی صندلی دیده می‌شود که وقتی از نمای روبه‌رو به صندلی نگاه می‌کنید پهنا و باریکی را توأمان می‌بینید که این شکل از طراحی همزمان باریک و پهن در بدنه صندلی، علاوه بر افزایش استحکام، به زیبایی‌اش هم کمک می‌کند بنابراین سطح مقطع صندلی را از هرکجا برش بزنید، به شکل هندسی بیضی می‌رسیم که با این کار سعی شده ضمن به دست آوردن طرحی متفاوت، از کپی شدن آن جلوگیری کنیم.

لواسانی درباره کارایی «صندلی تهران» گفت: برخلاف اینکه در وهله نخست به نظر می‌رسد با یک صندلی راحت مواجه نیستیم و هر چند در ساخت صندلی از فوم یا پنبه استفاده نشده اما به دلیل استفاده از قید در فرایند ساخت آن، ایجاد انحنا در محل نشستن و هماهنگی فرم ناحیه تکیه‌گاه با ارگونومی بدن، ساعت‌ها می‌توان با راحتی و آرامش روی این صندلی نشست. ضمن آنکه هم در داخل خانه هم فضای بیرون استفاده می‌شود و به‌زودی یک میز هم کنار این صندلی قرار خواهد گرفت.

او افزود: به‌طورکلی، سبک طراحی و ساخت «صندلی تهران» مدرن و ساده است و درجه بالایی از راحتی را با تکیه‌بر دانش زیبایی‌شناسی ارائه می‌دهد.

این هنرمند معمار درباره چرایی و ضرورت طراحی صندلی توسط معماران گفت: معماران در طول تحصیل خود غیر از یادگیری طراحی ساختمان، مهارت‌های گسترده‌ دیگری نیز کسب می‌کنند که ازجمله این مهارت‌ها می‌توان به مدیریت پروژه، توجه به جزئیات، هماهنگی تیم‌ها و مواردی از ایندست اشاره کرد و این امری متداول است که معماران به سمت طراحی مبلمان به‌ویژه طراحی صندلی نیز کشیده شوند. ازجمله دلایل سوق یافتن فعالیت برخی معماران به طراحی و ساخت صندلی می‌توان به افزایش خلاقیت، توجه به موضوع طراحی کوچک‌ترین جزئیات به‌کاررفته در تجهیز فضای سازه‌ها، توسعه تعاملات خود با کاربران و توجه به ابعاد مدرن حوزه معماری در کنار سایر شیوه‌های سنتی اشاره کرد.

لواسانی در پایان به دلایل استفاده از صندلی تک در روند طراحی دکوراسیون داخلی اشاره و تصریح کرد: استفاده از صندلی تکی در اتاق‌خواب، اتاق نشیمن یا دفتر کار، یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن دکوری یکپارچه و مدرن است. صندلی تک یکی از اجزای جالب در چیدمان محسوب می‌شود زیرا همزمان دو جنبه کاربردی و تزئینی را در خود دارد. همچنین برای ایجاد تنوع در سبک چیدمان اتاق‌های ‌نشیمن، داشتن یک‌گوشه دنج برای مطالعه در اتاق‌خواب یا حتی ایجاد فضایی صمیمی در هال خانه می‌توان از این نوع صندلی استفاده کرد. در حال حاضر استفاده از تک‌صندلی‌ها در فضاهای مدرن و معاصر به‌وفور دیده می‌شود که البته پیشنهاد می‌شود طراحان داخلی کشورمان به‌جای استفاده از نمونه‌های خارجی ازجمله در بخش مبلمان، از محصولاتی با امضای هنرمندان ایرانی استفاده کنند.

logo-samandehi