طبق قوانین دادگاه اتحادیه اروپا

بنکسی می تواند ناشناس بودن خود را حفظ کند

پس از یک سال نبرد حقوقی با دادگاه‌های اتحادیه اروپا، پوشش بنکسی دست‌نخورده باقی مانده است و کار او محافظت می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، این خبر پس از آن منتشر شد که هیئت استیناف تصمیم سال 2021 خود را مبنی بر باطل کردن علامت تجاری تصویر نمادین هنرمند گریزان از میمونی که تابلویی را دور گردن خود گرفته بود، لغو کرد که روی آن نوشته شده بود: "حالا بخند، اما یک روز ما مسئول خواهیم بود".

گرافیتی «اکنون بخند» که برای اولین بار در سال 2002 در برایتون ساخته شد، تا سال 2018 که نهاد تأیید اعتبار بنکسی، تصمیم به ثبت آن گرفت، بدون علامت باقی ماند. با این حال، Full Color Black، یک شرکت کارت تبریک در بریتانیا که برای فروش محصولات خود به تصاویر بصری بنکسی متکی است، از این خبر چندان راضی نبود و یک سال بعد تصمیم گرفت این علامت را به چالش بکشد و ادعا کرد که "با نیت بد" ثبت شده است.

دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) در ابتدا از این ادعا در ماه مه 2021 حمایت کرد و استدلال کرد که آثار این هنرمند بریتانیایی «برای عکسبرداری توسط عموم آزاد است و به طور گسترده منتشر شده است». بنکسی همچنین به دلیل مخالفت با کپی رایت شناخته شده است و می‌گوید این برای «بازنده‌ها» است. طبیعتاً این اظهارات در آن زمان کمکی به پرونده او نکرد.

پس از بررسی مجدد دقیق، EUIPO هفته گذشته حکمی را منتشر کرد و بیان کرد که آنها هیچ مدرکی دال بر سوء نیت از سوی این هنرمند پیدا نکردند.

لی کورتیس، متخصص علائم تجاری در شرکت حقوقی HGF، می‌افزاید: «این یک پیروزی قابل توجه برای بنکسی، یا دقیق‌تر Pest Control Office Limited است که به بنکسی امکان می‌دهد هویت خود را پنهان کند. این واقعیت که او ممکن است در دو نوبت گفته باشد که «حق نشر برای بازندگان است» نباید بر اعتبار ثبت علامت تجاری او تأثیر بگذارد.

logo-samandehi