کامپیوتر میتواند اصالت آثار هنری را تشخیص دهد؟

شرکت سوئیسی از هوش مصنوعی برای قضاوت اصالت اثر پرتره زن منسوب به رونوار استفاده کرد.

به گزارش گالری آنلاین، متخصصان هنر در مورد اصالت اثر پرتره زن که متعلق به یک کلکسیونر خصوصی سوئیسی است، اختلاف نظر دارند. اکنون، هوش مصنوعی برای کمک به حل و فصل مناقشه وارد عمل شده است و نتیجه گرفته اثر متعلق به رنوار است. ارزش تابلو زن سیاه‌مو که به شکلی مرموز به یک شی نادیده در سمت راست خود خیره شده است، اخیراً در حراج ساتبی بین 100000 تا 150000 پوند ارزیابی شده است.

هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای کمک به قضاوت در مورد واقعی یا جعلی بودن آثار هنری ارزشمند استفاده می شود. اوایل این ماه، شرکت سوئیسی که این فناوری را با نام Art Recognition توسعه داد و اعلام کرد که به این نتیجه رسیده است که تنها اثری با عنوان Titian که در Kunsthaus Zürich نگهداری می‌شود احتمالاً توسط هنرمند ونیزی قرن شانزدهم نقاشی نشده است.

عدم اطمینان متخصصان هنری به دقت هوش مصنوعی

با این حال متخصصان هنر هشدار داده‌اند که دقت عملکرد هوش مصنوعی فقط به اندازه اطلاعات و تصاویر نقاشی هایی که قبلا به آن داده شده است. در نتیجه میتواند گفت استفاده از این تکنولوژی در مورد سنجش اصالت آثار هنری کاملا قابل اعتماد نیست.


نحوه عملکرد Art Recognition

محتوا و اطلاعاتی که قبلا به ماشین یادگیرنده Art Recognition وارد شده بوده است، شامل 206 اثر از این هنرمند فرانسوی امپرسیونیست است. ازین طریق به ماشین آموزش داده شد که سبک کاری این هنرمند چگونه است و مخاطب اثر هنری ضربه های قلمو وجسارت قلم را از ویژگی های آثار رو میداند. برای افزایش دقت کار سیستم، تصاویر را به تکه‌های کوچک‌تر نیز تقسیم و به الگوریتم نشان داده شد. همچنین برای آموزش بهتر سیستم اطلاعات مجموعه‌ای از نقاشی‌های هنرمندان با سبک مشابه و همدوره با رنوار وارد سیستم شد.

بر اساس این ارزیابی، هوش مصنوعی این نتیجه رسید که 80.58 درصد احتمال دارد که پرتره زن (گابریل) توسط رنوار نقاشی شده باشد.


تاکید مدیر اجرایی سیستم بر اهمیت و دقت هوش مصنوعی

دکتر کارینا پوپوویچی، مدیر اجرایی Art Recognition، معتقد است توانایی قرار دادن یک عدد در درجه عدم قطعیت اصالت یک اثر هنری قدم مهمی است. او روز دوشنبه در نشستی در مورد استفاده از فناوری در تجارت هنر در Art Loss Register لندن گفت: معمولا اصالت آثار هنری توسط متخصصان هنر از طریق تجربه و کنکاش متخصصات مرمت آثار انجام میشود، اما دقت هوش مصنوعی بسیار بالاتر است.

پوپوویچی بیان کرد که کیفیت مجموعه داده های آموزشی حیاتی است و گفت که آنها تمام تلاش خود را کردند تا اطمینان حاصل کنند که فقط از عکس های آثار هنری معتبر استفاده می کنند. آنها تا کنون سیستم را با تصویر آثار 300 هنرمند از جمله نقاشان امپرسیونیست فرانسوی و استاد قدیمی آموزش داده اند.

پوپوویچی گفت: ما می‌دانیم که خبره‌ها ممکن است با این فناوری احساس خطر کنند، اما سعی نمی‌کنیم آنها را از راه دور کنیم. ما واقعاً می خواهیم با امکان استفاده از این سیستم به متخصصان هنری در تصمیم گیری در مواردی که چندان مطمئن نیستند کمک کنیم، اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، آنها باید نسبت به این فناوری دیدگاه مثبت داشته باشند.


تایید اصالت اثر توسط کارشناسان هنری

صاحب نقاشی که از این نتیجه دلگرم شده بود، به سراغ گروه دیگری از متخصصان پاریسی، G-P.F.Dauberville & Archives Bernheim-Jeune رفت که کاتالوگ خود را از آثار رنوار منتشر می کند. پس از درخواست تجزیه و تحلیل علمی از رنگدانه های نقاشی، آنها نیز به این نتیجه رسیدند که آن یک رنوار واقعی است.


نگرانی کارشناسان هنری از حذف شدن

دکتر بندور گروسونور، مورخ هنر و مجری شاهکارهای گمشده بریتانیا از بی‌بی‌سی چهار، نگران است که چنین فناوری‌هایی می‌توانند سهم کارشناسان را در ارزیابی اصالت یک اثر هنری بی‌ارزش کنند.

او گفت: تاکنون، روش‌های مورد استفاده برای آموزش برنامه‌های هوش مصنوعی و این واقعیت که آنها می‌گویند می‌توانند یک انتصاب را فقط از روی یک عکس آیفون قضاوت کنند، قابل توجه نبوده است.


چالش هوش مصنوعی در تشخیص اصالت آثار

این فناوری در شناخت وضعیت نقاشی ضعیف است، چرا که بسیاری از نقاشی‌های استاد قدیمی توسط لایه‌های خاک و رنگ اضافی آسیب دیده و تغییر شکل می‌دهند که، بدون بازرسی مرمت گر، تشخیص اصلی و غیر اصلی را دشوار می‌کند.


رئیس اداره ثبت آثار هنری : در حال نزدیک‌تر شدن به حصول نتیجه قابل اعتماد هستیم

جولیان رادکلیف، رئیس اداره ثبت آثار هنری، که بزرگترین پایگاه داده خصوصی هنرهای دزدیده شده، عتیقه‌جات و اشیای کلکسیونی را در جهان نگهداری می‌کند، گفت: هوش مصنوعی نقش فزاینده‌ای در کمک به اعتبار بخشیدن به هنر دارد، اما باید با تخصص خبره‌ هنری همراه شود.

تلاش برای اطمینان مطلق در احراز هویت انجام نشده است و ممکن است هرگز محقق نشود، اما ما در حال نزدیک‌تر شدن به حصول نتیجه قابل اعتماد هستیم.

logo-samandehi