سارق زنجیره‌ای آثار هنری محاکمه شد

یک مرد اوکراینی متهم به دزدی یک تابلوی نقاشی ۱.۶ میلیون دلاری از موزه‌ای در شهر نانسی، در فرانسه محاکمه شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، این نقاشی اثر «پل سینیاک» با عنوان «بندر لاروشل» در سال ۲۰۱۸ از موزه هنرهای زیبا در نانسی، شمال شرقی فرانسه، ناپدید شد.

بر اساس فیلم‌ دوربین‌های نظارتی، پس از اینکه سه نفر بوم را با کاتر بریدند، آن را پیچیدند و زیر کت بارانی که یکی از آنها پوشیده بود پنهان کردند و از موزه بیرون رفتند و پس از آن کارکنان موزه از کشف یک قاب خالی روی دیوار متحیر شدند.

این نقاشی با ابعاد ۴۶ در ۵۵ سانتی‌متر، به نظر می‌رسید که بدون هیچ اثری ناپدید شده بود تا اینکه یک سال بعد پلیس کی‌یف به خانه مظنونی که ادعا می‌شد با یک قتل مرتبط بود، یورش برد. هنگامی که آنها خانه او را در پایتخت اوکراین جستجو کردند، مظنون ناشناس به آنها گفت که یک تابلوی نقاشی ارزشمند در یک کمد است و به آنها توصیه کرد که با دقت آن را جا به جا کنند.

بنا بر گزارش‌ها، وی در بازجویی، انگشت خود را به سمت یکی از هموطنانش به نام «وادیم هوژوا» ۶۴ ساله گرفت که در آن زمان در زندان اتریش پس از محکومیت به سرقت یک تابلوی نقاشی «پیر آگوست رنوار» در نوامبر ۲۰۱۸ به سر می‌برد. «هوژوا» پس از آزادی در ژوئن ۲۰۲۰ به فرانسه تحویل داده شد. با این حال او که یک مجموعه‌دار آثار هنری است هرگونه ارتباط با این سرقت را رد کرده است.

وکیل «هوژوا» در این زمینه می‌گوید: «او در فیلم نظارتی نیست. تنها چیزی که می‌توانید ببینید سه نفرند که قابل شناسایی نیستند. تمام این ویدیو زمان دزدیده شدن نقاشی را نشان می‌دهد، او به دلیل سرقت یک نقاشی در فرانسه مقصر شناخته می‌شود که عجیب است و این یک توطئه است».

«هوژوا» همچنین متهم به سرقت‌های دیگری از جمله ناپدید شدن یک اثر از رنوار از یک خانه حراج فرانسوی در پاریس در سال ۲۰۱۷، سرقت دو اثر هنری از یک خانه حراجی ورسای و یک نقاشی دیگر در جنوب فرانسه در سال ۲۰۱۸ است.

پیش‌بینی می‌شود محاکمه «وادیم هوژوا» دو روز به طول بیانجامد.

logo-samandehi