نگاره الهام گرفته از اشعار نظامی گنجوی رونمایی می شود

رئیس پژوهشکده ایرانشناسی از رونمایی ۵ اثر یک هنرمند جوان نگارگر که از اشعار نظامی گنجوی الهام گرفته شده، در روز ۲۱ اسفند بزرگداشت این شاعر خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، سید عبدالمجید شریف‌زاده اظهار داشت: در روز بزرگداشت نظامی گنجوی ضمن معرفی جایگاه مجدد حکمت و شعر این شاعر به هنر او هم می پردازیم که چگونه در اشعارش، خیال‌پردازی و تصویرپردازی و طبیعت را توصیف می‌کند که به همین دلیل هنرمندان ما به خوبی می‌توانند از این اشعار الهام بگیرند و آنها را در نگاره‌های خود به تجسم تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در روز بزرگداشت نظامی گنجوی ۵ اثر هنرمند جوان مهدی فرخی که برگرفته از اشعار نظامی گنجوی است معرفی می‌شود. همچنین در این روز محمدعلی رجبی در موضوع نگارگری و خمسه نظامی مباحثی را مطرح خواهد کرد.

شریف‌زاده گفت: نظامی یکی از بزرگترین شعرای ماست که در ابیاتش خود را به عنوان یک ایرانی معرفی می‌کند و هیچ خجالت‌زده هم نیست که اذعان به ایرانی بودن خود کند و در عین حال کسی است که در کتاب‌هایش خصوصا پنج گنج به صورت حکیمانه بزرگترین شعر غنایی تاریخ ما را سروده و در این آثار، ادب، حکمت، معرف و اخلاق را به ما آموخته است.

وی افزود: ویژگی‌ها و خصوصیت‌های ادبی، شعری و عرفانی نظامی گنجوی جای بحث‌های مفصلی دارد اما در بنیاد ایرانشناسی قصد ما بر این است که در روز بزرگداشت این شاعر هم به بحث شعر ، حکمت و عرفان این شاعر و هم تاثیر او بر هنر و خصوصا نگارگری ایران بپردازیم.

شریف‌زاده ادامه داد: با بررسی گذشته متوجه می‌شویم که ادبیات و ارتباط بین هنرمندان و ادبا و عرفای ما چقدر نزدیک بوده و با هم همیشه نشست‌ها و ارتباط‌های نزدیک داشتند و چگونه هنرمندان و نگارگران ما از شعرا، ادبا، عرفا و ذهاد ما الهام گرفته و می‌آموختند و این ها را در آثار تجسمی خود متجلی می‌کردند.

وی گفت: این برای ما بسیار حائز اهمیت است و نمونه های بسیاری از قدمای خود داریم که آثار بسیار زیبایی از نسخه های خطی و پنج گنج نظامی به دست آوردیم.

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های بسیار ارزشمند تاریخی ما خمسه نظامی طهماسبی است که در دوره صفویه نوشته و نقاشی شده است و یکی از اوج‌ها و شاهکارهای هنری ما محسوب می‌شود.

وی گفت: این پیشینه تاریخی خوشبختانه همچنان در بین هنرمندان ما ساری و جاری است و هنرمندان نگارگر ما همچنان یکی از آثاری که همیشه به آن مراجعه کرده و از آن الهام می گیرند و آثاری را ابداع می کنند خمسه نظامی است و مورد توجهشان بوده که هنرمندان زیادی در دوران معاصر به این اثر پرداخته اند و نمونه های مختلف نگاره ها و نقاشی های مختلفی را از این هنرمندان معاصر در دست داریم.

روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

logo-samandehi