برترین معماران مساجد جهان

برندگان چهارمین جایزه عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد بین سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۰ اعلام شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، چهارمین دوره جایزه عبداللطیف الفوزان با موضوع «مسجد: یک بنای بین فرهنگی»، پنج پروژه برنده خود را از میان کشورهای استرالیا، ترکیه، صربستان، اسلونی و موزامبیک اعلام کرد.

مراسم اهدای جایزه در موزه ملی ریاض در تاریخ پنجم مارس ۲۰۲۳ برگزار شد و پس از آن معماران برنده روند طراحی پروژه‌های خود را در سمینار معماری دو روزه توضیح دادند.

بیش از ۲۰۰ مسجد از ۷۰ کشور در این جایزه شرکت کردند که به لیست کوتاهی از ۲۲ پروژه محدود شد.

پنج مسجد برنده به دلیل نگاهی فراتر از نمونه‌های رایج مسجد مورد ستایش قرار گرفتند، زیرا اهمیت احساس در یک فضای مذهبی، ارزش آن‌ها به عنوان ابزار ارتباط شهری و این‌که چگونه زبان‌های معماری آن‌ها، ارزش‌های دینی را دوباره تثبیت می‌کند، مورد ستایش قرار گرفتند.

راسم بادران از عربستان، معمار امره آرولات از ترکیه، معمار کاشف چاودوری از بنگلادش، هنرمند احمد مصطفی از بریتانیا و جامعه‌شناس ساری حنفی از فرانسه هیات داوران این جایزه بودند.

هیات داوران جایزه اعلام کردند برندگان را بر اساس فهرستی از معیارها مانند ارتباط مسجد با محیط اطراف، تکامل اشکال جدید، هماهنگی با بافت های شهری، خدمت به جوامع اطراف و تطابق با فرهنگ‌های محلی انتخاب کردند. همچنین انتخاب این آثار پس از ارزیابی گزارش فنی، بازدید منتقدان و جلساتی با معماران صورت گرفته است.

جایزه معماری مساجد عبداللطیف الفوزان از سال ۲۰۱۱ هر سه سال یک‌بار در عربستان برگزار می‌شود. این جایزه را عبداللطیف بن احمد الفوزان برای بهترین طراحی معماری مساجد پایه‌گذاری کرده است.

مرکز مذهبی و فرهنگی اسلامی در لیوبلیانا- اسلونی

مسجد توپالا- صربستان

مسجد Dogramacizade علی پاشا- ترکیه

مرکز اسلامی استرالیا

مسجد ابوبکر -موزامبیک


logo-samandehi