رونمایی از بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان در ایتالیا

مهندسان دفتر معماری کارلو راتی و ریچارد بوردت از طراحی بزرگ‌ترین پارک خورشیدی جهان در رُم پایتخت ایتالیا رونمایی کردند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، مزرعه خورشیدی رُم برای میزبانی اکسپوی جهان در سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری خواهد رسید که معماران به همین منظور، ایده سهیم‌سازی تمام کشورها را در آن مورد توجه قرار داده‌اند.

بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان به‌ شکل پایدار و با هدف تحقق کربن‌زدایی در تمام مناطق اطراف محل اکسپو ۲۰۳۰ طراحی شده است. غرفه‌های این مزرعه به شکلی طراخی شده‌اند که پس از پایان اکسپو، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را داشته باشند.

این مزرعه خورشیدی مساحتی معادل ۱۵ هزار متر مربع را پوشش می‌دهد و ظرفیت تولید تخمینی آن ۳۶مگاوات خواهد بود. این مسئله، آن را به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی در دسترس عموم در جهان تبدیل می‌کند. سراسر آن را پنل‌های خورشیدی در خود محصور خواهد کرد، ضمن اینکه پوشش درختی مزرعه، نمایی جنگلی به آن خواهد بخشید. همچنین در این فضا، یک اکوسیستم قرار خواهد گرفت که عنوان بلندترین سازه مزرعه را از آن خود خواهد کرد و وجود آن، کاهش چشمگیر دمای محیط از طریق تعریق و تبخیر را به دنبال خواهد داشت.

طرح جامع این مزرعه خورشیدی در سه منطقه اصلی سازماندهی شده است: شهر، پارک و بلوار. این سیستم یک انتقال تدریجی بین دنیای مصنوعی و طبیعی ایجاد می‌کند که هر دو باید در مبارزه با تغییرات آب و هوا کمک کنند.

«شهر» در غرب میزبان دهکده اکسپو خواهد بود و نمایانگر گسترش پردیس دانشگاه تور ورگاتا است و به آن اجازه می‌دهد تا پس از پایان رویداد به راحتی در بافت شهری ادغام شود. «بلوار»، محور مرکزی عابر پیاده است که آلاچیق‌ها را به هم متصل می‌کند. همچنین «پارک»، فضاهای سبز فراوانی را به دنبال خواهد داشت به طور مثال «نقطه آبی کم‌رنگ»، غرفه‌ای که به انتشار دانش در مورد جهان طبیعی اختصاص خواهد داشت.

برای تاکید بر نیاز به احیای محله، هدف این طرح استفاده مجدد از مجموعه ورزشی عظیم معروف به «Le Vele» باطراحی سانتیاگو کالاتراوا است. این سایت به غرفه شاخص اکسپو ۲۰۳۰ و یک نقطه جذاب در کنار ورودی اصلی نمایشگاه تبدیل خواهد شد. ارتباطات، حمل و نقل و جابجایی نیز در این پیشنهاد ادغام شده است، که در میان آن‌ها یک راهرو سبز طولانی، محل اکسپو را به مکان‌های باستان‌شناسی مجاور در مسیر و دیگر ساختمان‌های تاریخی رم متصل می‌کند.

logo-samandehi