دستگیری مهاجمانی که به محفظه مجسمه «ادگار دگا» رنگ پاشیده بودند

دو فعال محیط زیست که به محفظه مجسمه «ادگار دگا» رنگ پاشیده بودند دستگیر و با اتهامات فدرال مواجه شده‌اند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از نیویورک پست نوشت،‌ دو فعال محیط زیستی که گفته می‌شود ماه گذشته در گالری ملی هنر واشنگتن دی‌سی روی محفظه شیشه‌ای مجسمه «رقصنده کوچک چهارده ساله» ساخته «ادگار دگا»، هنرمند فرانسوی قرن نوزدهم رنگ مالیده بودند، روز جمعه بازداشت شدند و با اتهامات فدرال روبرو شدند.

دفتر دادستانی ایالات متحده در واشنگتن دی سی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تیموتی مارتین» ۵۳ساله و «جوانا اسمیت» ۵۳ساله،‌ هر دو روز جمعه پس از اینکه به اتهام توطئه برای ارتکاب جرم علیه ایالات متحده و آسیب رساندن به نمایشگاه گالری ملی هنر متهم شدند، خود را به مقامات تسلیم کردند.

در کیفرخواست، ادعا شده است که مارتین و اسمیت به همراه دیگر همدستان مرتبط با گروه محیط زیستی «اعلام وضعیت اضطراری» به قصد آسیب رساندن به مجسمه وارد موزه هنر شدند.

این دو ظاهراً رنگ را در بطری‌های پلاستیکی آب مخفیانه وارد موزه کرده‌ بودند و تعدادی دیگر از افراد برای همکاری با این دو از آن‌ها فیلم می‌گرفتند که رنگ را به پایه و محفظه شیشه‌ای مجسمه می‌مالند.

در این بیانیه آمده است که حادثه ۲۷ آوریل باعث خسارت ۲۴۰۰ دلاری شد و کارکنان را مجبور کرد تا «رقصنده کوچک» را به مدت ۱۰ روز از گالری‌ها برای تعمیر خارج کنند.

این خرابکاری توسط تیم جرایم هنری FBI در دست بررسی است و تمامی این اتهامات حداکثر پنج سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی را برای متهمان به دنبال دارد.

«رقصنده کوچک»، تنها مجسمه اثر «دگا»‌ محسوب می‌شود که این هنرمند در دوران حیاتش برای عموم مردم به نمایش گذاشت. «دگا» در سال ۱۸۸۱ در جریان نمایشگاهی در پاریس از این مجسمه رونمایی کرد.

گالری ملی هنر واشنگتن از سال‌ها پیش خانه مجسمه اصلی بوده است، با این حال چندین مجسمه برنزی کاملا مشابه نیز ساخته شده است. یکی از این مجسمه‌ها در ماه مه سال ۲۰۲۲ در جریان حراجی کریستیز به قیمت ۴۱.۶ میلیون دلار فروخته شده بود.

البته حمله این دو معترض به مجسمه «دگا» تنها نمونه حملات نمادین معترضان گروه‌های محیط زیستی نیست. چندین ماه است که موزه‌های سراسر اروپا با خطر حضور غافلگیرکننده فعالان محیط‌زیستی فعالیت کرده‌اند. این گروه از افراد، به نقاشی «مرگ و زندگی» اثر «گوستاو کلیمت»‌ نقاش برجسته اتریشی حمله کردند و روی آن رنگ سیاه روغنی ریختند. دو معترض بر روی یکی از نقاشی‌های «امیلی کار» نقاش کانادایی که در «گالری هنر ونکوور»‌ نگهداری می‌شود، شیره درخت افرا ریختند و دست‌هایشان را با چسب دیوار چسباندند.

«جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود، چندی پیش هدف حمله معترضان نیز قرار گرفته بود. مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری می‌شود نیز توسط معترضان محیط‌زیستی خط‌خطی شده بود. دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور «ون‌گوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

پیشتر دو معترض محیط زیستی که به تابلو نقاشی «گاری علوفه»‌ مشهورترین اثر هنری «جان کانستبل» در گالری ملی لندن حمله کرده بودند، برای وارد کردن بیش از ۱,۰۰۰ پوند خسارت به این نقاشی به پرداخت جریمه محکوم شدند.

logo-samandehi