اختصاصی گالری آنلاین

گزارش تحلیلی دوازدهمین حراج تهران

دوازدهمین دوره از حراج تهران با حضور دو مجری، حسین پاکدل و رضا کیانیان برگزار شد. ۱۱۸ اثر در آن به مزایده گذاشته شد و با مجموع فروش ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان به کار خود پایان داد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به آمار فروش آثار هنری در این دوره از حراج تهران.

به گزارش گالری آنلاین، در دوازدهمین دوره حراج تهران رکورد فروش به ترتیب متعلق است به اثر دوم حسین زنده رودی به مبلغ 3 میلیارد و 200 میلیون تومان.

اثر بعدی متعلق به منوچهر یکتایی است، به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان.

اثر فرهاد مشیری با امضا «فرهاد مشیری ۱۳۹۷ Farhad Moshiri ۲۰۱۸» با تکینیک رنگ‌روغن و اکریلیک روی بوم و ابعاد ۱۸۷×۲۰۲ سانتیمتر به قیمت ۱ میلیارد و ششصد میلیون تومان به فروش رفت و سومین اثر گران قیمت این حراج بود.

مجسمه فلزی اول ژازه تباتبایی و اثر منیر فرمانفرماییان به قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش رفت و مقام چهارم را به خود اختصاص دادند.


مجسمه فلزی اول ژازه تباتبایی

اثری از منیر‌(شاهرودی) فرمانفرماییان

اثر اول فرامرز پیل آرام و اثر پرویز تناولی به مبلغ یک میلیار تومان چکش خوردند.

اثر اول فرامرز پیل آرام

اثر پرویز تناولی

در این دوره از حراج آثار دو هنرمند از رشد قابل توجهی نسبت به قیمت گذاری اولیه برخوردار بودند. اولین اثر متعلق به حسین روح الامین که 40 تا 60 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که 280 میلیون تومان فروش رفت.


اثر الهام فلاحی نیز 60 تا 80 میلیون تومان براورد شده بود که به قیمت 240 میلیون تومان چکش خورد.

از دیگر اتفاق های این رویداد فروش نرفتن سه اثر از منصوره حسینی، اثر دوم فرامرز پیل آرام و اثر خسرو حسن زاده بود. علاوه بر این اثر ترکیب مواد روی بوم و چیدمان ویدئویی شهرام کریمی پایین تر از حداقل قیمت براورد شده فروش رفت. همچنین 63 اثر دیگر نتوانستند سقف براورد اولیه را بشکنند. شاید بتواند گفت این موضوع دلیلی است بر اینکه حراج دوازدهم کمتر از سه ساعت به کار خود پایان داد.

از هفت اثری که بالای یک میلیار به فروش رفت تنها اثر ژازه تباتبایی بالاتر از براورد اولیه فروش رفت.

اجرای متفاوت این دوره از حراج نیز از دیگر ویژگی های این رویداد بود که 62 اثر را حسین پاکدل چکش زد و 56 اثر به دست رضا کیانیان چکش خورد، که آغاز و پایان برنامه با اجرای پاکدل همراه بود.







logo-samandehi