رویداد عکاسی "عکسی برای امیر" به مناسبت سالروز قتل امیرکبیر با موضوع بیان دغدغه‌ها و مطالبات مردم ایران برگزار می شود

«عکسی برای امیر» رویدادی است که در آن فرد از نگاه خودش منطبق با درکی که از شرایط کنونی در سطح مادی قضیه دارد، تصویری را ثبت می‌کند که قرار است بخشی و تنها قسمتی از تجربه‌ی تاریخی او را نمایندگی کند.

امیر، امیرِکبیر، سمبلی برای اقدامات اصلاحی مؤثر در تاریخ این سرزمین، به عنوان یک شخصیت کلیدی غایب از گذشته‌ای دور، در ساحتی نمادین بیننده‌ی این تصاویر خواهد بود. در حقیقت این عکس‌ها و تصاویر می‌توانند در حکم شکایتی خرد در نظر گرفته شوند که صدای مردم را در این زمان و مکان خاص پوشش می‌دهند. این شکایت‌ها که در یک چارچوب بصری بدون توضیح و تفسیر خاصی بیان می‌شوند، هر کدام گوشه‌هایی از یک پازل جمعی را کامل کرده و هر یک ابعاد گوناگونی از اوضاع کنونی را نمایش می‌دهند. شکایتی همه‌جانبه با زوایای دید متنوع، سبب می‌شود تا گنجینه‌ی غنی و عظیمی از ادراکات مختلف اجتماعی به دست بیاید.

به تصویر کشیدن زیست روزمره‌ی مردم توسط خودشان با زاویه‌ی دیدی که از دل شرایط اجتماعی جامعه بیرون می‌آید، هدف این پروژه خواهد بود؛ هدفی که در نهایت یک تصویر کلی و تا حد زیادی جامع را از وضعیت کنونی ارائه می‌کند.

این رویداد با حمایت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشکده میراث فرهنگی و با همکاری نزدیک دانشگاه تهران، پژوهشکده میراث فرهنگی، موزه‌ی ملی ایران و مجموعه ایراسوگرافی (پلتفرم جامع عکاسی) در حال برگزاری است.

نمایشگاه حاصل این رویداد در سالن دوران موزه‌ی ملی ایران در روز سه‌شنبه 1 بهمن ماه افتتاح می‌گردد و تا تاریخ 3 بهمن ماه، گالری دایر می‌باشد.

ساعات بازدید:

سه‌شنبه: مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز ساعت 10-17

چهارشنبه، پنج‌شنبه: ساعت 10-17

محل برگزاری:

موزه ملی ایران- سالن دوران

توضیحات تکمیلی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه:

رویداد "عکسی برای امیر" با حمایت کامل معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و توسط مجموعه ایراسوگرافی(پلتفرم جامع عکاسی) برگزار شده است. این رویداد در یک فراخوان عمومی در اینستاگرام ایراسوگرافی اعلام شد و از عکاسان خواسته شد با موضوع بیان دغدغه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با دیدی هنرمندانه به بیان این موضوعات بپردازند.

تاریخ دریافت آثار از 5 الی 14 دی ماه سال 98 بوده است و تعداد حداکثری برای هر عکاس 3 عکس در نظر گرفته شده است.، و طبق برنامه ریزی‌های اولیه قرار بود نمایشگاه در تاریخ 21 دی ماه در موزه ملی ایران برپا شود ولی به دلیل اوضاع نامساعد جامعه تاریخ آن از 21 دی ماه به 1 بهمن‌ماه 98 تغییر کرد.

داوران این مسابقه از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و توسط خود مجموعه ایراسوگرافی انتخاب شده‌اند و یک تیم انتخاب 3 نفره از اساتید جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (خانم دکتر سارا شریعتی، جناب آقای دکتر ناصر فکوهی و جناب اقای دکتر بیچرانلو) در انتخاب اولیه عکسها به داوران کمک کرده و در نهایت از بین حدود 600 عکس دریافتی تعداد 32 عکس به نمایشگاه راه یافته و 3 نفر به عنوان نفرات اول، دوم و سوم انتخاب شده‌اند.

جوایز در نظر گرفته شده مبالغ پانزده میلیون ریال برای نفر اول، ده میلیون ریال برای نفر دوم و پنج میلیون ریال به نفر اول می‌باشد.

logo-samandehi