شهر تاریخی قومس بعد بیش از نیم قرن دوباره کاوش می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از آغاز کاوش و پژوهش های باستان شناسی در شهر قومس دامغان خبر داد.

مهدی قاسمی با اعلام این خبر اظهار کرد: یک هیات از باستان شناسان پژوهشکده باستان شناسی به سرپرستی کوروش روستایی پژوهش های خود را در محوطه ی موسوم به شهر قومس آغاز کردند.»

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا به گفته روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان سمنان، این مدیر مسوول افزود: این محوطه باستانی که در حدود 30 کیلومتری غرب دامغان واقع شده، یکی از بزرگ ترین محوطه های باستانی ایران است که محدوده ای بیش از 1000 هکتار را در بر می گیرد .

وی ادامه داد: این سایت باستانی دارای شواهدی از استقرارهای انسانی از دوران پیش از تاریخ، دوره عصر آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوره سلجوقی قابل مشاهده است.

قاسمی افزود: این پژوهش ها با هدف مستندسازی بقایای باستانی محوطه از طریق سنجش از دور و مشاهدات میدانی انجام می شود و پی بردن به علل شکل گیری محوطه از اهداف این پروژهش چندساله است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: محوطه ی قومس در دهه های 1340 و 1350 توسط هیئت باستان شناسی بریتانیا به سرپرستی جان هانسمن و دیوید استروناخ به مدت چهار فصل به طور گسترده کاوش شد.

به گزارش ایسنا-ویرانه های شهر تاریخی قومس در پنج کیلومتری شرق قوشه واقع شده است.

قوشه روستایی از دهستان قهاب صرصر در بخش صیدآباد شهرستان دامغان است که در 15کیلومتری جنوب غربی صیدآباد و حدود 34 کیلومتری جنوب غربی شهرستان دامغان واقع شده است.

تاریخچه مطالعات باستان شناسی در شهر قومس در منطقه قوشه به مطالعات اریک اشمیت در سال 1931 میلادی برمی گردد.

در کاوشهای 'استروناخ' در این منطقه، آثاری از دورهای ماد، آهن میانی و نو، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و سده های میانی دوره های اسلامی مشاهده شد.

در بررسی سالهای 1373 تا 1376 توسط سازمان میراث فرهنگی در این محوطه و سایر محوطه های باستانی سمنان، مشخص شد که شهر قوم از هزاره پنجم تا چهارم و هزاره اول پیش از میلاد استقرار داشته است.

'جان هانسمن' در دو دوره مطالعه شهر قومس به اطلاعاتی از تداوم آثار فرهنگی از دوره آهن تا دوره اسلامی و معماری دوره اشکانی در این منطقه دست یافت.

در کاوش های باستان شناسی از این منطقه، آثاری از جمله ظروف سفالی، شیشه ای و سنگی و تعدادی سکه مربوط به دوره اشکانی شناسایی شده است

logo-samandehi