13 درصد موزه‌های جهان در خطر تعطیلی همیشگی

نتاریج مطالعات یونسکو و شورای بین‌المللی موزه‌ها نشان می‌دهد ۱۳ درصد از موزه‌های جهان حتی بعد از پایان بحران جهانی شیوع ویروس کرونا با خطر جدی تعطیلی همیشگی مواجه هستند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از اکونومیک تایمز نوشت، بر اساس مطالعات جدید شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و یونسکو که نتایج آن همزمان با روز جهانی موزه‌ها (۱۸ می) منتشر شده است، ۹۰ درصد از موزه‌های جهان (۸۵ هزار موزه) به سبب شیوع ویروس کرونا در چند مدت اخیر درهای خود را به سوی بازدیدکنندگان بسته‌اند و تخمین زده می‌شود ۱۳ درصد از این موزه به سبب زیان‌های مالی سنگین در خطر تعطیلی همیشگی قرار دارند.

این دو مطالعه به بررسی تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر موزه‌ها در سراسر جهان و چگونگی انطباق‌پذیری این موزه‌ها با این بیماری همه‌گیر پرداخته است. یونسکو و شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) اعلام کرده‌اند از این اطلاعات برای یافتن راه‌حل‌هایی برای حمایت از این موسسات در سایه ویروس کرونا استفاده خواهند کرد.

همچنین بر اساس یافته‌های این مطالعات، تنها پنج درصد از موزه‌ها در آفریقا و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه، قادر به ارائه محتوا و تورهای مجازی برای بازدیدکنندگان خود هستند. حتی موزه‌هایی که دارای قابلیت تورهای مجازی هستند نیز با کاهش چشمگیر درآمدها در مقایسه با بازدید حضوری افراد روبه‌رو شده‌اند.

«ادره آزوله» دبیرکل یونسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «موزه‌ها نقشی اساسی در مقاومت جوامع ایفا می‌کنند و ما باید به آن‌ها برای رویایی با این بحران و حفظ ارتباط با مخاطبان‌شان کمک کنیم. این بحران جهانی به ما یادآور شد نیمی از جمعیت جهان به فن‌آوری‌های دیجیتال دسترسی ندارند. باید برای ارتقای دسترسی همگان به ویژه جوامع آسیب‌پذیر و منزوی به فرهنگ کمک کنیم».

اتحادیه موزه‌های آمریکا اعلام کرده تنها در این کشور موزه‌ها روزانه ۳۳ میلیون دلار به سبب تاثیرات ناشی از بحران کرونا زیان می‌بینند. صنعت فرهنگ و هنر آمریکا به دلیل این بحران تا اوایل ماه آوریل بیش از ۴.۵ میلیارد دلار زیان متحمل شده است.

logo-samandehi