هنرمندان همواره به اتفاقات پیرامون محیط زیست واکنش نشان داده اند

علی فرامرزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا افزود: هنرمندان از گذشته تاکنون آثاری شاخص با نگاه به محیط زیست دارند و با توجه به خطراتی که این روزها بخش مهمی از محیط زیست سرزمین مان را تهدید می کند این توجه بیشتر هم شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی و کمبود بارندگی در برخی مناطق ایران سبب شده تا هنرمندان به ویژه هنرمندان نقاش مانند مارکو گورگیان، پرویز کلانتری، غلامحسین نامی و جلال شباهنگی در ژانرهای مختلف هنری به این موضوع بپردازند و آثاری با این موضوعات خلق و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

فرامرزی با اشاره به اینکه اگر بپذیریم انسان، بخشی از محیط زیست است کار هنر تا به حال جز پرداختن به موضوع محیط زیست نبوده است، افزود: من از مسئولان می خواهم در امر محیط زیست به جز توجه به مسائل ظاهری، به محیط زیست انسانی هم توجه کنند. اگر قرار است انسان در محیط زیست خود رفاه نسبی داشته باشد باید در جامعه ای بدون آلودگی صوتی، هوایی و بدون پرخاشگری و روابط ناسالم و دروغ و ریا زندگی کند.

فرامرزی در ادامه با اشاره به خشکسالی تالاب هامون گفت: بیشتر آثارم طبیعت، کویر و محیط زیست است، وقتی اتفاقات این گونه مانند خشکسالی تالاب هامون می افتد احساسات من را در بر می گیرد، خشک شدن چنین تالابی و مشکلات زیست محیطی ایجاد شده برای محیط اطراف و روستاهایی که مجبور به ترک آنجا شده اند احساسات را درگیر می کند.

وی ادامه داد: در مورد خشکسالی دریاچه ارومیه تابلوی نمک سود را ساختم و در مورد تالاب هامون مجموعه آخرین کار از کویر هجوم ساخته ام که اشاره به همین مسئله کویر کرده و همان گونه که می دانیم کویر دوجنبه شاعرانگی و زیبایی شناسی و تهدیدکنندگی و هجوم دارد.

این هنرمند نقاش افزود: ابعاد کار از یک متر و 10 ساعت تا 5 متر و نیم است که در مورد کویر و تالاب هامون است که حاصل تلاش های چندین ساله ام است.

وی گفت: مردم باید بدانند ما هنرمندان با اینکه در تهران هستیم ولی با مسایل زیست محیطی آنها دست به گریبانیم و مشکلات زیست محیطی برای ما مهم است.

تالاب هامون همیشه به عنوان منبع درآمدی برای مردم منطقه ی سیستان مطرح بوده است و مردم با برداشت محصولات کشاورزی و صید ماهی از این تالاب روزگار می گذراندند اما اکنون تالاب هامون خشک شده و خطری جدی زندگی و معیشت مردم را تهدید می کند.

تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره گاه زیست محیی مطرح شده این در حالی است که نبود آب کافی در تالاب باعث افزایش مشکلات معیشتی مردم سیستان شده و روزانه بکهزار ماهی در این تالاب تلف می شوند.

علی فرامرزی نقاش صاحب سبکی است که آثار وی در نمایشگاه های گروهی و انفرادی بسیاری شرکت داشته و آثارش مورد توجه اهالی هنر است.

logo-samandehi