علی فرامرزی: موزه هنرهای معاصر زیر نظر هیات امنا اداره شود

یک هنرمند معتقد است: موزه هنرهای معاصر با داشتن این تعداد اثر و گنجینه، یک ارگان ملی است و باید مانند بسیاری از مناطق دنیا، هیات امنا داشته باشد و زیر نظر آن اداره شود.

علی فرامرزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موزه‌های دنیا این‌طور نیستند که تحت تصمیم‌گیری یک نفر باشند. منظور من از هیات امنا، هیات اجرایی نیست، بلکه یک هیات فرهنگی و دلسوز است که افراد متخصص آن بتوانند پویایی بیشتری به موزه بدهند.

او ادامه داد: اتفاقا در یکی از جلساتی که آقای صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در آن حضور داشت، او این موضوع را مطرح کرد که یک اتاق فکر تجسمی زیر نظر معاونت هنری وزارت ارشاد تشکیل و تصمیم‌گیری‌های حوزه تجسمی در آنجا گرفته شود؛ اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل حل می‌شود.

این هنرمند نقاش در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه «مسافران برلین و رم» که در موزه هنرهای معاصر برگزار شده و به گفته برگزارکنندگان به نمایش آثاری می‌پردازد که قرار بوده به آلمان و ایتالیا فرستاده شود، چه نتیجه‌ای داشته است؟ بیان کرد: اگر این آثاری که در نمایشگاه «مسافران برلین و رم» نمایش داده شده است، دقیقا همان‌هایی باشد که قرار بود به آلمان و ایتالیا فرستاده شود، حداقل این حسن را دارد که جامعه هنرهای تجسمی متوجه شد این آثار کدام هستند که موضوع مهمی است. از طرفی، این آثار برای نمایش دادن هستند و مردم داخل یا خارج از ایران باید آن‌ها را ببینند.

فرامرزی معتقد است: این قشنگ نیست که ما در دنیا طوری جلوه داده شویم که بخشی از فرهنگ جهانی را گرفته‌ایم، محبوس کرده‌ایم و نمی‌خواهیم حق دیدن آن را به دیگران بدهیم.

این هنرمند توضیح داد: این آثار در شرایطی می‌توانند فرهنگ‌ساز باشند که در معرض نمایش قرار بگیرند، در غیر این صورت چه اهمیتی می‌توانند داشته باشند؟ آثار هنری به انبارها و آرشیو موزه‌ها و گالری‌ها تعلق ندارند. آن‌ها بخشی از فرهنگ جهانی هستند، مگر این‌که شرایطی این آثار را تهدید کند که در آن صورت، آن‌ها باید حفظ و حراست شوند؛ اما ما نمی‌توانیم بخشی از آثار هنری و فرهنگی جهانی و داخلی را در جایی حبس کنیم.

وی اظهار کرد: آثار فرهنگی یک مالکیت حقوقی و یک مالکیت فرهنگی دارند که متعلق به فرهنگ جهانی است. ما فیلم می‌سازیم و به اسکار می‌فرستیم، زیرا بخشی از فرهنگ جهانی است.

او همچنین درباره تغییر سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در حالی که پیش از این مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی سرپرست این موزه نیز بود، گفت: تغییر سرپرست موزه هنرهای معاصر اتفاق خوبی است، زیرا وقتی مسئولان موزه و دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، دو نفر مختلف باشند، زمان بیشتری برای پیگیری کارها خواهند داشت و رسیدگی بیشتری به کارها خواهد شد.

logo-samandehi