گزارش تصویری نمایشگاه آثار محمدعلی بنی اسدی در گالری ساربان


به گزارش گالری آنلاین، نقاشی های محمد علی بنی‌ اسدی تحت عنوان "رنگ-رخ‌سار" به کیوریتوری امیر سقراطی جمعه پنجم آبان ماه در گالری ساربان افتتاح شد.

محمدعلی بنی اسدی هنرمندی چندوجهی و ژرفنگر است و بالطبع آثارش چند لایه، رازآمیز و عمیق است. در دورههایی مشخص، نقاشیهایش سویه های مختلف زیستن را از جنبه های ازلی، آخرالزمانی و اسطورهای به نمایش گذاشته اند. روایتهای بنی اسدی حاصل تعمق در دانش، ادبیات و در عینحال در پیوند با مسائل زندگی روزمره است. بهره گیری از کالیگرافی و خط فارسی همچون صدایی آرام و پیوسته در زیرمتن کارهای دههی 80 خورشیدی این هنرمند، تأثیر متون مهم ادبیات را به ذهن می آورد که در لایه هایی از فرمهای تجسمی بروز کردهاند.

در این دوره اما، انسانهایش از صورتهای مثالی و فضای اسطورهای «انسان- حیوان» دور شده و بیش از گذشته اینجایی هستند. آن فضای آخرالزمانی، مرموز و سنگین به اتمسفری انتزاعی با موقعیتی اکنونی با لایه هایی از رنگ گذاریهای درخشان و گیرا بدل شده است. واحههای سرد و مرموز جایشان را به ورطه های پیچیده و غریب دادهاند. تمرکز بر فردیت انسان در این آثار، در ادامهی بررسی و مطالعهی هویت ایرانی است. انسانها نزدیکتر و با چهرهای مشخصتر تصویر شده اند و حتی میتوان با چهره ها احساس آشنایی و گاه هم ذات پنداری کرد. محمدعلی بنی اسدی هنرمندی است با ظرافتهای فکری و حساسیت نسبت به جامعه و پیرامونش که همواره در جستوجوی پاسخ به موقعیتهای بغرنج زمانهی خویش است. از این رو تأکید هنرمند بر سرنوشت انسانی که ایده ی مشترک آثارش است، انسان را در ورطه هایی پیچیده، نامشخص و مرموز از زیستن به تماشا میگذارد تا به بیننده اجازه ی کشف معناهای بیشتری دهد و بر رمزآمیز بودن اثرش که نمایی از زندگی است تأکید ورزد.

امیر سقراطی


گفتنی است نمایش آثار محمد علی بنی‌ اسدی تا پانزدهم آبان ماه در گالری ساربان واقع در سهروردی شمالی، هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰ ادامه خواهد داشت.


مطالب مرتبط:




logo-samandehi