طراحی تئاتر بزرگ Kunshan؛ یکی از جدیدترین زیرساخت‌های فرهنگی چین


تئاتر بزرگ Kunshan یک ساختمان بازسازی شده است که مربوط به یکی از پروژه‌های چندمنظوره محدوده میدان مرکزی شهر Kunshan تحت برنامه بازسازی قرار گرفته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، این ساختمان به عنوان یک آمفی تئاتر و سالن کنسرت، بخش جدایی ناپذیر این پارک فرهنگی به شمار می‌رود که با کتابخانه‌ای در غرب، سالن شنا در جنوب و پارک ورزشی در جنوب غربی پیوند خورده است. توالی متنوع و مرتب پلان محوطه در کنترل و هدایت مراجعه کنندگان بسیار تأثیرگذار است.

معماری بلوک‌های اطراف مجموعه به عنوان برنامه طراحی فضایی پروژه در نظر گرفته شده است. منحنی‌های آمفی تئاتر یکی از ویژگی‌های ساختمان است که اتصال سیستم‌های درونی را به لایه‌های بیرونی تعریف می‌کند. طراحی آمفی تئاتر در دو پلت فرم گسترده و طولانی خلاصه شده که فضای اداری، تاسیسات و خدمات را نسبت به فضای تئاتر مجزا نموده است. کانسپت مجموعه بر روی یک حجم منفی و مثبت تمرکز داشته تا ساختمان دارای مرزهای پر و خالی متعدد باشد.

زمینه اصلی سایت به واسطه محور مورب ساختمان به یک هارمونی بصری رسیده و مجموعه را به دو سمت شرقی و غربی سوق داده است. سقف مجموعه به واسطه پنل‌های کامپوزیت شفاف، فضای بیرون را هیجان انگیز نموده است. استفاده از متریال پولاد ضد زنگ و همپوشانی آن با شیشه نما کنتراست لذت بخشی را به نمای مجموعه بخشیده است. 9 ستون بتنی در فضای باز قابل مشاهده است که سقف ساختمان را نگه داشته و روی ستون توسط فولاد ضدزنگ پوشیده شده تا هارمونی آن با سقف و نما رعایت شود.

طراحی نورپردازی زیر سقف و ستون‌ها در برجسته سازی فرم ساختمان بسیار تأثیرگذار بوده است. طراحی نما، دکور و المان‌های محوطه به واسطه برجسته سازی مجموعه از متریال‌های شفاف بهره برده است تا چهره معاصر مجموعه بیش از پیش در طول روز و شب به چشم آید. ترکیب رنگ قرمز، سیلور و مشکی در قالب یک صفحه گرادیان شده (سایه مدرج شده) خارج ساختمان، مخمل قرمز، آبی و کناف‌های رنگی در طراحی داخلی به نوعی با هم متناقض هستند. اما این تناقض به طور مجزا از هم قرار گرفته‌اند و به واسطه دیدگاه طراح، عملکرد بیرون و درون ساختمان را از هم تفکیک نموده است. همچنین تفاوت طراحی داخل و خارج پروژه فوق را می‌توان به اصول طراحی آمفی تئاتر و تفاوت‌های آن در خارج و داخل بنا عنوان کرد.

logo-samandehi