جدیدترین طراحی استودیو So & So برای کارفرمای نابینا


طراحی یک فضای هوشمندانه که از ظرافت و ویژگی های بصری لازم بهره برده باشد، جدیدترین کار استودیو طراحی So & So بوده که طرح خود را بر اساس نیازهای یک کارفرمای زن نابینا ارائه کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از آرل، زمانی که کارفرما خود را برای آنچه که خانه نامیده میشد آماده می کرد، درواقع برای تغییری پنجاه و پنج ساله آماده شده بود. طراحان تصمیم گرفتند طی یک فرایند طبیعی در جست و جوی برطرف کردن نیازهای یک زن نابینا در آپارتمانی 200 متری باشند تا سیر حرکت و گذر کردن آن را به شیوه ای ساده تسهیل نمایند.

برای یک صاحب خانه نابینا، فرایند یادگیری یک محیط جدید صرفاً جهت درک عملکرد فضایی نیست، بلکه داشتن حس زندگی روزمره در آن خانه حیاتی است. بنابراین از روز اول طراحی خانه بر اساس یک زبان ساده گلیفیت (یک نوع سامانه نگارشی) رشد کرد. استودیو طراحی So & So با انتخاب مواد سنگی و پرسلان بافتی را در تمام نقاط کف خانه به کار برد که کارفرما را به واسطه جنس برجسته و الگوی کف بتواند سیر حرکتی خود را به راحتی تکمیل نماید.

تعبیه المان های معماری به عنوان شیوه ای برای جاسازی سیستم نقشه خانه یک راه حل هوشمندانه و ساده جهت مدیریت کارفرما بود. اولین گام طراحی این بود که راهروهای انحصاری را در طول خانه به حداقل برسانیم تا یک سیر حرکتی بالقوه در سراسر خانه تامین شود. در سه نقطه مرکزی اصلی خانه ورودی های قرار گرفته اند که به عرصه های گاراژ، درب اصلی و پاسیو پشتی هدایت شده اند.راهروی اصلی مرکزی به دو فضای اتاق خواب آشپزخانه متصل شده است. عرصه های فوق توسط گره هایی در طول مسیر برای عرصه های اتاق مهمان، حمام و اتاق نشیمن هدایت شده اند.

سیر حرکتی کارفرما در طول خانه به واسطه گره های کف منزل تامین شده است. با ایجاد یک زبان انحصاری گلیف (مانند حروف بریل) که برای یک فرد نابینا قابل تشخیص است، می تواند فضای خانه را به واسطه الگوی کف خانه به راحتی مدیریت کند. چون این فضا یک خانه قدیمی است و به واسطه تسهیل روند زندگی کارفرما تغییر کرده، نیاز به الگویی داشت تا فعالیت های خانه قدیمی و جدید برای کاربران آشنا باشد.

روند کار این پروژه این نحو بود که تیم طراحی ابتدا شیوه برنامه ریزی کار خود را به طور دقیق برای کارفرما توضیح داد. ابتدا توضیحات طراحان به شیوه تئوری و دیجیتالی بود و سپس نمونه و مدل های فیزیکی برای کارفرمایان ساختند تا آنها به طور کامل با قابلیت های خانه خود آشنا شوند. با حذف آستانه درب و تغییر متریال های غیر ضروری یک تداوم فضایی در سراسر پروژه تشکیل شد. البته بای در نظر داشت که یکی از کاربران خانه نابینا نبوده و دکوراسیون و نورپردازی های مینیمالی برای یک کاربر معمولی هم در نظر گرفته شده است.

logo-samandehi