روایت راضیه اعرابی از نمایشگاه "سونات پاتتیک"

"دستمال کاغذی حکم برگه طراحی را پیدا کرد و سوزن حکم قلم و نخ ها طرح های ذهنی من..." راضیه اعرابی، هنرمندی که مجموعه آثار هنری اش به صورت آنلاین در گالری زرنا به نمایش آمده است، اینچنین مجموعه خود را توصیف کرد. در ادامه خواننده گفتگو‌ی این هنرمند با خبرنگار گالری زرنا باشید.

راضیه اعرابی درمورد هدف اصلی جمع آوری و روند شکل گیری این مجموعه به خبرنگار گالری آنلاین توضیح داد: در ابتدا بهتر است اشاره ای داشته باشم به این امر، که من از همان سالهای ابتدایی که به طور جدی وارد عرصه هنر شدم دغدغه طراحی کردن داشتم اما نه در محدوده و چهار چوبی که به صورت آکادمیک برای طراحی تعریف شده بود. دوست داشتم خارج از لذت های بصری به نحوی اندیشه خودم را وارد کار کنم، در واقع باید اینطور بگویم که هدف و بستر تمام مجموعه ها، من از جمله مجموعه پیش رو من؛ حکایت از این دغدغه ی دیرینه دارد.

ایده اصلی این مجموعه سال ۹۷ به ذهنم رسید و تا ابتدای سال ۹۹ تقریبا دو سال به طول انجامید تا اجرا پایان بپذیرد و آماده نمایش گردد. در واقع چیزی قریب به دوسال من درگیر این مجموعه بودم.
دستمال کاغذی حکم برگه طراحی را پیدا کرد و سوزن حکم قلم و نخ ها طرح های ذهنی من...

اعرابی در توضیح تعداد، سبک و تکنیک آثار این مجموعه بیان کرد: بیست و پنج اثر در ابعاد متفاوت با سبک انتزاعی و با متریال نخ و سوزن روی دستمال کاغذی و یا بوم در تکنیک آزاد شکل گرفته است، که تمامی در گالری به نمایش در آمده است.

"سونات، فرمی موسیقایی است که معمولاً برای ساز تک نواز (solo) نوشته شده باشد." این هنرمند با بیان این توضیح در مورد عنوان نمایشگاه، گفت: سونات معمولاً در دو یا چهار موومان که همه در یک کلید ولی از لحاظ درون مایه متفاوت هستند تصنیف می شود و مجموعه پیش رو، سوناتی است که من به صورت انفرادی و در انفرادی زندگیم نواختم؛ اما از جنس پاتتیکش (حزن انگیز) است.
در دوره ای چند ساله، حزن (پاتتیک) مرا مثل هر آدمی در بر گرفت و باعث شد بیشتر چشمم به دستمال کاغذی ها بی افتد. در دوره ای چند ساله، دردی تیز بر وجودم فرو نشست و تکرار شد؛ مثل سوزنی که به خودت بزنی یا بزنند در یک کلید ولی با درون مایه ای متفاوت... و این حزن و درد، درهم و برهم و باهم دوخته می شدند به میزان آمدن و رفتنشان، درست شبیه یک تکه دوخت بی هدف بر روی دیوار و این نام همگام ترین و هم معنی ترین نامی بود که می توانستم برگزینم.

اعرابی ضمن بیان این نکته که در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر ایدیولوژی به خصوصی نبوده است، درمورد نقطه آغاز این مسیر از شناخت و کنکاش درونی برای خلق آثارش و همچنین ادامه این مسیر گفت: از همان ابتدای مسیر، سعی کردم پله پله در راه بهتر دیدن خودم در اجتماعی که در آن زندگی میکنم قدم بردارم و از طریق هنر تجربه ی این مسیر را چه تلخ چه شیرین با مخاطبین در میان بگذارم.
جستجو در این مسیر تا آخرین نفس ادامه خواهد داشت و امیدوارم هیچگاه متوقف نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ویژگی های تجربه نمایش آنلاین آثار هنری بیان کرد: در عصر ارتباطات، بر پایی نمایشگاه به صورت آنلاین امکان راکد ماندن اندیشه ها و به کنج خزیدن امید در هر زمینه ای، علی الخصوص هنر را متوقف کرد و ما در این شرایط بحرانی خاص سعی کردیم با اشتراک گذاشتن تجربیاتمان در قالب آثار هنری از این موقعیت به نحو احسن استفاده جوییم.

اعرابی در آخر افزود: از خانم زهرا رسول زاده مدیریت محترم گالری زرنا، برای حمایت از نگاه و اندیشه ام و به نمایش در آوردن این مجموعه بدون هیچ محدودیت و سنگ اندازی تشکر میکنم.

logo-samandehi