کرمچاله ای به مثابه کتابخانه

استودیو معماری MAD کتابخانه کرمچاله مانند خود را با نام "cloudscape of haikou" به اتمام رساند.

به گزارش گالری آنلاین، استودیو معماری MAD از افتتاح کتابخانه کرمچاله مانند با نام "cloudscape of haikou" خبر داد. این سازه با هندسه ای ارگانیک و خمیده و مشرف به خلیج haikou چین، مساحتی در حدود 1000 مترمربع (11000 فوت مربع) را پوشش داده و کاملاً به محیط ساحلی دسترسی دارد. این پروژه که مرحله نهایی ساخت و ساز آن با اجرای پوشش سقف در ماه فوریه انجام گرفت، نشان دهنده ارج نهادن به نگرش "آنتی متریال" استودیو MAD است که حس مکان را نسبت به "ساختار نمایی" در اولویت قرار می دهد. فضای داخل و فضای خارج با قطعه بتنی بزرگ و یکپارچه شکل گرفته و جریانی یکپارچه و پیوسته ای را ایجاد می کند که دیوارها، کف، سقف و روزنه ها را در فرمی یکپارچه از سیالیت بتن ادغام می کند.

استودیو معماری MAD کتابخانه "cloudscape of haikou" را با فرمی موجدار و متخلخل طراحی کرده است تا تغییرات طبیعی سطح زمین را تداعی کند. این سازه با طاق ها و حفره های کمانی شکل بر خلاف آن که به نظر می رسند توسط عناصر طبیعی خمیده شده و فرسایش پیدا کرده اند، با بهره گیری از نوآوری های فناورانه و مهارت دستی ساخته شده اند.

formal language concrete (سبک فرمیک بتون) بیانگر ادامه مجموعه آثار مشابه از استودیو معماری MAD از جمله سالن اپرای harbin و سالن تئاتر yiwu است.

فضای داخلی و خارجی کتابخانه "cloudscape of haikou" از بتن صیقلی یکپارچه ساخته شده است تا فرمی یکدست و یکپارچه ایجاد کند. استودیو معماری MAD برای حفظ ظاهر یکدست و روان ساختمان بدون استفاده از زوایای راست (قائمه)، از برش CNC و چاپ سه بعدی استفاده کرده است. برای پشتیبانی از مقیاس پلان ساختمان (the building’s scale) و تیرهای بزرگ، در سقف و کف از صفحات وافل دو لایه استفاده شده است. تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی ها برای به حداقل رساندن مزاحمت های بصری در نمای ساختمان، داخل حفره های بتونی پنهان شده و قفسه های کتاب در فرو رفتگی های دیوارها جای داده شده اند.

بیش از نیمی از نمای ساختمان را دیوارهای پرده ای شیشه ای جمع شو، دربهای کشویی قوسی، پنجره های بزرگ و نورگیر تشکیل داده است که فضای داخل ساختمان را از نور طبیعی و هوای مطبوع اشباع کرده و در نتیجه امکان ایجاد ساختمانی پایدار با مصرف بهینه انرژی را فراهم ساخته است. استفاده گسترده از شیشه ها چشم اندازی وسیع از دریا و آسمان در مقابل دید بازدیدکنندگان قرار داده و آنها را به آرامش، مراقبه و غرق در افکار زیبا دعوت می کند. سالنی سرپوشیده، کتابخانه کرمچاله مانند haikou را از امکات رفاهی cloudscape بازدیدکنندگان از پارک با فضایی به مساحت 300 متر مربع (3500 فوت مربع) جدا می کند. این امکانات شامل کافه، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق کودک و پارکینگ دوچرخه است. تراس بزرگی در پشت بام نمایی 360 درجه و باز از چشم انداز اطراف را به نمایش می گذارد. تراس های باز و نیمه سرپوشیده طبقه دوم فضاهای داخلی را به فضای بیرون متصل می کند. در محوطه cloudscape نیز استخر منعکس کننده (بازتاب)، فضای سبز و منطقه ای مملو از شن و ماسه طراحی شده است.

این کتابخانه با مساحتی در حدود 700 متر مربع (7500 فوت مربع) از مجموعه فضاهایی تشکیل شده که به یکدیگر دسترسی دارند. این کتابخانه در اطراف یک سالن مطالعه مرکزی با 10،000 جلد کتاب در دو طبقه ساخته شده که به نورگیر بزرگی منتهی می شود. طبقه اول محل پذیرش، دفتر اداری، فضای مطالعه و همچنین فضایی جهت برگزاری رویدادها را در خود جای داده در حالیکه در طبقه دوم فضایی تونل مانند برای کودکان، گوشه های دنج برای مطالعه و سالن مطالعه دوستانه مشرف به دریا وجود دارد.

این کتابخانه اولین پروژه از شانزده پاویلیون ساحلی است که قرار بود به عنوان بخشی از جوان سازی این شهر بندری تاریخی برای بهبود فضای عمومی در امتداد ساحل ساخته شود. این پروژه که در امتداد ساحل خلیج Haikou ساخته شده به "پاویلیون های کنار دریا" شهرت دارد و از طرح های معماران و هنرمندانی چون Anish Kapoor ،Sou Fujimoto ،Thomas Heatherwick، Bjarke Ingels، Kengo Kuma و mvrdv بهره گرفته است.

logo-samandehi