خلاقیت‌هایی با حضور کاراکترهای انسانی

نگاهی به آثار «Lucrezia Testa Iannilli» عکاس ایتالیایی

مجله «ووگ» آثار بیست و پنج عکاس ایتالیایی منتخب حضور در جشنواره امسال خود را منتشر کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، «ووگ» در رویداد امسال آثاری را مورد توجه قرار داده که بر موضوع خلاقیت‌هایی با حضور کاراکترهای انسانی تاکید دارند. با توجه به آثار منتخب «ووگ» می‌توان دریافت که صاحبان آثار هر کدام به نوعی نگاه متفاوتی به پیرامون خود دارند. و نوع انتخاب سوژه‌ها و کاربندی‌ها و استفاده از آکسسوارها و پوشش‌هایی ظاهرا غیر عادی آثار متفاوتی را رقم زده است.

اثری متفاوت از یک عکاس متفاوت

در میان عکاسان حضور یافته در جشنواره امسال «ووگ»، «Lucrezia Testa Iannilli» / «لوکرزیا تستا ایانیلی» یکی از هنرمندانی است که از مقوله فرم در آثار بهره بسیار برده است. او به طور کلی ضمن توجه به دست‌کاری‌های خلاقانه در فرم‌ها (به لحاظ مضمونی و تکنیکی) آثاری بدیع را با عنوان مجموعه‌های مختلف منتشر کرده است.

اثر لوکرزیا تستا ایانیلی که در جشنواره «ووگ» منتخب شده است


عکسی که توسط «ووگ» برای حضور در جشنواره این مجله منتشر شده پسری روستایی را نشان می‌دهد که سگی را به گونه‌ای نامتعارف بغل کرده است. این ترکیب اثری را ایجاد کرده که در همان لحظه اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. اما مخاطبانی که با لوکرزیا و آثارش آشنا هستند می‌دانند که این عکس آوانگارد عکس‌های بهتری هم دارد که اثر پایین یکی از آنهاست.

اثر لوکرزیا تستا ایانیلی


مجله «ووگ» که در طول سال چندین رویداد هنری برگزار می‌کند، چندی پیش در اوائل مردادماه امسال برندگان مسابقه عکاسی «independent» / «رنگ» را برگزار کرد و طی این اتفاق برندگان این رویداد معرفی شدند.

اثر راه یافته به فینال جشنواره عکس رنگی

«سیسر آلم» در رشته‌کوه دولومیت ایتالیا/ اثر: فیلیپ اوبرهوبر

سیسر آلم بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین علفزار در رشته‌کوه‌های آلپ در اروپا است


جایزه عکاسی رنگی با هدف کشف و معرفی بهترین هنرمندان معاصر که در زمینه‌های عکاسی کار می‌کنند، برگزار می‌شود. در مسابقه «رنگ» امسال تصاویری از بیش از ۳۰ کشور مختلف جهان بازبینی شده‌اند تا درنهایت داور این رقابت، السیا گلاویانو، ۱۰ برنده و فینالیست را انتخاب کرد.

عنوان اثر « Lucero»/ اثر: استیو رو/ مکان: تگزاس/ تصویری از آدام لوسرو هنگام مسابقه در مسکویت رودئو


نگاهی به زندگی هنری «لوکرزیا تستا ایانیلی»

لوکرزیا تستا ایانیلی اهل رم و زاده سال ۱۹۷۷ است. او در زمینه زبان‌شناسی مطالعه دارد و مربی سوار کاری و فارغ‌التحصیل سوارکاری فدرال است. او تا سال ۱۹۷۷ به عنوان مربی و سوارکار در پیست شخصی خودش به فعالیت مشغول بوده و سال ۲۰۰۰ به برزیل مهاجرت کرد و یک سال با آژانسی خبری در بلو هوریزونته همکاری کرد. لوکرزیا که حال با موسسات و مراکز فرهنگی رومی همکاری دارد، به سال ۲۰۰۶ کافه‌ای ادبی تاسیس کرد. او سال ۲۰۰۸ در لندن و سپس به پاریس رفت و به عنوان مدیر هنری و عکاس آزاد مشغول به کار شد. لوکرزیا در سال ۲۰۱۱ به پارلمو نقل مکان کرد. او این مدل زندگی را پذیرفته و طی این سال‌ها به برخی مناطق دیگر رفته است.

اثر لوکرزیا تستا ایانیلی از مجموعه «ANIMALIA»


نگاهی به مجموعه‌ای که از انسان‌های آینده می‌گوید!

لوکرزیا تستا ایانیلی در سال ۲۰۲۱ پروژه‌ای را کلید زده که عنوان آن به فارسی «انسان‌های جدید» معنا می‌شود. این پروژه کاری تحقیقی درباره حفظ انسان در منظر و لباسی غیر عادی و غیر انسانی است.

اثری از مجموعه «انسان» جدید/ این اثر انسان آینده از نگاه لوکرزیاست


لوکرزیا تستا ایانیلی در این پروژه متفاوت به انسان‌های آینده پرداخته و آن‌ها را به نوعی بازسازی کرده است. او درباره پروژه‌اش می‌گوید: بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۷۵ سیستم‌های هوش مصنوعی قادرند به انجام کارهایی بپردازند که فقط از انسان برمی‌آید. پس از رسیدن به این سطح، توسعه مدل ابرهوشی در حال انجام است که به طور مستقل عمل می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی یا الگوریتم‌ها همچنین می‌توانند تعد عبارات زیباشناختی ایجاد کنند.

عکسی دیگر از مجموعه «انسان جدید» اثر لوکرزیا تستا ایانیلی


لوکرزیا در ادامه گفته است: بنابراین کنش هنری امروزی این است که میل به تحقیق در منظرهایی غیرعادی و غیرانسانی داشته باشیم. و تنها شرایطی که قادر به حفظ انسان است همین خواهد بود. جاذبه‌ای که همیشه نسبت به آینده احساس کرده‌ایم ما را به مسیرهای ظریف فلسفی سوق می‌دهد. میل ابدی انسان برای تولید نسخه‌هایی از خود در واقع رویا یا توهم بازنمایی تقلیدی است؛ به این معنا که انسان جدید و اسطوره‌ها اجدادی شبیه‌سازان هستند. میل ابدی انسان به تولید نسخه‌هایی از خود توهم بازنمایی تقلید است

و اما پروژه‌ای که این گزارش به آن اختصاص دارد مجموعه «ANIMALIA» است.

اثری از مجموعه «ANIMALIA»


«ANIMALIA»؛ آیا لوکرزیا تستا ایانیلی به ماورا و متافیزیک اعتقاد دارد

اینکه لوکرزیا این عکاس ایتالیایی بر اساس چه تفکری به خلق آثاری با موضوع انسان حیوان پرداخته، سوالی است که ممکن است برای هر فردی پیش آید. اما او پیش از قضاوت مخاطبان عکاسی و دوست‌دارانش درباره این چالش توضیحاتی داده است که ترجمه آن در پی می‌آید.

اثری از مجموعه «ANIMALIA»


لوکرزیا درباره مجموعه «ANIMALIA» اینگونه گفته است؛ آنچه در هستی و نقش‌های رسم شده روی بوم به مثابه جادو عمل می‌کنند. مهم آن تفکر جادویی هنرمند است و مشکل این نیست که چه کسی آن را به می‌گیرد؛ بلکه مشکل حضور هنرمند در زندگی و آیین‌های آن به صورت حضوری است. از پیدایش روزگار خرافی تا به امروز این اندیشه به آینده‌ای با زیبایی‌های اسطوره‌ای طراحی و ایجاد شده است. همیشه، آنچه سنت و ماوراء طبیعه را به هم وصل می‌کند حیوانات و نمادهای مربوط به آن‌هاست. در تخیل کهن الگوی مرتبط با باورهای اجدادای کارکرد حیوانی شکل نگهبان آستانه را به خود می‌گیرد. این روند در رابطه با اتحاد با انسان، تمام پیچیدگی‌های یک رابطه فولکور و سنتی را داراست و ما آن‌ها را درک می‌کنیم و تشخیص می‌دهیم.

اثری از مجموعه «ANIMALIA»


لوکرزیا در ادامه می‌گوید: ما در جشن‌ها و در آیین‌هایی مربوط به سنت‌های ایتالیالیی و اسطوره‌های فرهنگی مسخ‌های موقت خدایان، گرگ رومولوس و رموس، جانواران موجود در کمدی الهی دانته داریم. وجود رایج‌ترین افسانه‌ها و دیگر مقولات در ضرب‌المثل‌های ایتالیایی نمونه بارز همین موارد و وجود آن‌ها است. در همین راستا می‌توان گفت حیوانات معنادی نمادین بسیار مهمی در فرهنگ انسان محور محسوب می‌شوند و جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

آمیختگی سوژه انسانی با حیوان، اثری دیگر از مجموعه «ANIMALIA»


او می‌افزاید: باید گفت با توجه به آنچه تا به اینجا بیان شد لوکرزیا هم مانند تعداد معدودی دیگر از هنرمندان بر اساس تفکر و جهان‌بینی خاص هنرمندانه به خلق آثار هنری می‌پردازد. اینکه می‌گوییم او مانند تعداد معدودی دیگر از هنرمندان است نیز، بی‌دلیل نیست. بدون اغراق تعداد انبوهی از افراد در سرتاسر که در رشته‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند. آنها بنا به دلایل بسیار (که عدم داشتن تفکری نو، متفاوت و خلاقانه یکی از آنهاست) صرفا اپراتور یا تجاری با ظاهری متفاوت به حساب می‌آیند. همانطور که گفته شد لوکرزیا تستا ایانیلی از این دسته افراد نیست.

سوژه این اثر یک اسب مجار است که زمین خورده و در عکس موقعیت پیچیده‌ای پیدا کرده/ سوژه در نگاه اول برای بیننده قابل تشخیص نیست


لوکرزیا معتقد است، روایت‌های جادویی فلسفی مفاهیم آغازین ارتباط با اولوهیت هستند. این سنت‌ها و اسطوره‌ها از میل به برقراری مجدد هماهنگی با طبیعت و از میل به فرار از واقعیت ناشی می‌شوند. اینگونه اسن که ارتباط با تعادل کیهانی در آیین سنتی ما به اشتراکاتی بین انسان و حیوان در بعد بی‌زمان و بی‌مکان تبدیل می‌شود. در ادامه هم هنری که توسط ما خلق می‌شود و زنده می‌شود باقی خواهند ماند. اوست که مشاهده می‌کند و توضیح می‌دهد و سپس به روایت فرهنگ جادویی می‌پردازد و پیام کیمیاگری خود را انتقال می‌دهد.

سخن پایانی

بدون شک با دیدن آثار هنرمندان نوگرا و ابراز خلاقیت‌های جسورانه در راستای طراحی و ارائه آثار هنری فاخر و فکر شده توسط آنها، توجه بیشتر به این نکته ضروری است که هنر و هر مقوله دیگر در دنیای شتابزده امروز حد و مرزی نمی‌شناسد. عکاسان ایرانی هم می‌توانند صرفا با نگاهی متفاوت و خلاقانه به خلق آثار بدیع بپردازند و آنها را با چند کلیک در دنیای مجازی به واسطه حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها پیش روی مخاطبان و هنرمندان کشورهای دیگر قرار دهند. آنها همچنین می‌توانند عکس های خود را در مجلات معتبر و خبرگزاری‌ها مهم و بین‌المللی در معرض دید و قضاوت قرار دهند. حال در میان انبوه هنرمندان و فعالان، این نوعِ تفکر و نگاه متفاوت آنهاست که می‌تواند جایگاه آنها را ارتقاء دهد. قطعا بی‌راه نیست اگر بگوییم در هنر عکاسی آنقدر که تفکر و جهان‌بینی عکاس اهمیت دارد؛ تهجیزات و نوع دوربین و دیگر امکانات دیجیتالی مهم نیستند. لااقل اینکه در الویت بعدی قرار دارند؛ هرچند این نظریه همواره مخالفان و منتقدانی هم داشته است. لوکرزیا تستا ایانیلی همچنان مشغول فعالیت است و پروژه‌های دیگری را در دست تولید و ارائه دارد. او ترجیح می‌دهد اخبار فعالیت خود را تا به نتیجه رسیدن کامل با دیگران در میان نگذارد؛ لذا باید منتظر آثار شگفت‌انگیز او در آینده‌ای نزدیک باشیم چراکه او بسیار پرکار است.

logo-samandehi