نگاهی به آثار گران‌ترین نقاش دانمارکی

«ویلهلم هامرشوی» که به عنوان گران‌ترین نقاش دانمارکی شناخته می‌شود،‌ برای خلق تابلوهایی از فضاهای داخلی شاعرانه،‌ ساکت و ساده و استفاده از رنگ‌های خنثی شهرت داشت.

به گزارش ایسنا،‌ مشخصه بارز نقاشی‌های «ویلهلم هامرشوی»‌ (Vilhelm Hammershøi) پالت رنگ محدود و استفاده از طیف‌های مختلف خاکستری،‌ رنگ‌های زرد و سبز سیر و سایر طیف‌های تیره است.

نمای ساده و حزن‌انگیز نقاشی‌ها فضایی مرموز و همراه با تنش به وجود آورده است. او در فاصله ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۸ میلادی پربارترین دوره فعالیت خود را داشت. این نقاش در آن زمان در طبقه بالای آپارتمان قرن هفدهمی زندگی و کار می‌کرد. تابلوهای نقاشی او که اغلب یک آپارتمان را به تصویر می‌کشند این نقاش را به گران‌ترین نقاش دانمارکی حراجی‌ها تبدیل کرده‌اند؛ چراکه سه مورد از تابلوهای نقاشی که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به فروش رسیده فراتر از پنج میلیون دلار ارزش داشتند. اگر تاکنون نام این نقاش دانمارکی را نشنیده بودید با تماشای نقاشی‌های زیر می‌توانید به دنیای او قدم بگذارید.

«وقتی آیدا نامه می‌خواند»‌


«وقتی آیدا نامه می‌خواند»‌ که در سال ۱۸۹۹ خلق شده است یکی از نخستین نقاشی‌هایی است که توسط «هامرشوی»‌ در اتاق‌های خانه‌اش واقع در «کپنهاگ»‌ خلق شده است.

این فضای کم اثاث، با تخته‌های چوبی لخت، قالب‌های دیواری عمود بر هم، اجاق‌های نگهبان و درهای سفید به سرعت به موضوع اصلی آثار هنری او تبدیل شد.

نحوه به‌کارگیری نور،‌ استفاده از رنگ‌های خنثی و انتخاب موضوع در آثار هنری «هامرشوی» می‌توانند از آثار «یوهانس ورمیر» الهام گرفته شده باشند. غیرممکن به نظر می‌رسد که «هامرشوی»‌ حین خلق این ترکیب‌بندی به آثار هنری «ورمیر»‌ فکر نکرده باشد.

«فضای داخلی و آیدا بر روی صندلی سفید»


«هامرشوی»‌ مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی را از این زاویه دید در آپارتمان خلق کرد، اما نقاشی بالا از همه آن‌ها شاعرانه‌تر به نظر می‌رسد.

«فضای داخلی و زن جوانی از پشت سر»


می‌دانیم که «هامرشوی»‌ در یک دهه‌ای که در آپارتمانش ساکن بود بیش از ۶۰ تابلو نقاشی از اتاق‌ها و راهروهای این خانه خلق کرد که در اغلب آن‌ها «آیدا» نیز به تصویر کشیده شده بود.

«فضای داخلی اتاق موسیقی»


تابلو نقاشی «فضای داخلی. اتاق موسیقی» فضای تقریبا خالی و سه ساز موسیقی را به تصویر می‌کشد که در اتاقی مشرف به خیابان گویی رها شده‌اند. این اثر هنری به‌زودی در یک حراجی با ارزش تقریبی سه الی پنج میلیون دلار به مزایده گذاشته خواهد شد.

در ماه مه سال ۲۰۲۲ بیشترین رکورد فروش نقاشی‌های این هنرمند در حراجی به ثبت رسید و تابلو نقاشی «فضای داخلی با آینه بیضی‌شکل»‌ در حراجی کریستیز به قیمت ۶.۳ میلیون دلار فروخته شد. این درحالی بود که ارزش تقریبی این نقاشی در آن زمان بین ۱.۵ الی ۲.۵ میلیون دلار برآورد شده بود.

logo-samandehi