در حاشيه رونمايي از کاتالوگ اعضاي زير چهل سال انجمن هنرمندان نقاش ايران مطرح شد؛

امير سقراطي:
در آينده مي توانيم به لحاظ پژوهشي يک سند داشته باشيم

امير سقراطي، عضو هيئت مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با اهميت برگزاري کارنماهاي پژوهشي و برنامه هاي آتي انجمن بيان کرد:

نزديک به يک دهه پيش کتابي از آثار اعضاي انجمن به کوشش آقاي نعمت لاله اي چاپ شد و با توجه به عدم انتشار هيچ کتابي در طول اين دهه،  اين کتاب و کتاب بعدي که از آثار اعضاي بالا چهل سال منتشر مي شود،  مي تواند يک دستاورد براي انجمن باشد، تا هم آثار اعضا در قالب دو کتاب چاپ شود، و هم مسئله بعدي اين است که اعضاي فعال انجمن شناسايي مي شوند. اين کتاب ها در واقع آثار تمام اعضاي انجمن نيست، بلکه آثار افرادي است که نسبت به انجمن احساس مسئوليت  کردند و خواستند آثارشان در کنار ديگر اعضاي انجمن ديده شود، که اين موضوع اهميت بسياري دارد.

در انتخاب آثار اين کتاب مسئولين انجمن هيچ حذفي از هنرمندان شرکت کننده در کارنماها نداشتند و در ابتداي کتاب هم اشاره شده از ۵۱۴ نفر عضو زير چهل سال (373 زن و 141 مرد) تعداد ۱۸۷ نفر شرکت کردند. در واقع به تفکيک مشخص شده چه تعداد از اين افراد کار به انجمن داده اند. به طور کلي در اين کارنماها 1011 اثر به نمايش در آمده است.

عضو هيئت مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران ضمن تاکيد بر نقش کليدي کميته نمايشگاه ها، در جذب مشارکت اعضاي انجمن توضيح داد:

اين کتاب، اين نمايشگاه ها و مجموعه اين اتفاق ها نشان مي دهد چه تعداد از اعضا تمايل دارند که در رشد و بالندگي انجمنشان همکاري کنند. من فکر مي کنم کميته نمايشگاه ها از ديرباز مهمترين کميته بوده به اين دليل که حجم بيشتري از افراد را مي توانسته براي مشارکت در فعاليت هاي انجمن دخيل کند.

کميته هاي ديگر مانند کميته انتشارات، کميته آموزش و … بخشي از اعضا را مي توانند پوشش دهند، ولي اينکه چقدر اعضا در فعاليت هاي انجمن مشارکت مي کنند را مي توان به وسيله کميته نمايشگاه ها سنجيد.

من فکر مي کنم انجمن با چاپ اين کتاب در واقع دو گام برداشته است، يکي اينکه کتاب آثار اعضا را به تفکيک منتشر کرده و ديگري اينکه مشارکت اعضا را سنجيده است.

سقراطي يکي از ويژگي ها و ظرفيت هاي پژوهشي دو کتاب آثار اعضاي زير و بالاي چهل سال انجمن را چنين برشمرد:

در مورد آثار اين دو کتاب، يک اتفاق وجود دارد و آن اين است که مي توان فاصله ميان اعضاي زير و بالاي چهل سال را به وسيله تفکيک اين ها معين کرد. خوب قطعا هنرمندان بين چهل تا هفتاد سال هنرمندان تثبيت شده تري هستند. آنجا احتمالا آثار فخيم تري را خواهيم ديد ولي آيا ما با رصد کردن اين کتاب مي توانيم متوجه بشويم که هنرمندان جوانِ رو به رشد ما چقدر به لحاظ تکنيک، ايده، مفهوم و يا به لحاظ شکل استيتمنت، پيشرو هستند؟

اگر چه آثار تمام اعضاي زير چهل سال ما در اين مجموعه نيست ولي به هرحال اعضاي فعال انجمن را شناسايي کرده ايم و واقعا اگر اين آثار، رو به سطح پايين باشند قاعدتاً باز هم شکل آسيب شناسي خواهند داشت. ما اين را نيز به فال نيک مي گيريم.

مسئله بعدي که ما با فقدان آن در داخل کشور مواجه هستيم اين است که در بسياري از جشنواره ها و
 نمايشگاه هاي داخلي، کتاب اين رويدادها منتشر نمي شود. اين کتاب در واقع با نزديک به 400 صفحه با تعداد بسيار زيادي هنرمند و هر کدام با تعداد 3 تا 4 اثر به چاپ رسيده و تا مدت ها در آينده مي توانيم به لحاظ پژوهشي يک سند داشته باشيم و بگوييم که دورنماي کلي نقاشي ايران در آثار اعضاي انجمن هنرمندان نقاش ايران به چه شکل است.

تقريبا يک سوم کل اعضاي زير چهل سال در اين رويداد شرکت کردند و اين به خودي خود مسئله اي است که نياز به آسيب شناسي دارد.

اين هنرمند نقاش با اشاره به اولويت هنرمندان شرکت کننده در کارنماها در برنامه هاي آتي انجمن، گفت:

همانطور که در کنفرانس خبري چند ماه پيش مطرح شد، انجمن اگر رويدادي داشته باشد که در هنر معاصر ايران اتفاقي را شکل دهد، ترجيح مي دهد به هنرمنداني رجوع کند که اکنون از آنها شناسنامه کاري دارد.

و اگر کيوريتور يا پژوهشگري قصد رصد هنر ايران را داشت، انجمن اين اطلاعات را به صورت پژوهشي مي تواند در اختيارشان بگذارد و با اين افراد ارتباط برقرار کنند، چرا که اطلاعاتشان موجود است.

برگزاري کارنماها رويداد مهمي بود، از اين بابت که انجمن بعد از مدت ها توانست مشخص کند که چه تعداد از اعضا مشغول انجام کار هستند.

به هر حال با توجه به اينکه اين کتاب مربوط به آثار دو سال اخير هنرمندان است، اين سوال وجود دارد که آن تعداد از اعضا که کار ارائه ندادند آيا در دو سال اخير کار نکرده اند و يا دلايل ديگري دارد مثلا اينکه دوست ندارند در نمايشگاه هاي انجمن حضور داشته باشند؟ که اين خودش عجيب است، چون وقتي فردي عضو انجمن
 مي شود بايد در آن مشارکت داشته باشد و اگر مي گوييم سطح انجمني ضعيف است و خود را مي کشيم کنار، پس سطح آن انجمن چگونه بايد بالا بيايد؟

در يک سال و نيم اخير طرح هايي را در انجمن داشتيم از جمله در بخش دبيرخانه، مستند سازي و جمع کردن اطلاعات اعضا که چه تعدادي در اين سال هاي اخير فعال بودند و … و برنامه هاي  ديگري داريم که اين نمايشگاه مي تواند به اجراي آن طرح ها نيز کمک کند.

مطالب مرتبط:

>> امير سقراطي "بسامدِ سکوت " را به زيرزمين دستان برد/ گزارش تصويري [1396/3/6]

>> نشست خبري کارنماي پژوهشي 5 انجمن هنرمندان نقاش ايران برگزار شد [1396/2/27]

>> چهارمين کارنماي پژوهشي اعضاي زير چهل سال انجمن هنرمندان نقاش ايران [1395/11/18]

>> مسلميان: سقراطي امکانات طراحي را مي‎شناسد / امير سقراطي: نمايشگاه ˝خطرنج˝ حاصل همه تجربه‎هاي من است [1394/9/1]

پیمایش به بالا