روايت الهه مقدمي از کارنماي پژوهشي ششم؛

برگزاري کارنماها را ميتوان به فال نيک گرفت

انجمن هنرمندان نقاش ايران ششمين کارنماي پژوهشي خود را با نمايش اعضاي بالاي چهل سال از روز جمعه نوزدهم آبان ماه در خانه هنرمندان ايران آغار مي نمايد. به اين مناسبت با الهه مقدمي، هنرمند معاصر و از اعضاي انجمن که در اين نمايشگاه آثار وي به نمايش در خواهد آمد گفتگويي داشتيم که در ادامه خواننده آن هستيد:

الهه مقدمي در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين، در مورد ويژگي هاي آثار خود در نمايشگاه کارنماي ششم، بيان کرد:

دو مجموعۀ 9 تايي از آثار من در اين نمايشگاه از نوع (Alterpiece) ارائه شده است که اين آثار در کنار يکديگر روي ديوار قرار مي‌گيرند. اين دو مجموعه در ارتباط با هم هستند و در چيدماني  مربع شکل در سه رديف سه تايي قرار دارند؛ و از مجموعۀ باغ‌وحش تهران انتخاب شده‌اند.

اين مجموعه، مجموعه‌اي بزرگ و در حال اجراست که اين دو اثر از آن قرار است در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شود. در اولين اثر 9 تايي که مجموعه‌اي از سلف‌پرتره‌هاي خودم است، از ميکسِ تکنيک چاپ دستي بر روي پارچه و دوخت پارچه‌هاي ديگر بر روي پارچۀ پايه استفاده کرده‌ام. ابعاد آن نيز 120 در 120 است که هر کدام به طور مجزا 40 در 40 مي‌باشند. در دومين مجموعه هم از تکنيک چاپ دستي روي کاغذ و  تکنيک "Engraving  on plaxi استفاده شده که دومين  تکثير آنها در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته خواهد شد. مجموع ابعاد دومين اثر نيز 120 در 120 است و هر کدام از آثار داراي ابعاد 35 در 25 هستند.

مقدمي با اشاره بر اينکه روند پيش گرفته شده در انجمن، براي برگزاري کارنماها را مي‌توان به فال نيک گرفت، افزود:

اين روند باعث شده‌است که اعضاي انجمن کمي از خمودي و سکون درآيند؛ ولي در مورد اينکه آيا اين کارنماها معياري از وضعيت فعلي هنرهاي تجسمي ايران هستند يا خير، به نظر من کاملا قابل پيش‌بيني و قضاوت نيست. زيرا تعداد محدودي از هنرمندان عضو انجمن هستند؛ و تعداد اعضاي فعال نيز محدودتر است. شانس شرکت در چنين کارنماهايي نيز بايد براي همۀ اعضاي متقاضي به يک اندازه باشد. البته اينکه در اعضاي انجمن انگيزه ايجاد شود خوبست، ولي اين مورد که اعضا صرفا بخواهند مدتي قبل از چنين رويدادهايي فعال شوند و در فعاليت هنريشان پويايي و تداوم وجود نداشته باشد، نوعي پويايي تصنعي و غير جذاب خواهد بود.

اين هنرمند معاصر، ضمن تأکيد بر اين نکته که نبايد فراموش کرد که هميشه عملکرد اعضا و هيئت مديرۀ انجمن توسط ديگران در حال رصد شدن است، افزود:
همۀ ما ممکن است که گاهي در شرايط پاسخگويي قرار گيريم. وي در ادامه دربارۀ تأثير برگزاري کارنماها، نمايشگاه‌ها، چاپ کتاب‌ها و … توسط انجمن در پيشبرد اقتصاد هنر و بهبود وضعيت اقتصادي هنرمندان نيز سخن گفت:

روال مسائل اقتصادي در دنياي هنر با پيچيدگي‌هاي زيادي روبروست. در نتيجه نمي‌توانم بگويم که اينکار قرار است تأثير خارق‌العاده‌اي بر بهبود وضعيت اقتصادي هنرمندان بگذارد. خريد و فروش کار و معرفي آثار مافياي خاص خود را دارد. به عقيدۀ من بايد صبر کرد و نتيجه را ديد که چه اتفاقي خواهد افتاد. بايد آماري از بازخوردهاي کارنماها در دسترس باشد تا بتوان قضاوت بهتري در اينباره انجام داد. درست است که برگزاري چنين نمايشگاهي در شکل تخصصي و پژوهشي لازم است، ولي دربارۀ بُعد اقتصادي آن نمي‌توان صحبتي کرد.

مقدمي در پايان نيز دربارۀ ميزان تأثيرگذاري فعاليت و همراهي اعضا در پيشبرد اهداف انجمن چنين مي‌گويد:

اين يک موضوع کاملا دوسويه است. يعني در ابتدا بايد ديد که انجمن چه کارهايي براي اعضا کرده و چه خدماتي ارائه مي‌کند؛ سپس بايد ببينيم که در مقابل چه توقعاتي از اعضا دارد. از طرفي هم بايد پاسخ هر دو سمت به يکديگر را در اين دو زمينه بررسي کرد. انجمن ما انجمني صنفي نيست، بنابراين تعاريف صنفي هم ندارد. در نتيجه، در برخي موارد عملکردهايي تعريف نشده از خود نشان مي‌دهد. از اين نظر، نمي‌توان توقع خاصي از هر دو سمت داشت؛ و از آنجايي که شرح وظايف دقيقي وجود ندارد، در نتيجه اکثر موضوعات به صورت توافقي پيش مي‌روند. شايد به همين دليل است که تعامل اعضا با انجمن کمي دچار مشکل است. تهييج لازم در اعضاي انجمن براي همکاري بيشتر صورت نمي‌گيرد؛ صرفا به اين خاطر که راه‌هاي آن را نمي‌دانند. البته اعضاي هيئت مديرۀ جديد تمام تلاش خود را در جهت بهبود اين وضع انجام مي‌دهند، ولي به نظر من نياز به برگزاري نشست‌هاي بيشتري وجود دارد.

مطالب مرتبط با کارنماهاي پژوهشي انجمن هنرمندان نقاش ايران:

پیمایش به بالا