جایزه سیزدهمین دوره معماری میرمیران اهدا شد


بزرگداشت روز معمار، یادمان و جایزه معماری «میرمیران» (مسابقه طراحی مفهومی: معماری پویا) عصر روز گذشته سوم اردیبهشت در خانه هنرمندان با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، ایرج اعتصام، مدیریت بنیاد معماری میرمیران، مجید رجبی معمار، مدیریت خانه هنرمندان، محمود گلابچی، پروفسور معماری و چهره نمونه جمهوری اسلامی ایران، داراب دیبا و دیگر اساتید و معماران و با مجری گری آزاده پیروزمند برگزار شد.

مجید رجبی معمار اذعان داشت به پاس بزرگداشت خدمات استاد میرمیران ما یکی از گالری های خانه هنرمندان را با نام ایشان ثبت کردیم و وقتی هر فرد ایرانی یا خارجی در رابطه با این اسم سوالی می پرسد با توضیحاتی که داده می شود افراد با پیشینه و سابقه اینن استاد آشنا می شوند.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه امسال سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران است، این بنیاد 13 سال است که تلاش می کند تا یک نشست و مجموعه فعالیت قوی علمی، تخصصی و هنری را به طور هنرمندانه هر ساله برگزار می کند و این جای تبریک دارد.

مدیریت خانه هنرمندان اظهار داشت به رغم تلاش های بسیار خوب معماران در چند دهه اخیر، گویا باید تلاش های بسیار جدی تر از این صورت می گرفت؛ بدیهی است که سازمان ها و نهادهای مختلف خصوصا شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، مسئولان سیاست گذاری و تخصیص بودجه باید به مسئله معماری توجه نمایند. بهتر از این سوال را مطرح کنیم که از این دوره و زمان ما چه اثر معماری برجسته ای ماندگار خواهد شد که آیندگان بتوانند در مورد آن بحث و تبادل نظر کنند؟

در این مراسم پیام های تبریک بسیاری از نهادهای مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز، انجمن مفاخر معماری ایران، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران ارسال گردیده بود. همچنین مهندس صادق در طی قرائت پیام محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اینچنین گفت: در عصر حاضر اگر چالش هایی مثل کاهش سطح زیست پذیری بناها و فضاهای شهری، روزمرگی ساخت و ساز شهری، تقابل با رفتار طبیعت، غلبه وحدت بر کثرت، آسیب پذیری های روح و روان در فضاهای شهری مطرح می شود علت فراموشی اندیشه ایرانی است.


وزیر راه و شهرسازی در ادامه اشاره کرده بود که برای عبور از این بحران های هویتی، اندیشه های پویا و خلاق در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای برنامه های توسعه قابل اتکا خواهند بود.

صادق در نهایت از جایگاه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: آنجایی ما دچار مشکلات و ناکوک بودن ساز معماری در ساخت و ساز می شویم که کمیت بر کیفیت سیطره یافته و این عدم تناسب در همه جای کشور قابل مشاهده است، تلاش شورا براین است که توجه به کیفیت انجام گیرد.

ادامه مراسم با صحبت های پیروز حناچی پیش رفت. وی به جمله ای از استاد میرمیران با مضمون «معماری رد زمان است در فضا» اشاره کرد و افزود: آنجا که ما از خرد جمعی برای مدیریت شهری، ساخت شهری، پدیده های شهری استفاده می کنیم نتایج بهتری به بار می آوریم از میدان آزادی، کتابخانه ملی، پل طبیعت و .... . بزودی نتایج مسابقه قطار محور تهران - تبریز را در تهران خواهیم داشت.

وی بیان کرد: قابل توجه است که در جریان سیل اخیر هسته قدیمی شهر زیر آب نرفت نه در پل دختر و نه در خرم آباد و یا مغازه ها در بازار زند شیراز. اینها درس هایی است که گویا از یاد رفته است. گویا در گذشته سیل اثرات آموزشی در این مناطق برجای گذاشته و به صورت آموزه های معمارانه درآمده است.

ایرج اعتصام به شرح دوره های سیزده ساله بزرگداشت روز معمار، یادمان و جایزه معماری «میرمیران» پرداخت و گفت: خود استاد میرمیران علاقه بسیاری به جوانها در دانشگاه و اطراف خود داشتند، پس از مرگ ایشان ما یک شورای سیاستگذاری برای ادامه ایده ها و افکار ایشان و شکل گیری این برنامه ها و مسابقات شکل دادیم. در اولین دوره شروع این کار، تقدیر از دانشجویان رتبه اول کنکور معماری که هر سه نفر هم از دختر ها بودند.

وی افزود: در دوره دوم ما سراغ فارغ التحصیلان رفتیم و حدود 45 رساله دکتری و کارشناسی را در هیات خود بررسی کرده و از فارغ التحصیلان برتر تقدیر کردیم. پس از این دو دوره تصمیم گرفتیم وارد مرحله طراحی شویم و راجع به خود معماری بحث کنیم که بدین ترتیب بدنبال بررسی رابطه معماری با طبیعت اطراف بودیم و دوره سوم را « پیوند ناگسستنی نور و معماری» نامیدیم. بدین ترتیب دوره چهارم «رابطه آب با معماری»، دوره پنجم « رابطه معماری با گیاهان سبز»، دوره ششم « معماری خاک، باد» بود.

مدیر بنیاد معماری میرمیران بیان کرد: در دوره هفتم ما به این فکر کردیم که فردای معماری چه چیزی است و پیشرفت هایی که از لحاظ تکنولوژی صورت گرفته، چه تاثیری روی معماری داشته است. دوره هشتم « معماری و سینما» مد نظر قرار گرفت، دوره نهم « معماری .......نیک » بود، در دوره دهم به ساختمان های بلند رسیدیم، دوره یازدهم « معماری پاسخگو» و دوره دوازدهم هم « معماری نور و سایه» برگزار گردید. وی اظهار امیدواری کرد که برنامه های بنیاد میرمیران همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه محمود گلابچی، دارنده کرسی یونسکو در معماری اسلامی و استاد دانشگاه، بیان کرد: امید داریم مسابقاتی مثل جایزه میرمیران به سیر اندیشه، تفکر، خلاقیت و نوآوری و ابداع در جامعه ما و جامعه معماری منتهی شود و نسل آینده معماران ما بتوانند آن شکوه و عظمت و اقتداری که در معماری و شهرسازی ما بود را به جامعه ما برگردانند.

وی سپس حدود 30 دقیقه ای در رابطه با معرفی معماری پویا ایراد سخن کرد.

داراب دیبا در ادامه به بیانیه هیات داوران بنیاد میرمیران اشاره کرد و گفت: وقتی مسابقه ای در این حد مفهومی برگزار می شود مشکل می شود که به صورت ریاضی چیزهای مشخصی را نوشت. در این مسابقه داوران سه موضوع را در آثار مدنظر قرار دادند: 1)پویایی در معماری چگونه دیده شده است، 2) نوآوری و ابتکار چقدر در اثر دیده شد و 3) بحث زیبایی اثر.

این معمار پیشکسوت افزود: کار، کار مفهومی بود پس قضاوت در سه نوبت انجام شد. در این دوره از فرشاد فرحی، سامان سیار و دکتر تعاونی درخواست کریدم تا در کنار ما به داوری بنشینند. در مرحله اول داوری آثار را دیدیم و متون همراه آنها را مطالعه کردیم و در اینجا هر اثری که یک رای می آورد آن را نگه می داشتیم، در نوبت دوم حدود 80-90 کار با حداقل سه رای باقی می ماند و در نهایت 30 فینالیست بدست آمد که با رای گیری مخفی به پایان رساندیم.

در پایان مراسم جوایز و تقدیرنامه ها به شرح زیر اهدا شد:

مقام اول با جایزه ای به مبلغ 10 میلیون تومان: طرح مشترک امیرعلی رستگار رازی، پیمان برخورداری، محسن صف شکن و حسین پنجه پور

مقام دوم با جایزه ای به مبلغ 5 میلیون تومان: طرح مشترک علیرضا زیبایی نژاد، محسن نورپور و امیرحسین قمی

مقام سوم با جایزه ای به مبلغ 3 میلیون تومان همزمان به دو اثر تعلق گرفت: طرح مشترک امیرحسن حیدرپور و امیرحسین زارعی و طرح کیا تدین.

تقدیرنامه طرح های منتخب هم به دوازده اثر زیر اهدا گردید:

طرح مشترک سجاد جهانشاهی و آذین بهرام پوری

طرح دفتر معماری موسوی و همکاران

طرح مشترک نسیم طائبی، امین گلزاری و نظیر اورنگیان تهرانی

طرح مشترک سیدعلی سجادی، سید مصطفی میرهاشمی، آرش میرزایی قاضی و دنا خاکسار

طرح سجاد نویدی

طرح مژده نصرتی

طرح مشترک سروش محمدپور، سیما رضایی آشتیانی، محیا صادقی پور، مریم رهبر و فاطمه امیری

طرح هومن حسینی طباطبایی

طرح احسان اصیلی

طرح امیررضا رخشانی

طرح مشترک آرش غلامعلی تهرانی و غزال لعلی

طرح دلارام خوشحال

این جوایز و تقدیرنامه ها با حضور پروفسور ایرج اعتصام، علیرضا تغابنی، داراب دیبا، پروفسور محمود گلابچی، سامان سیار، فرشاد فرهی، سید علیرضا فخاری، مهندس حمید میرمیران، دکتر حمید ماجدی و خانم انوشه منصوری اهدا گردید.

logo-samandehi