مقام سوم المپیاد معماری شبیه سازی انرژی آمریکا در دستان گروه ایرانی

گروه چهارنفره ایرانی موفق یه کسب مقام سوم المپیاد شبیه سازی انرژی موسسه معماری TESA در آمریکا شد.

به گزازش گالری آنلاین، در المپیادی که توسط موسسه معماری TESA در آمریکا - که در حوزه آموزش در زمینه شبیه سازی انرژی کل ساختمان، نور روز و راحتی حرارتی کار می کند- برگزار شد، گروه معماری ایرانی توانست بعد از کانادا و اسپانیا به مقام سوم نایل گردد.

علی صالحی، کارشناسی ارشد انرژی معماری از دانشگاه هنر تهران، زهرا بلادر، دانشجوی دکترای معماری از دانشگاه ولینگتون نیوزیلند، آمنه تیماج چی، کارشناسی ارشد انرژی معماری از دانشگاه تهران و امیر سالاری فرد، کارشناسی ارشد مکانیک سیالات از دانشگاه ایلینویز آمریکا، گروه معماری ایرانی را تشکیل می دادند.

موضوع طرح گروه ایرانی «طراحی و شبیه سازی انرژی ساختمان اداری صفر انرژی (Zero Energy) چهار طبقه در منهتن نیویورک» بود.

علاوه بر اینکه این طرح (با عنوان ZAAA) به همراه هشت گروه دیگر در بین 54 گروه شرکت کننده از سراسر دنیا به فینال المپیاد راه یافت و در نهایت مقام سوم را کسب کرد؛ طرح مذکور همچنین به عنوان طرحی که بهترین ایده های طراحی و گزارش شبیه سازی را داشت، معرفی شد. (Note to self: these Pdf's provide excellent ideas for design and reports)

قابل ذکر است که طبق گفته این گروه در این طرح تلاش شده است که با استفاده از جزییات نوآورانه و سیستم های غیر فعال، مصرف انرژی به حداقل ممکن رسیده و همچنین از انرژی های محیطی بهره برداری شود. نهایتا با استفاده از سیستم های فتوولتاییک، برق لازم جهت روشنایی و تاسیسات گرمایش و سرمایش تامین گردد تا ساختمان تمامی انرژی خود را بدشت اورد. همچنین استراتژی های تامین آب نیز برای ساختمان تعریف شده است.

همچنین اعضای این گروه یادآور شدند که شبیه سازی های انرژی توسط نرم افزار انرژی پلاس و گرس هاپر با پلاگین هانی بی انجام شد که برای این منظور از سه سامانه ی غیر فعال استفاده شد.

الف. سامانه ی سقفی حرارتی که این سامانه ی نوآورانه با جابه جایی بخش عایق حرارتی میتواند بارحراتی را تا 20 درصد کاهش دهد و همچنین در این سامانه امکان انتقال نور طبیعی به بخش های کور ساختمان و کاهش حدود 25 درصد مصرف الکتریسته برای نور فراهم شد.

ب. نمای خود سایه انداز: این نما که شیب دار است و بر اساس زاویه آزیموت منطقه شیب دار شده است بخشی حدود 80 درصد از نور ساختمان توسط این نما در فصل گرم به بیرون منعکس میشود و بار سرمایش ساختمان را تا حدود 35 درصد کاهش میدهد. به گونه ای که در فصل گرم نور به خوبی وارد ساختمان میشود.

ج. لوورهای چرخشی: با استفاده از این لوور ها سایه اندازی در فصل گرم انجام میشود و همچنین باچرخش این لوور ها به سمت داخل لوور ها تبدیل به سیستم حرارتی خورشیدی میشود و موجب جذب گرمایش خورشیدی میشود.

د. نمای بیرونی ساختمان اتیکس که درنظر گرفته شد تا اتلاف حرارتی به حداقل ممکن برسد.

logo-samandehi